۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۹۵۵۸۸
سر مقاله؛

عقلانیت انقلابی

عقلانیت انقلابی
آنچه بیش از پیش شرایط کنونی را حساس کرده، تلاشی است که برای ایجاد دوقطبی در قبال FATF شکل گرفته، که در آن عجله برای تصویب به انحای مختلف توصیه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، روش برخورد و اعمال فشار دولتی برای پذیرش FATF که مجموعه‌ای از کنوانسیون‌ها، موافقت‌نامه‌ها و سازمان‌های مالی است، زنده‌کننده خاطره برجام است که در دومی ضمانت‌ها و شروطی وجود داشت و در اولی فقط هشدارهایی است و ابهام‌هایی فراوان.

آنچه بیش از پیش شرایط را حساس کرده، تلاشی است که برای ایجاد دوقطبی در قبال این موضوع شکل گرفته که در آن عجله برای تصویب به انحای مختلف توصیه می‌شود و حتی فضاهایی در بازار سرمایه (نظیر نرخ ارز) شکل می‌گیرد که این گمانه را دامن می‌زند که غیر از گفتاردرمانی و نامه‌پراکنی، ظاهراً اقدامات دیگری هم در دستور کار قرار دارد و در برابر، تهییج افکار عمومی منتقد برای رد کردن FATF که فعلاً بخش پالرموی آن در دستور کار است.

راه چاره چیست؟

اولاً باید بتوان حوزه عمومی را نسبت‌به این مسأله آگاه کرد؛ البته دشواری و پیچیدگی موضوع به حدی است که بحث‌های کارشناسی را نیز به سرانجام نمی‌رساند، اما با این همه باید بتوان مردم را نسبت‌به این مقوله، روشن کرد.

ثانیاً در پی این آگاه‌سازی و اشراف بر ابعاد موضوع، موانع مبارزه با دوقطبی را فراهم آورد، چه اینکه این امر تصمیم‌گیری را تسهیل می‌کند و شوآف‌هایی مانند برگزاری رفراندوم و... را بی‌معنا می‌سازد.

ثالثاً امکان تحقق عقلانیت را برای همه تصمیم‌گیران فراهم کرد تا بتوانند از هیاهوهای پوشالی رها شوند./101/969/م

محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات