۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۹۷۴۳۵
آیت الله شب‌ زنده‌دار:

علما پیام رهبر انقلاب را برای مردم تبیین کنند

علما پیام رهبر انقلاب را برای مردم تبیین کنند
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: نامه رهبر انقلاب باید در میان طلاب به مطالعه و بحث گذاشته شود تا از طریق فهم دقیق آن، به خوبی برای مردم تبیین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار ظهر امروز در جلسه درس اخلاق و سلوک انقلابی که در مدرسه علمیه نواب برگزار شد با بیان اینکه برای انجام هر عملی باید شرایط و موانع تحقق آن به دقت مورد توجه قرار بگیرد، گفت: تحقق هر عمل و رسیدن به هر هدفی معطوف به تحقق شرایط و رفع موانع آن است. همچنین باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که شرایط و لوازم تحقق عمل از نظر میزان تاثیر در شکل گیری آن، به هیچ وجه یکسان نیستند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به شرایط و لوازم موثر در رسیدن به اهداف حقیقی طلبگی افزود: حضرت بقیه الله(عج) در دعایی شرایط و لوازم تحقق این امر را بیان فرموده اند. ایشان می فرمایند: «خداوندا! برای علمای ما که طرفدار اهل بیت(ع) هستند زهد و خیرخواهی را تفضل فرما». حضرت در این دعا همه لوازم مورد نیاز برای تحقق اهداف طلبگی را بیان نفرموده اند، اما آنچه گفته اند دو رکن اصلی و اساسی برای تححق این امر است.

وی علم، بیان زیبا و سخنوری را برای تحقق اهداف طلبگی ناکافی دانست و خاطر نشان کرد: اگر عالمی این خصوصیات را دارا باشد اما به صفت دلسوزی برای مردم و زهد نسبت به دنیا شهره نباشد، تاثیر علم و سخنوری اش بر مردم را از دست خواهد داد. تاثیر سخنان امام خمینی(ره) بر مردم به این دلیل بود که مردم ایشان را به زهد نسبت به دنیا و دلسوزی برای ملت می شناختند.

آیت الله شب‌زنده‌دار با بیان دیگر ارکان موفقیت برای دانش پژوهان رشته های مختلف علوم تصریح کرد: حضرت مهدی(عج) در ادامه دعای خود از خداوند متعال «جهد و رغبت» را برای علم آموزان مسالت می کنند. باید دانست که جهد و تلاش با وجود فقدان و یا کمبود امکانات، حتما انسان را به موفقیت در کسب علم و تزکیه نفس خواهد رساند. 

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: وقتی به زندگینامه علمای برجسته نگاه می کنیم متوجه می شویم که این عزیزان با وجود وجود کمترین امکانات اقتصادی و آموزشی، با تلاش مستمر و خستگی ناپذیر خود توانسته اند بلندترین قله های علمی و معنوی را فتح کنند. 

وی رغبت را دیگر صفت و ویژگی علمای برجسته دانست و خاطرنشان کرد: رغبت به معنای علاقه و دلبستگی وافر است. انسان راغب همیشه جانب طلبگی و علم را در تضادها و تزاحم ها می گیرد و جهاد علمی خویش را بر همه چیز مقدم می دارد.

آیت الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه طلاب خادم علوم و اهداف اهل بیت(ع) هستند، گفت: این مسؤولیت و افتخار با هیچ چیز در دنیا قابل مقایسه نیست و باید در زمینه کسب علم به ایشان اقتدا کنیم. فهم و درک این موضوع کمبودهای زندگی طلبگی را می پوشاند و حل می کند و همچنین با افزایش ظرفیت انسان آنان را قابل تحمل می سازد. 

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) افزود: شخصی از ایشان پرسید که چگونه برای مرگ آماده شویم؟ امام رضا(ع) فرمودند: «اداء فرائض، اجتناب از محارم و اجتماع بر اخلاق الهی شدن، شما را دارای استعداد موت خواهد کرد». بدیهی است کسب علوم الهی از اجزای متخلق شدن به اخلاق الهی است.

وی نامه رهبر معظم انقلاب درباره شروع گام دوم انقلاب را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان باید این نامه را به فرموده ایشان به دقت مطالعه و آن را به بحث و بررسی بگذارند. این امر موجب خواهد شد تا محتوای این نامه به خوبی فهم شود و از این طریق نشر و انتقال آن به جامعه به آسانی انجام شود./861/پ202/ب1

ارسال نظرات