۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۵۹۸۰۰۰

نگاهی بر کتاب جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری

نگاهی بر کتاب جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری
موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) کتاب جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری نوشته ابوطالب عبداللهی را منتشر کرد.
نگارنده کتاب را در هفت فصل به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح است:
شناخت کلیات و مفاهیم مرتبط با جنگ نرم، اهداف جنگ نرم دشمن، زمینه‌های جنگ نرم، علل و چرایی جنگ نرم، منابع قدرت دشمن در جنگ نرم، چگونگی و راه کنش‌های دشمن در جنگ نرم و راهکار‌های مقابله با جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری.
رهنمود‌های هوشمندانه و دقیق رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی، تلاش مدیران دلسوز، انقلابی و متعهد، و مردم با بصیرت در نبرد بین حق و باطل، انقلاب اسلامی و استکبار جهاتی و پرچمداری و فرمانداری، رهبری و هدایت به دست یا کفایت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیه الله خامنه‌ای طی این سال‌ها و بعد از پیروزی در دوران دفاع مقدس، ایشان به اشکال مختلف، همگان را دز خصوص اصل وجود جنگ نرم هدایت و بیدارباش داده‌اند، لذا مؤلف در مقدمه کتاب در مورد فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم چنین می‌آورد:
جنگ نرم راست است، این یک واقعیت است، یعنی الان جنگ است، البته این حرف را من امروز نمی‌زنم، من از بعد از جنگ سال ۱۳۶۷ همیشه این را گفته‌ام، بار‌ها و بارها. علت این است که من صحنه را می‌بینم، چه بکنم اگر کسی نمی‌بیند؟! چه کار کند انسان؟ من دارم می‌بینم صحنه را، می‌بینم تجهیز را، می‌بینم صف‌آرایی‌ها را، می‌بینم دهان‌های از حقد و غضب گشوده شده و دندان‌های با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه این آرمان‌ها و علیه همه آن کسانی که به این حرکت دل‌بسته‌اند را.
جنگ نرم همانند بسیاری از پدیده‌ها دارای مختصاتی است که آن را از سایر پدیده‌ها متمایز و شناخته شده می‌کند. علاوه بر این، جنگ و قدرت نرم، این خصوصیات متعدد، پیچیده و متنوع است که می‌تواند، طیف زیادی از مخاطبین را در برگیرد، لذا نویسنده در فصل اول کتاب در خصوص مختصات و خصوصیات جنگ نرم دشمن در صفحه ۵۵ کتاب چنین می‌نویسد:
مجموعه خصوصیات جنگ نرم دشمن را می‌توان در دو بخش اصلی بررسی نمود: بخش اول؛ مربوط به محتوا، اندیشه، نگرش و بینش است که بیشتر رویکرد فرهنگی و روحی روانی دارد که برخی از آن ویژگی‌ها را می‌توان چنین برشمرد:
آرام، تدریجی، پنهان، فرسایشی و زیر سطحی است تا نتیجه دلخواه خود را به دست آورد. پرتحرک، جذاب، فعال و از نوعی پویایی و کشش سود می‌برد.
بخش دوم، در این بخش، جنگ نرم دشمن بیشتر رویکرد مدیریتی و عملکردی دارد که می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:
از نمادسازی بهره می‌گیرد، به این معنا که با استفاده از نماد‌های تاریخی، تصویر قوی، مقتدر و پیروز از خود نشان می‌دهد و حریف را ضعیف، ناتوان و آسیب‌پذیر قلمداد می‌کند و این نوع عملکرد را با استفاده از عملیات روانی به اجرا می‌گذارد.
مؤلف در فصل پنجم به منابع قدرت دشمن در جنگ نرم پرداخته و عناوین این فصل را چنین برشمرده است:
اقتصاد در نبرد و جنگ نرم، رسانه و جنگ نرم، اقدامات تبلیغاتی دشمن، سلاح تبلیغات، قوی‌تر از بمب اتمی، اینترنت ابزار فراگیر، نقش محصولات برتر جهانی، هالیوود و محوریت آن در تبلیغات، مک‌دونالد جاذبه‌ها و نفوذها، سیاست خارجی فعال، فرهنگ غربی معیار توسعه، فرهنگ غربی و جهانی‌شدن، هدف نهایی کاهش ایمان مردم به اسلام، جاذبه فرهنگ غرب، توانایی و برتری علمی، ثروت غرب در سایه برتری علمی، برتری علمی و اقتدار غرب، برتری علمی ابزار قدرت ستمگران، توانمندی علمی در خدمت مستکبرین، علم در خدمت اهداف استعمارگران و تأثیر تبلیغات گسترده جهانی.
حجت‌الاسلام‌ ابوطالب عبدالهی در فصل هفتم کتاب راهکار‌های مقابله با جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری را برمی‌شمارد و در صفحه ۱۹۲ به صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره امید دادن به مردم پرداخته و چنین می‌آورد:
یک کلید اصلی وجود دارد و آن امید دادن و اطمینان دادن به مردم است، این کاری است که به عهده من و شماست؛ ما معممین، ما مسئولان، ائمه محترم جمعه، کار باید این باشد که به مردم امید بدهید و اطمینان بدهید. اگر مردم ناامید شدند و اعتماد خودشان را از دست دادند، متزلزل شدند شکست قطعی است. آن چیزی که جنگنده را، رزمنده را در جبهه نگه می‌دارد، امید است، باید امید داشته باشد، بداند که می‌تواند به پیروزی برسد.
موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری را در ۲۷۲ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ و با قیمت ۸۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.
علاقه‌مندان نیز می‌توانند جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل کنند. /۹۹۸/
میثم صدیقیان
ارسال نظرات