۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۹۶۸۹۲
حجت الاسلام گودرزی در گفت و گو با رسا:

انقلاب اسلامی با دوران سیاه ستم شاهی قابل قیاس نیست

انقلاب اسلامی با دوران سیاه ستم شاهی قابل قیاس نیست
حجت الاسلام علی گودرزی از مبارزان دوران انقلاب گفت: انقلاب عزت مردم، امنیت و اقتدار کشور را به ارمغان آورد و با دوران سیاه شاهنشاهی قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حرکت های مردمی در دوران انقلاب، که با سرکوب بیشتر ساواک همراه بود، تنفر عمومی را نسبت به این سازمان بیش از پیش نمود یافت و مردم برای رسیدن به پیروزی و شکست رژیم ستم شاهی خط امام خمینی(ره) را دنبال می کردند و با حضور در تظاهرات و مقاومت در برابر ساوک پشت امام را خالی نکردند تا جایی که صدای پیروزی انقلاب در دنیا پیچید.

حجت الاسلام شیخ علی گودرزی، از بزرگان حوزه علمیه بروجرد، که در دوران کودکی راه پدر خود را ادامه می دهد و با توجه به علاقه که به جایگاه روحانیت دارد و رفتار پدر روحانی که روی ایشان تأثیر می گذارد موجب می شود راه و مسیر آینده خود را انتخاب کند، به دنبال علاقه خود می رود پس از اینکه کلاس ششم را به پایان می رساند به حوزه وارد می شود.

خودش از روزهای اولی که به حوزه می آید می گوید، حجت الاسلام شیخ محمدعلی گودرزی می گوید شور و اشتیاقی وصف نشدنی در آن روزها داشتم و برای فراگیری دروس حوزه همواره به سراغ کتاب های پدرم می رفتم و مطالب را مطالعه می کردم تا اینکه به کمک اساتید حوزه و کمک پدرم کم کم دوره های تحصیلی را در حوزه علمیه بروجرد گذراندم.

حجت الاسلام جواهری، شیخ احمد فیضی، فاضل مقدسی، شیخ اسماعیل گنجی و حجت الاسلام سبزواری از اساتید بزرگ حوزه بروجرد بودند و در کنار این اساتید رشد و پرورش یافتم تا در مسیر تحقق اهداف و آرمان های انقلاب و خدمت به مردم گام بردارم.

در ادامه حجت الاسلام گودرزی گوشه ای از خاطرات دوران انقلاب خود را برای ما بیان می کند...

-نقش شما در انجام فعالیت های انقلابی در جمع مردم؟

دوران انقلاب حدود 30 سال سن داشتم و همواره دوشادوش پدر فعالیت انقلابی خود را انجام می دادم، بارها از سوی پدر مأمور انجام فعالیت های انقلابی بین مردم و در مساجد می شدم.

در آن زمان تعداد روحانیان شهرستان بروجرد کم نبود ولی عده ای کمی فعالیت انقلابی انجام می دادند و جمع ما برای روشنگری مردم و تحریک آنان برای آمدن به خیابان ها و انجام تظاهرات خیلی کم بود ولی کم با برکت بودیم تا اینکه زیاد بی برکت باشیم.

کارها را با دوستان خود تقسیم می کردیم و هر کدام به مسجد و محله ای می رفتیم و در جمع مردم سخنرانی می کردیم و از آنان می خواستیم در انجام تظاهرات و پخش اعلامیه ها به ما کمک کنند، این فعالیت ها را اینقدر ادامه دادیم تا توانستیم جوانان زیادی را جذب کنیم.

روحانیت همواره در صف نخست تظاهرات آن دوران بودیم و مردم پشت سر ما حرکت می کردند و در مقابل ساواک با ما برخورد جدی می کرد، بارها جوانان و تظاهر کنندگان را با گلوله تهدید می کردند، خیلی از جوانان ما را به شکنجه می کردند و حتی بسیاری از دوستان ما در تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی دستگیر می شدند.

ساواک برای مهار انقلاب و کاهش ناآرامی ها افرادی که مدیریت برنامه ها و تظاهرات را بر عهده داشتند شناسایی می کردند حتی شب ها به منازل این افراد می رفتند و آنها را در خواب دستگیر می کردند، بسیاری منازل که شک داشتند را جست و جو می کردند، آرامش را از خانواده ها گرفته بودند.

روحانیان بروجرد و جوانان انقلابی بارها از سوی ساواک دستگیر و در سلول های انفرادی و زندان ها زیر شکنجه رنج می بردند ولی به محض آزاد شدن فعالیت انقلابی خود را ادامه می دادند و این روحیه مبارزان سبب می شد جوانان زیادی به ما بپوندند و علیه رژیم شاهنشاهی اقدامات اثرگذاری انجام دهیم.

اولین مردم و جوانانی که به جمع ما پیوستند مردم روستای ما یعنی روستای ونایی بودند، صمیمیت و سادگی این مردم هرگز فراموش شدنی نیست و این روستا از مکان های اولیه ای بود که سخنرانی های انقلابی خود را شروع کردیم، پدر بارها پای منبر می رفت و مردم را هوشیار می کرد و سخنان امام را به مردم منتقل می کرد.

بارها از سوی ساواک ما را می خواستند و تهدید می کردند که دست فعالیت های انقلابی بکشیم وگر نه فلان می کنند و فلان می شود، این دیدارها با گفت و گو پایان می یافت و حتی شکنجه های ساواک ما را از مسیر اصلی بازنگرداند.

حجت الاسلام شیخ محمدعلی گودرزی به مبارزات انقلابی پدرش اشاره می کند و ادامه می دهد پدرم به عنوان امام جماعت مسجد امام زمان با روحانیان استان لرستان در ارتباط بود و سخنان امام خمینی(ره) و فعالیت های انقلابی که باید صورت می گرفت را به ما می رساند و ما هم در جمع مردم سخنان امام راحل را منتقل می کردیم.

آن روزها جایی برای انجام فعالیت های انقلابی می خواستیم و در راستا منزل خود را مکانی برای این فعالیت ها دیدم و تا پیروزی انقلاب همه بزرگان و دوستان در منزل من جمع می شدند و کارهای انقلابی انجام می دادیم، کمیته تشکیل دادیم و اعلامیه ها را چاپ و تکثیر می کردیم، تصیمیم هایی برای روز و زمان انجام تظاهرات و دیگر کارها می گرفتیم و حتی گاهی مواقع در منزل دیگر بزرگان و روحانیان جمع می شدیم تا کارها به صورت گروهی پیش برود.

مقاومت ها تا جایی ادامه پیدا کرد تا اینکه همه چیز همانگونه که ما می خواستیم اتفاق افتاد، تظاهرات و تجمع ها تا جایی ادامه داشت که ساواک نتوانست کاری از پیش ببرد و با وجود زحم ها، شکنجه ها و دردها پیروزی انقلاب و سخنرانی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا تلخی های آن دوران را شیرین کرد.

-برخورد مردم در برابر ساواک در آن روزها را چگونه توصیف می کنید؟

اقدامات جنایتکارانه، غیرانسانی و تبه‌کارانه ساواک در سالیان طولانی گذشته موجبات گسترش نارضایتی ها و مخالفت های تدریجی و مداوم مردم را فراهم آورده بود، انقلابیون در تمام دوران، آشکارا شاهد نقش بی‌بدیل و انکارناپذیر ساواک در سرکوب، قتل، کشتار و برخورد قهرآمیز با مخالفان حکومت بودند.

مردم در برابر برخوردی که ساواک داشت، کوتاه نیامدند و در تظاهرات شعارهایی همچون«مرگ بر ساواک»، «شام غریبان ساواک امشب است، گریه طفلان ساواک امشب است»، «ممد در بدر شد ـ ساواک بی‌پدر شد»، «فرح بی‌شوهر شد ـ رضا بی‌پدر شد ـ ساواک در بدر شد»، «آتیش کار ساواکه».

هدف ساواک در برخورد با ما و دستگیری جوانان و به گلوگله بستن مردم در تظاهرات تأمین امنیت و برقراری نظم و در راستای تحکیم موقعیت رژیم پهلوی بود ولی مردم بروجرد کوتاه نیامدند و هم صدا با ملت ایران در سراسر کشور تا رسیدن به پیروزی فریادها سر داد و با فرار شاه و ورود امام جشن پیروزی انقلاب در بروجرد پیچید.

-چه چیزی باعث شد که انقلاب رخ دهد؟

علما و روحانیان، و تاریخ و ایدئولوژی شیعه و نقش امام راحل در پیروزی انقلاب بر کسی پوشیده نیست، پیروزى انقلاب اسلامى در ایران حادثه مهم و حیرت انگیزى بـراى جـهان بود، پیروزی انقلاب زمینه رشد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم ساخت و سبب حفظ و ارتقای امنیت و اقتدار کشور ایران اسلامی شد.

انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و بهخ پیروزی رسید تا مردم به جایگاه والایی برسند و خودشان سرنوشت کشور را تعیین کنند آینده کشور را در دست بگیرند و به بیگانه اجازه نفوذ و دخالت ندهند، انقلاب به پیروزی رسید تا عزت ملت ایران حفظ شود و به جایگاه اصلی خود برسد.

-دوران پیش از انقلاب را با پس از پیروزی انقلاب در طول این چهل سال را چطور مقایسه می کنید؟

دوران انقلاب با آن دوران سیاه شاهنشاهی قابل مقایسه نیست، انقلاب برای مردم عزت به ارمغان آورد، برای کشور ایران اسلامی استقلال، آزادی، امنیت و اقتدار به ارمغان آورد، امروز شاهد رشد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نظامی هستیم.

ایران اسلامی امروز در منطقه و در عرصه بین المللی حرف برای گفتن دارد، بیداری اسلامی از دستاوردهای انقلاب است، به برکت نظام اسلامی شاهد صدور انقلاب هستیم، مقایسه خدمات و برکات انقلاب اسلامی با دوران رژیم پهلوی نشان دهنده عظمت انقلاب اسلامی است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات