۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۹۵۵۱۸
آیت الله سبحانی:

تفکر مسیر زندگی انسان را دچار بن بست نمی کند

تفکر مسیر زندگی انسان را دچار بن بست نمی کند
حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر این که فعالیت های انسان باید بر مبنای تفکر و تعقل باشد، گفت: تفکر مسیر زندگی انسان را باز می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی درباره اهمیت تفکر گفت: روایت می فرماید تفکر یک ساعت با فضیلت تر از عبادت یک سال خالی از فکر باشد.

وی افزود: تمام شخصیت انسان با تفکر است، اگر بخواهیم انسان را معرفی کنیم تفکر در این تعریف جایگاه ویژه دارد؛ بنابراین خواندن درس ها باید از روی تفکر و تعقل باشد یعنی درس برای انسان هضم شود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهتمام بزرگان به مسأله تفکر اظهار داشت: مرحوم آیت الله بروجردی می فرمود من در مدرسه صدر اصفهان بعد از نماز عشا درباره موضوعی فکر می کردم و ناگهان دیدم که اذان مؤذن بلند شد، ایشان می گفت بسیاری از مسائلی که برای شما تدریس می کنم را چندباری دیده ام و مطالعه کرده ام.

وی ادامه داد: طلاب و روحانیت باید مقداری از کارهای دیگر بزنند و به تفکر اهمیت بیشتری دهند، قرائت آیات قرآن کریم باید همراه با تدبر و تفکر باشد چرا که گاهی انسان با  تأمل درباره نعمت های الهی مسیر خود را باز می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی یک لحظه تفکر زندگی انسان را نجات می دهد، ابراز داشت: امام راحل می فرمود آیا شده در عالم نمازی بخوانید که غیر از خدا چیزی در آن نباشد؟ این کار خیلی مشکل است.

وی عنوان کرد: قلب انسان مانند نخی است که باد آن را تکان می دهد، قلب ما در برابر افکار شیطانی مانند همین نخ است که اگر مراقب نکنیم دچار مشکل خواهیم شد، باید سعی کنیم نماز و عبادتی داشته باشیم که جز خدا و رضایت الهی در آن وجود نداشته باشد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود درباره استصحاب در عقاید خاطرنشان کرد: عقاید علم و قطع می خواهد و جای استصحاب نیست، استصحاب مربوط به شک و فرع بوده و عقاید با دلیل است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
محمد قمین
ارسال نظرات