۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۵۹۷۲۳۳
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است

اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین اصطلاح نامه فقه در مقیاس جهانی خبر داد و گفت: این اثر برای اولین بار در جهان اسلام انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدهادی یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی این پژوهشگاه در دیدار دست اندرکاران اصطلاح نامه فقه با حضرت آیت الله علوی گرگانی با بیان این که این اثر در جهان اسلام پیشینه ای ندارد، اظهار داشت: غربی ها در علوم و فنون کاری را انجام دادند که به آن تزاروس می گویند و در علوم اسلامی این کار تاکنون انجام نشده و حتی در کشورهای عربی هم که بررسی کردیم، این اثر برای اولین بار انجام شده است.

وی گفت: این اثر در سال 97 از دفتر یونسکو در مقابل کارهای مشابه جزو کارهای برتر شناخته شده است و اکنون در wsis (جامعه اطلاعاتی جهان) که هر چند سال یک نشستی دارند که امسال در سوئیس برگزار می شود، پایگاه تولید شده مبتنی بر این اصطلاح نامه، جزو 5 نامزد برنده جایزه در سوئیس است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که اصطلاح نامه فقه در مقیاس بین المللی تدوین شده است، تصریح کرد: خوشبختانه دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی حوزوی جزو افتخاراتش است که می تواند در صحنه های بین المللی حضور داشته باشد.

وی افزود: در اصطلاح نامه ها مصطلحات هر علم شناسایی و رابطه میان آنها مشخص می شود، چرا که هیچ اصطلاحی در هیچ علمی بدون این که ارتباط با آن علم داشته باشد، وارد نمی شود و میان اصطلاحات ارتباط(مترادف، ساختاری) وجود دارد؛ هر علمی درختواره و نظامواره ای برای خود دارد که در این نوع کارها نظامواره علوم کشف می شود و وقتی که این کار اتفاق افتاد، اطلاعاتی که وجود دارد، در بسترهای نرم افزاری به این درخت متصل می شود و اطلاعات موجود تسلط نسبی پیدا می کند که در علوم خودمان این کار را نکرده ایم.

حجت الاسلام یعقوب نژاد اظهار داشت: در تدوین اصطلاح نامه فقه حدود 40 نفر فعالیت کردند که از جمله آنها می توان به آقایان صالحی مازندرانی، خائفی، ممدوحی و طلاب فاضلی که هم حوزوی بودند و هم از سطوح علمی خوبی در بحث های دانشگاهی برخوردار هستند، از مشاوران ما بودند و ما را کمک کردند.

وی گفت: بیش از 50 هزار اصطلاح در فقه شناسایی شده است و می توانیم مدعی باشیم که یک موضوع شناسی از فقه اتفاق افتاده و عملاً مرز فقه مشخص شده است.

سرپرست پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این اثر را در یک سیستم نرم افزاری قرار دهیم، مصطلاحات جدید و بحث های جدیدی که گفته می شود، به این سیستم اضافه می شود و به نوعی معلوم می شود که چه فردی حرف تازه ای گفته است./822/پ202/ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات