۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۹۶۶۵۸
آیت الله مصباح یزدی:

دشمن با ایجاد اختلاف شکست و سلطه را بر اهل حق تحمیل می کند

دشمن با ایجاد اختلاف شکست و سلطه را بر اهل حق تحمیل می کند
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که شیطان و دشمن با ایجاد اختلاف شکست و سلطه را بر اهل حق تحمیل می کند، بر وحدت در برابر دشمن واحد تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق خود که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه در ادامه بحث هفته گذشته خود در شرح دعای شریف مکارم الاخلاق گفت: اکثریت الزاما دلیل حقانیت گروه یا تفکری نیست.

وی افزود: صرف تبعیت از اکثریت هیچ حجیتی ندارد، پیامبران زمانی به انجام رسالت خود می پرداختند که اکثریت مردم مخالف حرکت انبیا بودند، در آیات بسیاری از قرآن کریم کسانی که ملاک رفتارخود را رأی اکثریت قرار می دهند مذمت شده اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تبعیت از اکثریت طریقی برای کشف واقع نیست، اظهار داشت: یک اصل عقلایی وجود دارد مبنی بر این که فرد جاهل باید به عالم مراجعه کند، همچنین انسان بین افراد متخصص به سراغ اعلم آن ها می رود مانند این که انسان به سراغ پزشک حاذق تر می رود.

وی ادامه داد: این مسأله در امور دینی نیز وجود دارد که تحت عنوان تقلید مطرح می شود، اگر انسان از فقیهی که تشخیص داد اعلم است تقلید کند و نظر آن فقیه در حقیقت مطابق با واقع نباشد خداوند انسان را مؤاخذه نمی کند، گاهی کسانی تابع نظر انحرافی می شوند و دکان و دستگاه تشکیل می دهند و بعضا کار به جایی می رسد که ضروریات دین را انکار می کنند.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شیطان و دشمن می داند که بهترین راه شکست دادن اهل حق و تسلط بر آن ها ایجاد اختلاف است، ابراز داشت: دشمن اختلاف ایجاد می کند تا نیروها پراکنده شده و توان مقاومت نداشته باشند از این رو به راحتی بر آن ها مسلط می شود.

وی عنوان کرد: امروز هم با این مشکلات مواجه هستیم، اگر کسی با دین مخالف باشد و رأیی را ابداع کند زود می توان فهمید که حرف او باطل است، در بسیاری از موارد کسانی خود را طرفدار حق جلوه می دهند، باطل را ترویج می کنند که مقابله با آن سخت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به چرایی تشکیل جریان های انحرافی خاطرنشان کرد: این مسأله دارای ابعاد و عوامل گوناگونی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، باید مراقب باشیم که منحرف نشده و ناخود آگاه منشأ انحراف و اختلاف نشویم.

وی نادانی و جهل را یکی از عوامل ایجاد انحرافات دانست و اضافه کرد: از ابتدا باید فرزندان را به گونه ای تربیت کرد که اهل تفکر و تعقل باشند، عقل که راه شناخت حقیقت است باید تقویت شود و کسانی که در این زمینه ضعف دارند، هدف خائنان منحرف هستند و در ابتدا طبقه ای که از نظر فکری ضعیف هستند مورد تهاجم قرار می گیرند، با مغالطه و توجیهات این افراد را فریب می دهند و چون قوه تعقل قوی ندارند فریب می خورند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که راه دیگری که خدا قرارداده تا انسان راه سعادت خود را بداند وحی است، گفت: عقل انسان به بسیاری از مسائل نمی رسد و خداوند متعال برای همین راه وحی را پیش روی انسان قرار داده است.

وی افزود: در کنار جهل، عوامل روانی مانند دل خواه ها و سلیقه های شخصی از عوامل انحراف است، گاهی انسان می داند که سلیقه و دلخواه او مخالف حکم شرعی است که در این صورت انحراف انسان قطعی است  و انسان را از مریدان شیطان خواهد شد و حتی سبب اغوای دیگران می شود، گاهی این دل خواه ها به اندازه ای نرم در انسان اثر می کند که تصور انسان این است که حق را دنبال می کند اما به دنبال خواسته های خود است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر شهرت طلبی، جاه طلبی، ریاست طلبی و دنیا طلبی در انسان شدت پیدا کرد در فکر انسان اثر می گذارد، اظهار داشت: عامل مهم انحرافات انگیزه های نفسانی انسان است.

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
محمد قمین
ارسال نظرات