۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۹۴۲۰۹
حجت الاسلام صادقی واعظ تبیین کرد؛

نوع مواجهه حضرت زهرا با ماجرای سقیفه

نوع مواجهه حضرت زهرا با ماجرای سقیفه
استاد حوزه با تأکید بر این که نهضت فاطمی مقدمه قیام عاشورا بود، گفت: در حقیقت حضرت زهرا(س) تلاش کرد تا مردم را از جهل و نادانی نجات بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادقی واعظ استاد حوزه علمیه قم امشب در مراسم شب شهادت حضرت فاطمه(س) که در منزل آیت الله فقیهی از اعضای جامعه مدرسین قم برگزار شد، با اشاره به شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: ایشان عطیه و هدیه الهی به پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) بود.

وی افزود: قرآن کریم وقتی حضرت را به عالمیان معرفی می کند، تعبیر به کوثر می کند و این نشانه عظمت این بانو است، هرچند طبق آیات قرآن مریم بر زنان عالم سروری دارد ولی در عظمت حضرت فاطمه(س) همین اندازه بس که نه تنها بر همه زنان عالم در آخرت هم این گونه است.

حجت الاسلام صادقی واعظ بیان داشت: اهل بیت(ع) فرمودند: مثل مادرمان زهرا(س)، مثل شب قدر است، همان طور که کسی به حقیقت شب قدرپی نبرده است، کسی به حقیقت زهرای مرضیه پی نبرده است.

وی در تشریح قیام حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) خاطرنشان کرد: حضرت وقتی با بحرانی به نام سقیفه مواجه می شود، نهضتی را آغاز می کند، این نهضت برای این نبود که تنها فدک غصب شد بلکه این نهضت بانو، مقدمه ای برای قیام بزرگتر به نام عاشورا و اساس نهضت برای ظهور است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: این بانو مدافع ولایت و حضرت علی(ع) مأمور به صبر است که در این صبر حضرت فاطمه است و نهضت فاطمی را پایه ریزی می کند و این خود به بخش هایی تقسیم می شود که یک بخش آن نهضت آسیب شناسی و بخش دوم افشاگری است.

وی ابرازداشت: حضرت با افشاگری سعی در بیدار و بصیرت افزایی مسلمانان دارد، افشا گری به معنای این است که حضرت شب و روز در کنار قبر پیامبر(ص) و قبر حضرت حمزه اشک می ریزد تا مردم را از غفلتی که در آن گرفتار شدند، بیدار کند؛  این چنین گریه ای، آگاهانه است، ایشان اشک می ریزد تا مردم به خواب رفته را بیدار کند.

حجت الاسلام صادقی واعظ ادامه داد: با کنار رفتن حضرت علی(ع) از خلافت، این امت اسلام بود که متضرر شد نه اهل بیت(ع)؛ اگر زمامدار امتی فرد جاهلی شد، دود آن به چشم مردم می رود، حضرت زهرا(س) با قیام خود دنبال این است مردم را آگاهی دهد. 

وی با اشاره به فلسفه ناله های روز و شب حضرت صدیقه طاهره(س) خاطرنشان ساخت: گریه حضرت به دلیل انحرافات است که در میان امت پیامبر(ص) ایجاد شده است، حضرت افشاگری می کند یعنی از هر فرصتی برای مقابله و جهل زدایی استفاده می کند و وقتی زنان به دیدن حضرت می آیند، بانو از سکوت زنان و مسلمانان شکایت می کند و از کج فهمی و جهالت وسکوت مسلمانان اعلام بیزاری می کند.

این سخنران مطرح استان قم در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: تلاش بانو حضرت زهرا این بود که مردم و مسلمانان را به مسیر به ولایت برگرداند، از این رو حضرت زهرا(س) در شب های آخر به درب خانه انصار می رفتند و آنها را نسبت به اتفاقات آگاهی می دادند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات