آیت الله مهدوی:
توجه به مقصد از عوامل انقطاع دل از دنیا است
استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: یکی از عوامل انقطاع دل از دنیا توجه به مقصد است، در مبدأ انسان با جسمش حضور دارد، ولی در مقصد با فکرش.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی که شب گذشته در مسجد آقاعلی بابا واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: زمانی که انسان تصمیم به انجام کاری میگیرد در مسیر آن باید از کنار عوامل ناامید کننده و جدا کننده او از هدف والای خویش عبور کند مانند شخصی که کر است و گویی هیچ چیزی را نمیشنود.
وی در ادامه سلسله مباحث مربوط به انقطاع الی الله افزود: یکی از عوامل انقطاع دل از دنیا توجه به مقصد است، در مبدأ انسان با جسمش حضور دارد، ولی در مقصد با فکرش و آن فکر او را را از مبدأ جدا کرده و به حرکت در میآورد.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: انسان از نیازهای جسمش نمیتواند صرف نظر کند، ولی میتواند به هنگام استفاده از دنیا این آگاهی را داشته باشد که استفاده از خوراک و پوشاک و دیگر اسباب دنیایی کمال او محسوب نمیشوند و رسیدن به کمال تنها در گرو انجام واجبات و ترک محرمات است، غذا به انسان رشد جسمی میدهد، اما رشد روحی او با فهمیدن تفسیر قرآن و عمل کردن به آن انجام میگیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برای دل کندن از دنیا در حین بهره بردن از آن باید در ذهن خود مقام عندالله که مخصوص اهل بیت (ع) و شهدا است را تصور کنیم و تکرار و بزرگ کردن این تصورات الهی و مهدی (عج) گونه نزد خود میتواند انسان را به آن مقصد دل خواه و انسان کامل شدن برساند.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: علم اهل بیت (ع) با قید ممکنیّت و از طرف خداوند به ایشان اعطا شده است در حالیکه علم پروردگار بدون قید و تنها از آن خود او است، ما نیز باید تلاش کنیم تا صفات الهی را با قید ممکنیّت و از طرف خداوند در وجود خود متجلی کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: روزی امام باقر (ع) به جابر فرمودند من دلم گرفته است و محزون هستم و فکرم مشغول شده است، جابر پرسید فدای شما بشوم چه چیزی شما را محزون کرده و سبب مشغولیت فکرتان شده است، امام (ع) این ناراحتی را به دین داری خالص مرتبط کردند و فرمودند ای جابر هرکسی که روشنی و پاکی دین خدا در دلش وارد شود قلبش از غیر خداوند منصرف خواهد شد و فقط به فکر دین است، دنیا بیش از سه چیز نیست طعامی که میخوریم، لباسی که میپوشیم و ازدواجی که انجام میدهیم، مؤمنین هیچ گاه اطمینان به دنیا و باقی بودن در آن نمیکنند و به آباد بودن آخرتشان نیز مطمئن نیستند، آخرت سرای باقی و دنیا سرای فانی است و اهل دنیا اهل غفلت هستند، ولی مؤمنین فقیه و فهیم اند و به خوبی حقیقت دنیا را میفهمند.
آیت الله مهدوی گفت: امام باقر (ع) در ادامه میفرمایند ای جابر اهل تقوا کمترین خرج و بیشترین کمک را در دنیا دارند و زمانی که از آنها درخواست کمک کنند دریغ نمیکنند و زمانی هم که از آنها غافل شوی آنها به یاد تو هستند، گفتار و عملشان الهی است و قلبشان از همه چیز بریده شده است و در این مسیر هیچ گاه هدف اصلی خود را فراموش نمیکنند.
وی در پایان تبیین کرد: زمانی که انسان عاشق و شیفته کسی شود، این عشق او را کر و کور خواهد کرد، واژه تصمیم نیز از اصمّ به معنی کر کردن است و در واقع زمانی که انسان تصمیم به انجام کاری میگیرد در مسیر آن باید از کنار عوامل ناامید کننده و جدا کننده او از هدف والای خویش عبور کند مانند شخصی که کر است و گویی هیچ چیزی را نمیشنود./۸۶۷/پ310/ب1
وی در ادامه سلسله مباحث مربوط به انقطاع الی الله افزود: یکی از عوامل انقطاع دل از دنیا توجه به مقصد است، در مبدأ انسان با جسمش حضور دارد، ولی در مقصد با فکرش و آن فکر او را را از مبدأ جدا کرده و به حرکت در میآورد.
آیت الله مهدوی ابراز کرد: انسان از نیازهای جسمش نمیتواند صرف نظر کند، ولی میتواند به هنگام استفاده از دنیا این آگاهی را داشته باشد که استفاده از خوراک و پوشاک و دیگر اسباب دنیایی کمال او محسوب نمیشوند و رسیدن به کمال تنها در گرو انجام واجبات و ترک محرمات است، غذا به انسان رشد جسمی میدهد، اما رشد روحی او با فهمیدن تفسیر قرآن و عمل کردن به آن انجام میگیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: برای دل کندن از دنیا در حین بهره بردن از آن باید در ذهن خود مقام عندالله که مخصوص اهل بیت (ع) و شهدا است را تصور کنیم و تکرار و بزرگ کردن این تصورات الهی و مهدی (عج) گونه نزد خود میتواند انسان را به آن مقصد دل خواه و انسان کامل شدن برساند.
امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: علم اهل بیت (ع) با قید ممکنیّت و از طرف خداوند به ایشان اعطا شده است در حالیکه علم پروردگار بدون قید و تنها از آن خود او است، ما نیز باید تلاش کنیم تا صفات الهی را با قید ممکنیّت و از طرف خداوند در وجود خود متجلی کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه خاطر نشان کرد: روزی امام باقر (ع) به جابر فرمودند من دلم گرفته است و محزون هستم و فکرم مشغول شده است، جابر پرسید فدای شما بشوم چه چیزی شما را محزون کرده و سبب مشغولیت فکرتان شده است، امام (ع) این ناراحتی را به دین داری خالص مرتبط کردند و فرمودند ای جابر هرکسی که روشنی و پاکی دین خدا در دلش وارد شود قلبش از غیر خداوند منصرف خواهد شد و فقط به فکر دین است، دنیا بیش از سه چیز نیست طعامی که میخوریم، لباسی که میپوشیم و ازدواجی که انجام میدهیم، مؤمنین هیچ گاه اطمینان به دنیا و باقی بودن در آن نمیکنند و به آباد بودن آخرتشان نیز مطمئن نیستند، آخرت سرای باقی و دنیا سرای فانی است و اهل دنیا اهل غفلت هستند، ولی مؤمنین فقیه و فهیم اند و به خوبی حقیقت دنیا را میفهمند.
آیت الله مهدوی گفت: امام باقر (ع) در ادامه میفرمایند ای جابر اهل تقوا کمترین خرج و بیشترین کمک را در دنیا دارند و زمانی که از آنها درخواست کمک کنند دریغ نمیکنند و زمانی هم که از آنها غافل شوی آنها به یاد تو هستند، گفتار و عملشان الهی است و قلبشان از همه چیز بریده شده است و در این مسیر هیچ گاه هدف اصلی خود را فراموش نمیکنند.
وی در پایان تبیین کرد: زمانی که انسان عاشق و شیفته کسی شود، این عشق او را کر و کور خواهد کرد، واژه تصمیم نیز از اصمّ به معنی کر کردن است و در واقع زمانی که انسان تصمیم به انجام کاری میگیرد در مسیر آن باید از کنار عوامل ناامید کننده و جدا کننده او از هدف والای خویش عبور کند مانند شخصی که کر است و گویی هیچ چیزی را نمیشنود./۸۶۷/پ310/ب1
ارسال نظرات