۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۹۵۰۰۷
آیت الله اراکی بررسی کرد؛

عصر دین کلیسایی یا "دین ناب"

عصر دین کلیسایی یا
با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین به‌عنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بررسی «سیر تطور دین در اروپا از قرون وسطی تا دوران معاصر» پرداخته است که متن آن تقدیم مخاطبان می‌شود.

سیر تطور دین در اروپا

مرحله اول، مرحله دین کلیسایی قرون وسطایی است که در آن دوران، دین حرف اول را در جامعه اروپا می‌زد و قدرت در اختیار کلیسا بود. مشکلاتی که در اروپای قرون وسطی در اثر قدرت گرفتن کلیسا به‌وجود آمد، ناشی از انحراف کلیسا از مسیر تعالیم حقیقی حضرت مسیح بود.

مرحله دوم، مرحله شورش علیه دین کلیسایی بود؛ یعنی همان دوران رنسانس که دوران شورش عمومی علیه دین کلیسایی بود. در این دوران دین کلیسایی به‌عنوان عامل عقب‌ماندگی اروپا معرفی شد و مورد هجمه سراسری قرار گرفت. متاسفانه با توجه به اینکه دین را مساوی با دین کلیسایی تحریف شده قرون وسطایی می‌دانستند،این روحیه ستیزگرایانه آن‌ها نسبت به همه جریان‌های دینی تعمیم پیدا کرد.

در این دوران که دوران ستیزه با دین بود، «سکولاریزم» به‌عنوان راه نجات بشر معرفی و با چهره‌های مختلفی در کشورهای مختلف اروپایی ارائه شد.

از نیمه‌های دوم قرن بیستم و بالاخص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مرحله سوم دین در غرب آغاز شد. در این دوران نوعی رجعت به دین در سرتاسر جهان انجام گرفت. عامل اصلی این رجعت، ناکامی‌هایی بود که جامعه غرب از ساختار سکولاریستی دچار آن‌ها شده بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی که تکانی به جهان داد، نقش دین به‌عنوان نقش اول در عرصه مدیریت جامعه مطرح شد. پیروزی انقلاب اسلامی علیه حاکمیت جهانی سکولاریسم بود، زیرا آمریکا و اروپا که بر جهان دوران انقلاب حاکم بودند، از تفکر سکولاریسم پیروی می‌کردند. این پیروزی، به‌معنی پیروزی جبهه دین بر جبهه سکولاریسم بود.

منتها این دین، دین کلیسایی نبود. یکی از خصوصیت‌های دینی که امام خمینی(ره) معرفی کرد، ناب بودن آن بود؛ یعنی اسلام نابی که نه‌تنها ضد سکولاریسم است، بلکه با تدین تحریف شده نیز ضدیت دارد./876/د 101/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات