۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۹۵۶۴۴
با حضور آیت الله رشاد؛

همایش «انقلاب اسلامی و تحول فقه» برگزار شد

همایش «انقلاب اسلامی و تحول فقه» برگزار شد
همایش «انقلاب اسلامی و تحول فقه» به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران در مسجد حوزه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «انقلاب اسلامی و تحول فقه» به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران و با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران، آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد علی یوسفی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، جت الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران در مسجد حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: انقلاب الهی و ملکوتی ایران به دلیل آثار بی بدیلی که دارد متاسفانه ناشناخته مانده است.

وی افزود: مهمترین رسالت حوزه علمیه در مقابل انقلاب اسلامی آن است که دستاوردهای نظام و انقلاب را در حوزه بلوغ حوزوی، علوم انسانی و در راس همه اینها فقه آل محمد که زیر بنا و محور همه فعالیت های حوزوی و نظام جمهوری اسلامی ایران که بر آمده از فقه اهل بیت (ع) است باید ورود کند.

در ادامه آیت‌الله رشاد رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با نگاهی به ابعاد و انواع تحولات فقه گفت: انقلاب اسلامی، انقلاب علم، فکر و فقه بود.

وی افزود: انقلاب نور قدسی بود که در سرزمین ایران طلوع کرد خفاش ها نمی توانند ما را ببینیند و چون نمی بینند تصور می کنند نیستیم، خدا را شاکر هستیم در انقلاب آن چه رخ داد رنگ فرهنگی و عطر معنوی و جوهر معرفتی داشت انقلاب بی نظیری که در طول تاریخ سراغ آن را نداریم.

در ادامه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در زمینه تأسیس و توسعه فلسفه اصول و فلسفه فقه عنوان داشت: هدف از این همایش مروری بر ایجاد تاسیس تکوین و یا تکون این دو دانش است.

وی افزود: ثمره ای که می توان از این دو دانش گرفت اینکه ما کجا بودیم و امروز در کدام موقعیت قرار داریم اگر به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه ای بین قبل از این چهل سال و بعد از انقلاب انجام شود باید به چند مرحله مهم توجه شود.

آیت الله علیدوست ادامه داد: اگر یک دانشی بخواهد شکل بگیرد باید مراحلی را طی کند گاهی یک دانش با توجه به وضع تعیینی فرد و یا افرادی می نشینند و تضارب آرا می کنند و دانشی را تاسیس می کنند گرچه شاید تا امروز چنین چیزی رخ نداده باشد اما تا کنون دانش ها در بستر زمان شکل گرفته و بوجود آمده است.

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع تأسیس و توسعه فقه‌الاقتصاد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سیستم سازی و نهاد سازی امری ضروری است تا فقه فرآیندها را استخراج کنیم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات