۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۹۵۳۸۰
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

تمدن‌سازی دینی مستلزم مدیریت جهادی و انقلابی است

تمدن‌سازی دینی مستلزم مدیریت جهادی و انقلابی است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با بیان اینکه تمدن‌سازی الزامات مدیریتی دارد، گفت: نمی‌توان با ‏مدیریت کم‌انگیزه و غیرجهادی مدعی تمدن‌سازی شد.‏

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست با مسؤولان استانی، با اشاره به اینکه هدف نهایی و غایی انقلاب اسلامی تحقق تمدن نوین اسلامی است، افزود: باید در این راستا تلاش و همت داشته باشیم؛ وگرنه با صرف خواستن نمی‌توانیم به این مهم دست یابیم.

وی تصریح کرد: ما می‌گوییم گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیت تمدن سازی دارد؛ اما تمدن وقتی شکل می‌گیرد که فکر و ایده نو باشد مانند تمدن معاصر غربی که در پشت آن این ایده و فکر وجود دارد که ما با تسخیر طبیعت و پیشرفت علمی می‌توانیم بهشت زمینی بسازیم و به جنگ انسان خاتمه بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: این ایده و فکری بود که پیش‌قراولان مدرنیته و تمدن معاصر غربی دنبال می‌کردند؛ به همین دلیل به دنبال علم و تکنولوژی و تسخیر طبیعت رفتند تا بتوانند مدنیت را گسترش دهند، حال کاری نداریم که در این تمدن جنگ انسان و انسان نه‌تنها خاتمه نیافت بلکه به اشد وجه ادامه یافت؛ به‌گونه‌ای که تنها جنگ جهانی دوم 100 میلیون نفر کشته داد.

وی با اشاره به اینکه فقط خواستن مهم نیست بلکه الزامات دانشی دارد، اظهار کرد: شما از اول تاریخ مکتوب بشر تاکنون هیچ تمدنی را در عالم نمی‌بینید که یک ضلع و رکن اصلی آن علم و دانش نباشد؛ زیرا دانش رکن رکین تمدن سازی است و اگر از تحقق تمدن نوین اسلامی می‌گوییم یکی از ارکان آن دانش است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی افزود: اما گفتمان انقلاب اسلامی ایران ظرفیت تمدن سازی دارد؛ یعنی می‌توانیم و ظرفیت این را داریم که بگوییم ما به سمت تمدنی معنویت‌گرا، خدامحور و عدالت محور حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یعنی باید عناصر اصلی گفتمان انقلاب اسلامی را به‌عنوان آیات و اهداف حرکت پوینده اجتماعی خود قرار دهیم و علم و تکنیک و مدیریت و اداره جامعه و تلاش‌های بخش‌های مختلف به سمت تحقق این آرمان و اهداف باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه تمدن سازی الزامات متعدد مدیریتی دارد، تصریح کرد: مگر می‌شود با مدیریت فشل و کم انگیزه و غیر جهادی مدعی تمدن سازی شویم؟

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: اگر می‌گوییم می‌خواهیم مدنیت اسلامی درست کنیم، باید دانش اداره جامعه را مبتنی بر مبانی اسلامی تولید کرده و سپس تکنولوژی و نهادهای مورد نیاز را تشکیل دهیم./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات