۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۵۹۶۹۱۴

نگاهی به نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه صنایع دفاعی

نگاهی به نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در حوزه صنایع دفاعی
بعد از آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز تحریم‌های اقتصادی و نظامی، ایران هیچ چاره‌ای جز تکیه به صنایع نظامی خودی برای تعمیر و ساخت جنگ‌افزار نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه صنایع دفاعی، در ایام دهه فجر در محل نمایشگاه مصلی امام خمینی تهران برگزار شد.

نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حال برگزاری است

سردار طهرانی مقدم کار خود را از روزهای آغازین دفاع مقدس و با ایده تطبیق آتش خمپاره‌اندازهای سپاه شروع کرده بود و بعدها توانسته بود توپخانه سپاه را با توپ های غنیمتی عراقی بنیانگذاری کند، اما در سال 1363 که عراق در دور جدید جنگ‌شهرها با موشک‌های اسکاد ساخت شوروی سابق شهرهای ایران را هدف قرار داد، مسئولان نظامی کشور به این فکر افتادند تا برای مقابله به مثل با این اقدام عراق به سراغ تشکیل یگان موشکی بروند.

کارشناس جزیره موشکی نمایشگاه دستاوردهای دفاعی انقلاب اسلامی در گفت و گویی ضمن تشریح تاریخچه صنعت موشکی ایران خاطرنشان کرد: استارت مباحث موشکی از زمان جنگ بین ایران و عراق و حمله های موشک های جنگنده و تخریبی توسط رژیم منحوس صدام مورد اصابت شهرها قرار می گرفت و در نتیجه به دستور امام راحل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماموریت پیدا کرد که در راستای بررسی و شناسایی و در نهایت ساخت و تولید صنعت موشکی حرکت کند.

وی در ادامه افزود: شهید طهرانی مقدم پس از عملیات فتح المبین به سمت فرماندهی یگان توپخانه سپاه منصوب شد و زمانی که جنگ در شهرها به وجود آمد به ایشان وظیفه پیگیری و بررسی صنعت موشک سازی محول شد.

کارشناس وزارت دفاع ابراز داشت: پس از شلیک موشک ها به خاک ایران و تخریب برخی مناطق به دستور شهید طهرانی مقدم، موشک ها جهت بررسی و مهندسی معکوس جمع آوری و موشک های اسکاد پایه ی این بررسی ها قرار گرفت.

کارشناس صنعت موشک سازی در ادامه اظهار کرد: ابتدا موشک پایه، اسکات بود و پس از مدتی دقت افزایش داده شد و به موشک شهاب 1،3،3 ارتقا یافت و در نهایت موشک شهاب 3 با برد بیش از 1300 کیلومتر آخرین دستاورد موشکی بومی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

کارشناس وزارت دفاع با اشاره به دستاوردهای موشکی قبل انقلاب، این صنعت را منزوی خواند و گفت: قبل از انقلاب سیستم موشکی نداشتیم و حتی اجازه بررسی و تحقیقات روی این صنعت توسط آمریکایی ها به ما داده نمی شد و تمام سلاح و تجهیزات آفندی و پدافندی ما وارداتی بود و حتی در برهه ای از زمان هیچ کشوری حاضر به ارائه این فناوری به جمهوری اسلامی نبود.

وی در پایان این بخش از مصاحبه با اشاره به دستاوردهای موشکی بعد از انقلاب ابراز کرد: قبل از انقلاب تکنولوژی و مهارت دستیابی به صنایع موشکی در دست ایرانیان نبود و به واسطه جنگ قدری در این امر صاحب نظر شدیم و الان پس از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی در حال حاضر موشک با بد بیش از 2000 کیلومتر و دقت بسیار بالا و ردیاب و خنثی کننده تشخیص از جمله دستاوردهای انقلاب است.

نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حال برگزاری است

بعد از آغاز جنگ ایران و عراق و آغاز تحریم‌های اقتصادی و نظامی علیه ایران، ایران هیچ چاره‌ای جز تکیه به صنایع نظامی خودی برای تعمیر و ساخت جنگ‌افزار نداشت. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با مداخله و بر عهده گرفتن برخی وظایف به این کار کمک کرد و پس از مدت‌ها صنایع دفاعی ایران بصورت رسمی شکل گرفت و وزیر دفاع ایران سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی صنایع موشکی اختصاص داد و بعدها ایران مهمات موشکی بسیاری ساخت.

کارشناس غرفه شبیه سازهای جنگی نمایشگاه دستاوردهای دفاعی انقلاب اسلامی ضمن تشریح مقایسه دستاوردهای قبل انقلاب و بعد انقلاب اظهار کرد: این قیاس از ریشه و اساس باطل است و اصلا قابل قیاس نیست و این نکته حائز اهمیت است که قبل از انقلاب چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین الملل هیچ حرفی در این عرصه برای گفتن نداشتیم.

وی در ادامه افزود: شبیه ساز در واقع همان ماکتی است که کارآموز قبل از کارکردن با دستگاه اصلی با آن کار می کند تا در دوره آموزشی اگر نقصی داشت رفع شود و به حد متعارف مهارت رسیده باشد.

کارشناس بخش اورهال و تعمیرات اساسی پرنده ها در تشریح کارکرد این فناوری گفت: اورهال یعنی تعمیرات اساسی در پرنده ها و آسیب شناسی و رفع و ریست آن دستگاه ها قبل از پرواز، که قبل از انقلاب در راستای ساخت این دستگاه ها متکی به خارج از مرزها بودیم.

وی در ادامه افزود: ما قبل از انقلاب صنعت اورهال پرنده ها و تعمیرات اساسی را دارا بودیم ولی در ساخت آنها و استفاده از قطعات اولیه آن مجبور به استفاده از اجناس وارداتی بودیم تا نیاز هایمان را برطرف کنیم.

کارشناس غرفه اورهال با اشاره به شرایط ایران در منطقه گفت: تحریم یکی از عواملی است که باعث پیشرفت و توسعه ی فناوری و صنعتی جوانان بومی کشور است و می توان تحریم را به عنوان یکی از دلایل پیشرفت در دستاوردهای بومی معرفی کرد.

نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حال برگزاری است

پس از انقلاب با مواجه شدن ایران با تحریم‌های گسترده از سوی کشورهای مختلف بلوک شرق و غرب که بعضاً حتی از فروش سیم خاردار به ایران نیز ابا کرده یا حتی کالاهای غیرنظامی که ممکن است مصارف نظامی داشته باشند را نیز به ایران نمی‌فروختند، جنگ هشت ساله و تهدید روزافزون ایران از سوی اسراییل و آمریکا و سایر متحدین غربی ایران ساخت تسلیحاتی بومی را توسعه داد. در سال ۱۳۵۸ ایران اولین گام‌ها را در زمینه ساخت و مهندسی معکوس جنگ‌افزارهای ساخت شوروی آغاز کرد.

کارشناس غرفه آینده نگاری و ایده پردازی خاطر نشان کرد: رسالت و هدف این کارگروه دریافت و جذب ایده های نو و خلاقانه در جهت تفکر مرز شکن و عدم محدودیت در هر زمینه ای است که شروع به کار کرده است.

وی ضمن تشریح اولویت این کارگروه ابراز داشت: اولویت این کارگروه جذب ایده در زمینه دستاوردهای نظامی است که گاهی قدم را فراتر می گذارد و در حوزه پزشکی و بهداشت هم ورود می کند.

کارشناس و ایده پرداز نمایشگاه دستاوردهای انقلاب خاطر نشان کرد: اگر حالت کلی ایده را در نظر بگیریم طی سه مرحله ارزیابی، و اگر از لحاظ تئوری و عملی تایید شود، ضمن حمایت از آن در مرحله امکان سنجی پس از تایید نهایی به بخش تولید و اجرا معرفی می گردد.

کارشناس غرفه ساخت قطعات هوایی با اشاره به برخی پروژه های در دست تولید خاطرنشان کرد: بعضی پروژه ها به صورت مهندسی معکوس انجام می شود و برخی دستاوردها با توجه به ابتکار های جدید بر حسب نیازهای داخلی بوده است.

وی با اشاره به شرایط تحریم و اثرگذاری آن در حوزه تکیه به نیرو های بومی ابراز داشت: در شرایط تحریم و با توجه به عدم ورود چنین قطعاتی جوانان ما به صورت گسترده ای با ایده های متفاوت داخلی در عرصه ی تولید قطعات داخلی قدم گذاشتند.

کارشناس تولید قطعات هوایی اظهار کرد: با توجه به شرایط تحریم و عنصر سازندگی محدودیت تحریم توسط بیگانگان جوانان ما به این باور رسیده اند که میتوانند در هر عرصه ای پویا و فعال در جهت رشد و نمود هرچه تمام تر حرکت کنند.

وی تاکیید کرد: اگر تجهیزات اولیه و قطعات مورد نیاز به دست مان  می رسید شاید این عزم و سعی همگانی در جهت تولید دستاورد هایی در عرصه های گوناگون بی معنا بود.

نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حال برگزاری است

هم اکنون آمریکا بحث موشکی که قدرت دفاعی هر کشوری محسوب می شود را مورد توجه خود قرار داده در صورتی که اگر قدرت دفاعی موشکی ایران نباشد آمریکا برای حمله به این کشور یک ساعت هم درنگ نمی کند، آمریکا می داند که قدرت و صنعت دفاعی کشورمان به هیچ کشوری وابسته نیست و علم، فناوری و تکنولوژی و ساخت آن توسط جوانان دانشمند و غیور کسب شده است.

کارشناس غرفه تجهیزات نظامی و آماد پشتیبانی نیرو های دفاعی خاطرنشان کرد: در این زمینه رسالت ما تامین تجهیزات و وسایل اولیه در جهت بهبود هرچه تمام تر گروه های اعزامی با توجه به در نظر گرفتن شرایط محیطی و سردسیر بودن و یا گرمسیر بودن منطقه در حوزه های دفاعی متفاوت است.

وی در ادامه افزود: اوایل انقلاب این تجهیزات بیشتر وارداتی بود و هزینه های زیادی بابت آن به خارج از مرز ها پرداخت می شد اما بعد از انقلاب و در دوره سازندگی بعد از هشت سال دفاع مقدس تولیدات ما در این عرصه روز به روز درحال ارتقای سطح کیفی و کمی بوده است.

کارشناس غرفه تخریب تله های انفجاری ضمن تشریح شرایط تله های تخریبی حفاظتی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در حوزه تجهیزات ایمنی دفاعی بسیار وابسته به خارج بودیم اما الان با ایمان و اتکای به نیروی بومی در هر حوزه ای توانسته ایم تولیدات چشمگیری داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در این حوزه تا حدی پیشرفت داشته ایم که تجهیزات ایمنی فوق العاده ای در دست استفاده داریم به عنوان مثال در بحث انفجارات و دستگاه های گیرنده خروجی هایی با سرعت عمل فوق العاده ساخته ایم.

کارشناس دستاوردهای حوزه سلاح و تجهیزات دفاعی ابراز داشت: سلاح های ساخته شده در حوزه نظامی، تک تیراندازها و تیربارها پیشرفت های قابل توجهی به چشم می خورد.

وی در ادامه افزود: محدودیت ما با استفاده از ابزار های نظامی قبل از انقلاب کاملا مشهود بوده است و تاریخ نشان داده است ما در جنگ به صورت انتخابی به پیکار با دشمن نرفته ایم و در حوزه های عملیاتی متکی به خارج از مرز ها بوده ایم، اما بعد از انقلاب این روند تا به الان دستخوش تغییر و تحول بوده است.

نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در حال برگزاری است

یکی از دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته تاسیس نیروی انتظامی در سال 1370 بود که با ترکیب و ادغام شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی توانست بخشی از وظایف امنیت داخلی را برعهده گیرد، با شکل گیری نیروی انتظامی، انقلابی شگرف در حوزه پلیسی اتفاق افتاد و ابتدا با ایجاد رسته های مختلف، انتظامی، آگاهی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، راهور، یگان ویژه و مرزبانی، نیروهای متخصص و دلسوزی برای نظام و انقلاب تربیت شدند.

کارشناس دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نیروهای انتظامی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب در حوزه نیروهای انتطامی اجتماع دچار تهدیداتی بوده است که با انقلاب اسلامی این تهدیدات روز به روز کاهش یافته است.

وی در ادامه ابراز داشت: کاهش تهدیدات اجتماعی به نوعی تحول رویکرد، از تهدید محور به جامع محور به مشارکتی بوده است.

کارشناس این بخش با اشاره به توانمندی نیروهای انتظامی در حوزه امنیتی اظهار کرد: پلیس در خدمت مردم است و در حوزه امنیتی می خواهد ارتباط مردم با بدنه امنیتی نیرو های انتظامی مستقیم و بدون واسطه باشد.

وی با اشاره به هدف تاسیس مرکز نظارتی 197 خاطرنشان کرد: افزایش رضایتمندی مردم از ناجا و جلب رضایت مردمی و رشد مشارکت های مردمی در حوزه های نظارتی از اهداف این مرکز بوده است./811/ز502/ب1

ارسال نظرات