ثمره فعالیت دانشگاهها باید رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه باشد
حجت الاسلام محمد صالحی پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به معیارهایارزیابی موفقیت دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور در دوران چهل ساله نظام اسلامی اظهار داشت: نکته اول در بررسی موفقیت یا عدم موفقیت هر چیزی این است که حالت مطلوب را در نظر بگیرید تا بخواهید سنجش را نسبت با حالت مطلوب آغاز کنید.
این پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: در این صورت می توان قضاوت درستی داشت که آیا در رسیدن به حالت مطلوب قدم های مثبتی برداشته و موفقیتی کسب شده است یا خیر.
وی با بیان این که اساسا دانشگاه در جهت بهره برداری از علوم و به دست آوردن تکنولوژی هایی برای رفع نیاز امور مادی و دنیوی مردم به وجود آمده است، گفت: به عبارت بهتر دانشگاه محل تبدیل دانش به صنعت است، صنعتی که قرار است موجب حرکت نظامات اجتماعی به وسیله تولیدات خود باشد.
حجت الاسلام صالحی مطرح کرد: آنچه در آغاز تأسیس دانشگاه اتفاق افتاد، فراگیری علوم از کشورهای پیشرفته تر در جهت توسعه مادی و رفع عقب ماندگی ایران بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این رویه از زمان میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر در دارالفنون و با حضور اساتیدی از کشورهای غربی از جمله اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه آغاز شد و در زمان پهلوی نیز ادامه پیدا کرد با این تفاوت که در زمان پهلوی علاوه بر حضور اساتید غربی، سیل خروج دانشجویان به سمت ممالک غرب جهت تعلیم علوم نیز شروع شد.
ضروت فتح قله های علمی جهان
پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی افزود: به عبارتی جریان ناتمام و یکطرفه غرب به سمت کشور ما، با این حرکت حکومت پهلوی کامل شد و دختران و پسران جوان دانشجوی ما جهت تعلیم و آموزش به کشورهای فرنگ نیز مهاجرت میکردند.
وی با تأکید بر این که ما نیاز داریم علاوه بر فتح قلههای علم به عنوان قدم اول، حصر علمی را نیز شکسته و به تولید علم بپردازیم، اظهار داشت: علمی که علاوه بر رفع نیازهای بشریت، کارآمدی اسلام را در امور مادی نیز محقق کند و جهت علم را در مسیر اصلی خود یعنی بستر ظهور حضرت بقیهالله(عج) قرار دهد، حال باید دید که این اتفاق افتاده است یا خیر تا بتوانیم نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت دانشگاه ها نظر بدهیم.
تغییر علوم، نقطه شروع تغییر عالم
حجت الاسلام صالحی مطرح کرد: آنچه در ابتدای نظر به چشم می آید، آغاز تغییر مسیر به نفع اسلام است و این حرکت را در شکستن حصر علومی همانند علوم انسانی به وضوح می توان دید و در باقی علوم نیز اتفاق خواهد افتاد.
وی ادامه داد: تغییر علوم یکی از نقاط شروع تغییر عالم است که سهم دانشگاهها را در مقیاس جهانی به خوبی نشان می دهد، همانطور که اصل انقلاب اسلامی نیز نقطه عطفی در تغییر مسیر حرکت عالم به سمت توحید است و بارقههای این تغییر مسیر در جای جای عالم دیده می شود.
گفتنی است، به زودی مشروح کامل این گفتوگوی در خبرگزاری رسا منتشر میشود./876/ت302/س