۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۹۸۴۴۱
(۳۰ سالگی منشور روحانیت)

حجت الاسلام ارجینی: منشور روحانیت امام معیاری برای ارزیابی عملکرد حوزه است

حجت الاسلام ارجینی: منشور روحانیت امام معیاری برای ارزیابی عملکرد حوزه است
حجت الاسلام ارجینی مراقبت حوزویان از نفوذ جریان های غیر اصیل حوزوی را مهم ترین توصیه امام خمینی(ره) به روحانیت دانست.

حجت الاسلام ارجینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سی امین سالگرد صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره) گفت: نامه ای که امام خمینی(ره) خطاب به مراجع، روحانیت و طلاب نوشته اند در ماه های آخر عمر شریف ایشان بوده است و در واقع امام خمینی(ره) تجربیاتی را که به دست آورده بودند در قالب نامه ای خطاب به علما بیان کرده اند که می تواند معیاری برای ارزیابی حرکت حوزه علمیه باشد.

معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت ترسیمی از جریان اصیل حوزه داشته اند که عبارت است از جریان ایستادگی و مقاومت یا جهاد و اجتهاد که از گذشته در حوزه داشته و همین جریان باعث شده است که علمای ما بتوانند اسلام و آورده های شیعه را حفظ کنند و هم پایگاهی برای دفاع از مردم بوده است.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) در منشور روحانیت تلاش می کند جریان اصیل حوزه علمیه را معرفی کند، اظهار کرد: به شکر خدا تا به امروز جریان اصیلی که از سوی امام خمینی(ره) معرفی شده است در حوزه علمیه جریان دارد اما دغدغه جدی امام(ره) این است که آیا افرادی این جریان اصیل را به انحراف نکشانده اند؟

حجت الاسلام ارجینی افزود: امام خمینی(ره) بیان می کند در مقابل جریان اصلی دو جریان دیگر در حوزه علمیه تلاش داشته اند که جریان اصیل را به انحراف کشانند؛ نخستین جریان، تحجر است که امام خمینی(ره) از این جریان به تعبیر مقدس مابان یاد می کند و می گوید حوزه علمیه باید تلاش کند چنین جریانی در حوزه علمیه به قدرت نرسد.

وی با تصریح بر این که امروزه نیز جریان اصیل در حوزه علمیه حاکم است، اظهار کرد: گرچه جریان مقدس مابانه در حوزه علمیه به قدرت نرسیده است اما در جریان های دیگر نفوذ کرده است و امام خمینی(ره) می فرمایند این جریان تحجر پیش از انقلاب بسیار قدرتمند بوده است و مانع شکل گیری مبارزات به شمار می رفتند که امام به همراه مجاهدت های بسیاری از فقها این جریان را عقب راند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دومین جریان در مقابل جریان اصیل حوزه جریانی است که به دنبال جدایی دین از سیاست است که چنین جریانی برای حوزه علمیه خطرناک است؛ اگر دو جریان بیان شده به هم پیوند بخورند موجب می شود رویکرد اصیل حوزه علمیه که از گذشته تاکنون در مقابل بسیاری از انحرافات ایستاده است از مسیر اصلی دور شود.

وی با اشاره به فرازی از منشور روحانیت امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) می فرماید زمانی که جریان های استعماری متوجه شدند، جریان اصیل است که در مقابل استعمار ایستادگی می کند تمام تلاش خود را برای نفوذ در حوزه علمیه به کار گرفت تا بتوانند جریان اصیل و مجاهدانه را به حاشیه رانند.

معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های تهدید کننده جایگاه مراجع و روحانیت اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در منشور روحانیت می فرماید من هیچ گاه نگران مباحث تند طلبگی در زمینه فروع و اصول فقه نبوده ام اما نگران تقابل و تعارض جناح های مؤمن به انقلاب، هستم.

وی ادامه داد: جریان امروزی در حوزه علمیه انقلابی است و جریانی که تلاش خود را در جهت کمک به نظام و انقلاب قرار داده است؛ گرچه در گذشته، حوزه علمیه با حاکمیت تقابل داشته است اما پس از پیروزی انقلاب، حوزه علمیه خود را جدای از نظام نمی داند بنابراین تقابل ها باید به حداقل رسد، البته شاید اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما امام خمینی(ره) می گوید این اختلاف سلیقه نباید موجب شود، جریانی که هیچ اعتقادی به حوزه و انقلاب ندارد، حاکم شود.

حجت الاسلام ارجینی افزود: امام خمینی(ره) تصریح می فرمایند اولین وظیفه شرعی و الهی همه طلاب و روحانیت انقلابی در مقابل جریانی که می خواهد حوزه علمیه به حاشیه رود، اتحاد و یکپارچگی است؛ تمام تلاش دشمن در این سال ها این بوده است که جریان های انقلابی را در مقابل مرجعیت قرار دهد یا از برخی مطالب استفاده کند تا بگوید مرجعیت به دنبال انقلاب نیست که امام خمینی(ره) می گوید باید تلاش کرد احترام متقابل حفظ شود.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در ادامه می گویند طلاب انقلابی باید تمام احترام را نسبت به مدرسین، بزرگان حوزه و مراجع داشته و ارتباط مستمر داشته باشند و از سوی دیگر تاکید می فرمایند مدرسین که بر جامعه مدرسین تأکید دارد، باید طلاب جوان انقلابی را درک و بر روحانیت انقلابی توجه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که همه طلاب و روحانیان دارای یک هدف مشترک یعنی دفاع از دین هستند، اظهار کرد: اگر در حوزه علمیه اتحاد و یکپارچگی وجود داشته باشد جریان ها نفوذی که تلاش های فراوانی انجام می دهند، کاری از پیش نخواهند برد؛ در سال های اخیر سخنانی شنیده می شود که از جاهای دیگری القاء می شوند و تلاش می کنند که مطرح شود در حوزه علمیه جریان هایی وجود دارند که با نظام فاصله دارند اما ما می گوییم جریان حوزه علمیه و مرجعیت مدافع نظام است.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) توصیه می کنند که حوزه باید به آینده توجه داشته باشد و می فرماید حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشد و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشد.

معاون پژوهش دانشگاه معارف اسلامی اضافه کرد: حوزه باید آینده نگر باشد؛  تحولات و نیازهای آینده نظام بایستی از دغدغه های جدی حوزه، طلاب و بزرگان حوزه باشد؛ امام(ره) حتی می گوید ما باید جلوتر از زمانه حرکت کنیم تا نیازها را برآورده سازیم؛ امام در جای دیگری می گوید اگر امروز به نظام خدمت نکنیم هرگز و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت بنابراین در چنین شرایطی باید حرکتی جدی از سور حوزه نسبت به نظام صورت گیرد./1324/ت302/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مصطفی رستمی
ارسال نظرات