۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۹۶۰۰۰
امام جمعه اردبیل:

هزینه‌ های احسان اموات صرف نیازهای ضروری مردم شود

هزینه‌ های احسان اموات صرف نیازهای ضروری مردم شود
امام جمعه اردبیل بر خودداری از تشریفات و هزینه‌ های اضافی در مراسم ختم تاکید کرد و گفت: هزینه‌ های احسان اموات صرف نیازهای ضروری مردم شود.

به گزارش خبرگزاری رسا از اردبیل به نقل از سایت نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار با بانیان فرهنگ‌سازی هزینه مراسم ختم و فوت در امور خیرخواهانه در اردبیل اظهار داشت: متاسفانه آداب و رسومی در مراسم ختم درگذشتگان انجام می‌شود که در این آداب و مراسم هزینه‌های هنگفتی برای احسان اموات صرف می‌شود که این رسم دیرینه مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه نیاز است از تشریفات و هزینه‌های اضافی در مراسم اموات خودداری شود، افزود: انتظار می‌رود فرمانداران، شهرداران، بخشداران، شوراها، دهیاران،‌ معتمدین، روحانیون و ائمه جماعت و ریش‌سفیدان در این امر پیشگام شده و صرف هزینه‌های مراسم‌های فوت و درگذشتگان در امور خیرخواهانه را ترویج و تبیین کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در بسیاری از مراسم احسان اموات و درگذشتگان شاهد ریخت و پاش‌های نامتعارف هستیم که این امر تاثیری ندارد و اگر هزینه این امور در کارهای خیر هزینه شود بی‌شک تاثیرگذاری دوچندانی خواهد داشت.

آیت الله عاملی گفت: متاسفانه هزینه احسان‌ برای اموات آنچنان اضافه شده است که این امر آسیب‌های اجتماعی و بدهکاری را به دنبال داشته که نیاز است تا فرهنگ‌سازی شود تا نخست از تشریفات و هزینه‌های اضافی در احسان اموات جلوگیری شود و ثانیا اگر کسانی توانایی و قدرت مالی دارند هزینه این مراسم‌ها را در کارهای خیر و اجتماعی هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه موسسه‌ای در استان اردبیل راه‌اندازی شده است که خوشبختانه با راه‌اندازی این مجموعه بسیاری از روستاها و برخی محلات اردبیل از تشریفات و هزینه‌های اضافی در احسان اموات خودداریکرده‌اند تصریح کرد: حتی در برخی از روستاهای استان دیگر شاهد برگزاری احسان اموات نیستیم بلکه هزینه این امر در عمران و آبادانی روستاها و منطقه هزینه می‌شود که اقدام بسیار خوبی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بنده به نوبه خود از بانیان این کار فرهنگی کمال تشکر و قدردانی را دارم و از معتمدان و ریش‌سفیدان و فرمانداران و بخشداران تقاضا دارم نسبت به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: اگر هزینه احسان اموات در نیازهای ضروری مردم به ویژه عمران و آبادانی مناطق هزینه شود بی‌شک تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و باید این امر به صورت همه‌جانبه ترویج شود./935/د103/ب1

مرتضی شفیعی
ارسال نظرات