۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۹۵۷۵۶
رییس پژوهشکده تاریخ معاصر:

بدون وجود استقلال پیشرفتی برای کشور حاصل نمی شود

بدون وجود استقلال پیشرفتی برای کشور حاصل نمی شود
حقانی با بیان اینکه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی از کل دستاوردهای دوره قاجار و پهلوی بیشتر است، گفت: غربگرایان از گذشته ایران عبرت بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسی فقیه حقانی رییس پژوهشکده تاریخ معاصر در سخنرانی پیش از خطبه نماز تهران استقلال در زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و گفت: یکی از دلایل اصلی امام خمینی(ره) برای مقابله با رژیم شاهنشاهی این بود که در آن دوران کشور هیچگونه استقلالی از خود نداشت و در همه ابعاد تحت استعمار غربی ها بود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی در کشور نسبت به استقلال توجهی ندارند و قائل به آن هستند که پیشرفت مهمتر از استقلال است و با استناد به همین استدلال می گویند ما باید با سایر کشورها همسو شویم؛ در حالی که بدون استقلال پیشرفتی برای کشور حاصل نمی شود.

حقانی دوران قاجار را دوران نفوذ استعمارگران به ایران دانست و ابراز کرد: مبنای غربی ها از نفوذ در ایران آن بود که پیشرفت های کشور جلوگیری کنند، زیرا تاریخ نشان داده است که ایران سابقه جهان داری داشته است؛ امروز استراتژیست ها همواره به ظرفیت تمدنی ایران اشاره می کنند و با توجه به اینکه ما در قلب منطقه قرار داریم باید به اندازه ای قدرتمند باشیم که حقوق همه مردم منطقه را استیفا کنیم.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر تأکید کرد: طبق اعترافات ناصرالدین شاه قاجار در آن دوران در کره زمین هیچ کشوری از ایران ضعیف تر نبود، زیرا روس ها و انگلیسی ها در کشور نفوذ کرده بودند و اجازه نمی دادند ما از حداقل ها بهره مند باشیم؛ در آن دوران مباحثی همچون کشتیرانی در دریاچه ارومیه، برخورداری کشور از نیروی دریایی، کشت تنباکو در خوزستان، سد سازی، جاده سازی و راه آهن سازی از سوی دشمنان ممنوع اعلام شده بود و ما حتی به اندازه بلغارستان که در آن دوران تازه به استقلال رسیده بود، استقلال نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه  ننگ سلطنت و ننگ وابستگی به غرب در کارنامه پهلوی ها ثبت شده است، گفت: رضاخان جرأت نداشت خلاف خواسته های انگلیسی ها صحبت کند؛ خواسته مردم ما این بود که بحرین دوباره به ایران ملحق شود، اما نه تنها این موضوع محقق نشد بلکه غارت نفت ملت ایران همچنان ادامه داشت و رضاخان نیز در یک جلسه نیم ساعته قرارداد دارسی را به مدت 60 سال تمدید کرد و این یعنی اگر انقلاب اسلامی نبود تا سال 1375 انگلیسی ها طبق قرارداد رضاخان نفت ملت ما را به غارت می بردند.

در دوران رضاخان به کوچکترین کشورها امتیاز می دادیم

حقانی با تأکید بر اینکه ما در دوران رضاخان به کوچکترین کشورها امتیاز می دادیم، افزود: رضاخان در قرارداد اروند حکمفرمایی ایران در اروند رود را به عراق واگذار کرد و در قراردادی دیگر آرارات را به آتاتورک بخشید و این در حالی است که ما در انقلاب اسلامی آموختیم که برای یک وجب از خاک کشور 8 سال بجنگیم، اما باج به دشمن پرداخت نکنیم.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر با بیان اینکه رضاخان اراده مقابله با انگلیس را نداشت، عنوان کرد: پهلوی دوم به اندازه ای مرعوب غرب شده بود که حتی اجازه یک پروژه ساختمانی هم به صورت مستقلانه نداشت؛ محمدرضا پهلوی در زمینه مخابراتی با شرکت زیمنس آلمان قراردادی بسته بود، اما آمریکایی ها آن را لغو کرده و وی را مجبور کردند تا با شرکت جنرال الکتریک قرارداد ببندد، رضاخان نیز قرارداد با شرکت آلمانی که به نفع ملت بود را لغو کرده و با این شرکت آمریکایی قرارداد بست؛ ما در دوران پهلوی دو برابر عقب افتادیم، زیرا همه کشورها در حال پیشرفت بودند، اما کشور ما تحت استعمار قرار داشت.

کسانی که چشم به غرب دوخته اند از گذشته تاریخ ایران عبرت بگیرند

وی با اشاره به اینکه امروز کسانی که چشم به غرب دوخته اند از گذشته تاریخ ایران عبرت بگیرند، اضافه کرد: انقلاب اسلامی دست غرب و شرق را از مداخله در کشور کوتاه کرد و امروز دیگر هیچ قدرتی نمی تواند با پیشرفت ایران مخالفت کند.

حقانی با بیان اینکه ما 40 سال مورد تحمیل تحریم بی سابقه از سوی غرب قرار داریم، ابراز داشت: انقلاب اسلامی نقشه ترسیم خاورمیانه جدید از سوی غرب را خنثی کرد؛ غرب می خواست از یک سو کشورهای خاورمیانه تجزیه شده و از سوی دیگر با ایجاد یک غده سرطانی زمینه سلطه خود را در خاورمیانه فراهم کند، حتی کودتای رضاخان و روی کار آوردن وی نیز در راستای همین پروژه بود که متأسفانه موفق هم شدند ایران را به ترمینال انتقال یهودیان منطقه به فلسطین تبدیل کنند، اما انقلاب اسلامی طرح 70 ساله استکباری آن ها را خنثی کرد.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر به نقش ایران در به رسمیت نشناختن اسرائیل از سوی کشورهای منطقه اشاره و بیان کرد: رژیم صهیونیستی پیش از انقلاب اسلامی بسیار قدرتمند بود، اما امروز شاهد هستیم که توانایی مقاومت در برابر حزب الله را ندارد.

وی با اشاره به اینکه امروز استکبار جهانی در بدترین شرایط قرار دارد، افزود: ما در بهترین شرایط قرار داریم و باید بدانیم که اگر استقلال کشور را از دست دهیم دیگر حتی اجازه جاده سازی هم نخواهیم داشت؛ امروز باید دانست که دشمن می خواهد ایران را به چند کشور تجزیه کند، بنابراین ما باید هوشیار باشیم زیرا اگر این طرح محقق شود و ما ذره ای از استقلال خود را از دست بدهیم دیگر نمی توانیم جلوی عواقب ناگوار آن را بگیریم؛ البته ناگفته نماند که تا زمانی که عنایات خداوند و اهل بیت(ع)، رهبری حکیمانه و بصیرت مردم وجود دارد دشمنان نمی توانند به اهداف خود برسند.

دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی از کل دستاوردهای دوره قاجار و پهلوی بیشتر است

حقانی با بیان اینکه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی از کل دستاوردهای دوره قاجار و پهلوی بیشتر است، ابراز کرد: باید باور کنیم که دشمن از ورود حداقل ها به کشور ما خودداری می کند، بنابراین نمی تواند تحمل کند که ما در حوزه های موشکی، هسته ای، صنعت پهباد و موشک های نقطه زن پیشرفت کنیم؛ امروز ضروری است که دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مردم تبیین شود.

رییس پژوهشکده تاریخ معاصر با تأکید بر اینکه امروز ذات پلید غرب و صهیونیسم بین الملل بر همگان آشکار شده است، تصریح کرد: نباید عده ای در کشور از همسویی و همنوایی با غرب سخن به میان آورده و قائل به آن باشند که ما باید تحمیلات و اجبارات غرب را بپذیریم./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
حسین ثالث موید
ارسال نظرات