۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۵۹۸۵۴۲
معاون اول رییس جمهور:

ساختار آموزش عالی کشور نیازمند تحول است

ساختار آموزش عالی کشور نیازمند تحول است
جهانگیری با بیان اینکه اقتدار کشور در جهان امروز جز با توسعه علمی امکان پذیر نیست، گفت: باید ساختار آموزش عالی کشور متحول شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگيري معاون اول رییس جمهور پيش از ظهر امروز در مراسم يكصدمين سال تاسيس دانشگاه خوارزمي ضمن گراميداشت ياد نام آوران بزرگ اين دانشگاه، اظهار داشت: ياد همه نام آوران و اساتيد اين دانشگاه چه آنها كه در قيد حيات نيستند و خدمات بزرگي براي كشور انجام دادند و چه اساتيدي كه امروز از خدمات آنها بهره مند هستيم را گرامي مي داريم.

معاون اول رييس جمهور افزود: برگزاري اين مراسم و نكوداشت، فرصتي است كه هم آسيب شناسي نسبت به عملكرد گذشته انجام شود و هم برنامه ريزي بلند مدت براي مهمترين ركن توسعه كشور يعني آموزش عالي صورت گيرد.

وي تصريح كرد: نگاهي به گذشته و بازخواني پيشينه ايران نشان مي دهد كه ايران تاريخ پرفراز و نشيبي داشته و امروز سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) نيز اذعان دارد كه نخستين دانشگاه دنيا دانشگاه جندي شاپور بوده كه در ايران تأسيس شده است.

دكتر جهانگيري با بيان اينكه متاسفانه در ايران فاصله اي بوجود آمد و كشور را از قافله توسعه عقب انداخت، خاطر نشان كرد: امير كبير خدمات بزرگي براي ايران انجام داد و به دليل نياز كشور به امر آموزش مدرسه دارالفنون را تأسيس كرد اما متأسفانه عمرش كوتاه بود و به قتل رسيد. پس از آن دلسوزان ديگري در كشور دانشگاه دارالمعلمين يا همين دانشگاه خوارزمي را تأسيس كردند و انگيزه اي جدي براي توسعه كشور داشتند.

معاون اول رييس جمهوربا اشاره به تاريخ توسعه يكي از كشورهاي شرق آسيا، افزود: اين كشور پس از جنگ تقريباً به مرز نابودي رسيد اما مهمترين موضوعي كه پس از جنگ به آن توجه كردند تربيت معلم و توجه به آموزش بود و اين جهت گيري باعث شد كه امروز به يكي از پيشرفته ترين كشورهاي دنيا تبديل شده است.

وي افزود: توسعه علمي هم يك هدف مطلوب و مقوله اي آرماني است و هم با توجه به سوابق و تاريخ ايران امري ممكن و شدني است ضمن آنكه هم در نگرش هاي ديني و فرهنگ اسلامي ـ ايراني به موضوع علم توجه شده و هم مهمترين پيام انقلاب اسلامي بازگشت به خويش يعني بازگشت به دوران پرافتخاري است كه ايران مي توانست دانشمندان بزرگي داشته باشد.

دكتر جهانگيري با اشاره به وجود استعدادها و ظرفيت هاي بالقوه فراوان در كشور براي توسعه علمي،‌ خاطر نشان كرد: اشتباه است اگر امروز مانند گذشته تصور كنيم كه سرمايه هاي طبيعي مهمترين سرمايه هاي كشور هستند. آنچه از سرمايه هاي طبيعي مهمتر است و مي تواند براي كشور توليد ثروت كند و ايران را به شكوفايي برساند، سرمايه انساني است.

معاون اول رييس جمهور افزود: براي اينكه سرمايه انساني به توسعه كشور منجر شود نيازمند منابع مالي، برنامه ريزي و نيروي انساني هستيم و در كنار اين سه مولفه لازم است تا اراده سياسي در بالاترين سطح حكومت نيز نسبت به اين موضوع شكل بگيرد كه خوشبختانه دو دهه است كه رهبر معظم انقلاب پرچم دار علم و فناوري در كشور هستند و براساس مستندات مراكز معتبر، جهش بزرگ علمي در اين دو دهه حاصل شده است.

وي ادامه داد: در قرن ۲۱ شاهد اوج تحولات علمي و فناوري هستيم و امروز سرعت تحولات علمي به قدري بالا است كه ممكن است ظرف چند ماه به اندازه اي دگرگون شود كه اگر نتوانيم همپاي اين تحولات حركت كنيم، ممكن است از مسير توسعه و تحول عقب بمانيم.

دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه محرك اصلي در اين دوران پرتحول، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي هستند، گفت: اگر به عزت، دوام و بقاي كشور فكر مي كنيم راهي جز تكيه بر دانشگاه و مراكز علمي نداريم و زنده بودن دانشگاه در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي موضوعي تعيين كننده براي كشور است.

معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: دانشگاه بايد به عنوان نهادي مستقل، مسئول و آرماني، قادر به پاسخگويي به نيازهاي كشور باشد و همواره مورد توجه جامعه و دولت بوده و بعنوان جامعه دانشمندان محلي براي گفتگو،‌ استدلال و برخورد انديشه ها باشد.

وي افزود: اگر مي خواهيم دانشگاه همه اين كاركردها را براي كشور داشته باشد و به مركزي براي تحول و توسعه تبديل شود بايد لوازم مورد نياز را براي دانشگاه و دانشگاهيان تأمين كرده و با تنگ نظري با دانشگاه برخورد نكنيم.

دكتر جهانگيري با بيان اينكه بايد احترام دانشگاه حفظ شود و محيطي آزاد براي دانشگاهيان، اساتيد و دانشجويان فراهم باشد، گفت: ما بايد در همه مسائل كشور از روزمره گي فاصله بگيريم چرا كه روز مره گي آفت از بين رفتن آينده يك ملت و يك كشور است.

معاون اول رييس جمهور افزود: مراكز آموزش عالي بايد بعنوان مراكز توسعه علم و فناوري بيش از ساير نهادها از روزمره گي فاصله بگيرند و با آينده نگري نسبت به علم و فناوري، متناسب با رويدادهايي كه در جهان علم رخ خواهد داد، برنامه ريزي كنند.

وي با اشاره به اينكه تنها تجليل از دستاوردهاي علمي دانشگاه ها و مراكز آموزش كافي نيست، خاطر نشان كرد: تكاليفي براي دولت و مجلس شوراي اسلامي وجود دارد كه در سياست ها و برنامه ها، بودجه هايي را نيز براي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي اختصاص دهند و در كنار تجليل از دستاوردها، بسترهاي لازم را نيز فراهم كنند.

دكتر جهانگيري از دانشگاه به عنوان مبدأ و مركز همه تحولات ياد كرد و افزود: هيچ اتفاق مهم علمي، سياسي و فرهنگي وجود ندارد كه دانشگاه كانون اصلي آن نبوده باشد.

معاون اول رييس جمهور در ادامه با اشاره به اينكه در بخش پژوهش و فناوري علي رغم تأسيس پارك هاي علم و فناوري دچار نواقص و كاستي هايي هستيم، گفت: بايد در ساختار آموزش عالي كشور تحولات جدي صورت گيرد و متناسب با شرايط براي آينده كشور برنامه ريزي كنيم.

وي با اشاره به شرايط فعلي كشور و تنگناهاي امروز گفت: آمريكاييها مصمم هستند به اقدامات خود عليه ملت ايران ادامه دهند تا كشور را با بحراني جدي روبرو كرده و به تعبير خودشان فروپاشي اقتصادي در ايران بوجود آورند.

دكتر جهانگيري افزود: در ماه هاي اخير مكرر با اساتيد دانشگاه ها و جامعه علمي كشور جلساتي را برگزار و در همايش هاي مختلف حضور يافته ام تا اين پيام مهم را به نخبگان كشور منتقل كنم كه دولت براي برون رفت از مشكلات فعلي دست نياز خود را به سوي صاحب نظران و نخبگان كشور دراز مي كند.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: اگر بتوانيم اين دوره را مديريت كنيم قادر خواهيم بود از بسياري از مشكلات ديگر نيز عبور كنيم به همين دليل رسالتي كه بر دوش نخبگان و دانشگاهيان كشور وجود دارد اين است كه در اين شرايط خطير به دولت كمك كنند.

وي در پايان افزود: براساس نتايج پايش اخيري كه در كشور انجام شد هنوز دانشگاه و مدرسه در ميان مردم بعنوان مراكزي هستند كه مردم به آنها اعتماد دارند و اين يعني دانشگاه ها و مدارس و در اين ميان دانشگاه خوارزمي با پيشينه صد ساله رسالت مهمي براي تقويت سرمايه اجتماعي كشور بر دوش دارند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين مراسم دستاوردهاي علمي كشور را افتخار آميز دانست و گفت: پس از انقلاب اسلامي تحول بزرگي در تربيت نيروي انساني كشور ايجاد شد و جايگاه علمي ايران در سطح جهان حاصل تلاش اساتيد و دانشجويان است.

رييس دانشگاه خوارزمي هم در اين مراسم با اشاره به پيشينه اين دانشگاه گفت: ما بعنوان سربازان علم و فناوري آمادگي داريم تمام ظرفيت هاي خود را براي رفع مشكلات كشور در خدمت دولت قرار دهيم.
همچنين در اين مراسم با حضور معاون اول رييس جمهور از برخي اساتيد پيشكسوت و اساتيد برگزيده دانشگاه خوارزمي تقدير و از كتاب تاريخي دانشگاه و تمبر دانشگاه خوارزمي رونمايي شد./841/د103/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات