۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۹۴۸۴۵
امام جمعه تبریز:

حوزه های علمیه در امر ترویج معروف مسؤول هستند

حوزه های علمیه در امر ترویج معروف مسؤول هستند
حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: هرگونه طراحی برای توسعه بدون توجه به فرهنگ، هویت، اخلاق و معنویت محکوم به شکست است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در جمع فعالان فرهنگی حوزه علمیه طالبیه تبریز اظهار کرد: بی‌توجهی به چالش‌های فرهنگی موجود در جامعه منجر به بروز بحران‌های هویتی و اجتماعی خواهد شد.

وی رسالت امروز حوزه و روحانیت را شناسایی معضلات فرهنگی جامعه و ارایه راهکارهای منطقی، دینی و کاربردی به متولیان امر دانست و افزود: البته حوزه های علمیه هر یک به نوبه خود در امر مقابله با منکرات و ترویج معروفات رسالت خطیر بر عهده دارند، هیچ کس نمی تواند از مسؤولیتی که بر عهده گرفته شانه خالی کند.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که توسعه اقتصادی و صنعتی بدون توجه به فرهنگ محقق نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در توسعه پایدار، مهم‌ترین سرمایه کشور سرمایه انسانی است و بالندگی سرمایه‌های عظیم انسانی در گرو فرهنگ جامعه است، به کمک فرهنگ، انسان‌ها در کنار هم تعامل و همکاری می‌کنند و به تعالی می اندیشند.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شد: معطم‌له می‌فرمایند؛ «فرهنگ به عنوان جهت دهنده به تصمیمات کلان کشور و حتی در تولید هم نقش دارد»، اگر توصیه های ایشان در سال های اخیر مورد پژوهش قرار گیرد، خواهیم یافت که بیشترین توصیه ایشان در حوزه فرهنگ بوده است.

وی با اشاره به این‌که توسعه فرهنگی زیربنای توسعه در سایر عرصه ها است، تصریح کرد: هرگونه طراحی برای توسعه بدون توجه به فرهنگ، هویت، اخلاق و معنویت محکوم به شکست است، مدل توسعه‎ای مطلوب می باشد که منجر به رشد اخلاق و معنویت افراد جامعه شود، بی‌توجهی به فرهنگ دینی منجر به تعارض های رفتاری در جامعه نیز می شود.

امام جمعه تبریز یکی از مولفه‌های توسعه فرهنگی را تعلیم و تربیت مبتنی بر آموزه های دینی دانست و افزود: در این زمینه حوزه های علمیه وظیفه‌ای بسیار مهم بر عهده دارند؛ چراکه برای رسیدن به آینده پایدار توجه و نگاه عمیق به توسعه آموزش و تربیت ارزش‌مدار ضرورت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم شاخص‌های فرهنگی متناسب با ارزش‌های نظام در حوزه‌های اعتقادی و فکری را مورد تأکید قرار داد و گفت: جنگ نرم و تهاجم فرهنگی غرب در صورت بی‌توجهی نهادهای حوزوی آثار زیان‌بار و عمیقی به دنبال خواهد داشت./935/پ310/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات