۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۹۸۰۲۴
مصوبات جلسه امروز عصر پارلمان؛

حقوق‌های زیر ۲میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف شدند

حقوق‌های زیر ۲میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف شدند
مجلس شورای اسلامی حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان را در سال آینده از مالیات معاف کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، وکلای ملت عصر امروز سه‌شنبه سی اُم بهمن سال ۹۷ در هشتمین جلسه بررسی بودجه سال ۹۸ قسمت‌های دیگری از بخش درآمدی بودجه را تصویب و اصلاح کردند.

مشروح مصوبات امروز عصر مجلس به شرح ذیل است: 

حقوق‌های زیر ۲میلیون و ۷۵۰هزار تومان از مالیات معاف شدند

وکلای ملت عصر امروز تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸ را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

نمایندگان با تصویب بند الف تبصره ۶ لایحه بودجه، حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حقوق بگیران دولت را از مالیات معاف کردند. علاوه بر این، درآمد زیر ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افراد در بخش خصوصی و کسبه و بازاری‌ها نیز از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

بر اساس بند الف تبصره ۶ سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۸ سالانه مبلغ ۳۳۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده (به استثنای تبصره ۱ و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیات علمی) کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا یک و نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۰ درصد و نسبت به مازاد یک و نیم برابر تا دو نیم برابر آن مشمول مالیات سالانه ۱۵ درصد و نسبت به مازاد دو و نیم برابر تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه ۲۰ درصد و نسبت به مازاد چهار برابر تا ۶ برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد ۶ برابر ۳۵ درصد می‌باشد.

میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ ۲۵۸ میلیون ریال تعیین می‌شود.

گفتنی است در جریان بررسی این تبصره، پیشنهاداتی برای افزایش سقف معافیت مالیاتی دستمزد حقوق بگیران دولت مطرح شد.

آب بها گران می‌شود

وکلای ملت در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با بند «ب» تبصره ۶ موافقت کردند.

بر اساس بند ب، وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آبفای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ دویست (۲۰۰) ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

گفتنی است پیش‌بینی می‌شود نرخ آب‌های شهری در سال آینده به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش یابد.

عوارض برق مصرفی در سال آینده ۱۰ درصد تعیین شد

نمایندگان ملت در پارلمان در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه کل کشور سال ۹۸، بند د‍ تبصره ۶ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰ /۸/ ۱۳۹۴ به میزان ده‌ درصد (۱۰%) مبلغ برق مصرفی در سقف هجده هزار و ششصد میلیارد (۱۸.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است به موجب این مصوبه مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند.

طبق ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور دولت موظف است برای تأمین بخشی از منابع لازم جهت اجرای طرح های توسعه و نگهداری شبکه های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک عوارض مصرف هر کیلووات ساعت برق را در بودجه سالانه پیش بینی نماید. وجوه حاصل شده به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و صد درصد ( ۱۰۰ %) آن صرفاً بابت کمک به اجرای طرح‌های مذکور هزینه می شود.

عوارض ارزش افزوده تهران به نسبت ۸۸ درصد شهری و ۱۲ درصد روستایی توزیع می‌شود

امروز عصر مجلس جزء الحاقی به بند «هـ» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸ را به تصویب رساندند که براساس آن عوارض ارزش افزوده موضوع جزء (۱) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در شهرستان تهران به نسبت هشتاد و هشت درصد (۸۸%) نقاط شهری شهر تهران و دوازده درصد (۱۲%) نقاط روستایی و عشایری توزیع می‌شود.

نمایندگان مجلس با ۱۴۶ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر این بند را که خلاف برنامه ششم توسعه بود به تصویب رساندند.

طبق جزء (۱) بند (ب) ماده (۶) قانون برنامه پنجساله ششم عوارض وصولی بند (الف) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، به نسبت هفتاد درصد (۷۰%) شهرها و سی‌ درصد(۳۰%) روستاها و مناطق عشایری و براساس شاخص جمعیت به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده برخی صنوف کمتر از ۹ درصد محاسبه می‌شود

وکلای ملت در جریان بررسی لایحه بودجه سال۹۸ بند و تبصره ۶ لایحه بودجه را به تصویب رساندند که براساس آن سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه‌هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده را با اعمال ضریب کاهشی ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین کند. مقررات این بند درخصوص دوره‌هایی که مالیات آنها قطعی نشده است، جاری خواهد بود. ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

در جریان بررسی این بند هادی قوامی نماینده اسفراین در توضیحاتی گفت: در سال ۹۸ و با توجه به شرایط اقتصادی سخت کشور می‌توانیم با تصویب این بند به ۱۵ تا ۱۶ گروه از صنف‌های مختلف کمک کنیم./856/پ202/ق

/۸۵۶/
ارسال نظرات