۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۹۸۶۱۵
حجت الاسلام مشهدی آقایی تببین کرد؛

در بیانیه گام دوم انقلاب چه اتفاق جدیدی افتاده است؟

در بیانیه گام دوم انقلاب چه اتفاق جدیدی افتاده است؟
مفاد این بیانیه سهل ممتنع است. شاید به نظر برسد که این نکات، پیش‌تر نیز مکرر از ایشان شنیده شده بود. پس چه اتفاق جدیدی افتاده است؟
به گزارش خبرگزاری رسا، دهمین جلسه اندیشه ورزی فکرانه با موضوع «شرحی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش انجمن‌های اسلامی در تحقق و گفتمان سازی مفاد این بیانیه» برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید مشهدی آقایی طی سخنانی در جمع مسوولان اتحادیه‌های دانش آموزی سراسر کشور به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت که توجه خوانندگان را به محور‌های مهم آن جلب می‌نماییم.

یک. مفاد این بیانیه سهل ممتنع است. شاید به نظر برسد که این نکات، پیش‌تر نیز مکرر از ایشان شنیده شده بود. پس چه اتفاق جدیدی افتاده است؟

این بیانیه عصاره سی سال رهبری و مدیریت ایشان و عصاره بیانات ایشان در این مدت است. شرح این بیانیه ضروری است. اگر بخواهیم درباره معارف انقلاب اسلامی درسنامه‌ای آماده کنیم، مفادش همین بیانیه است.

دو. زمینه صدور این بیانیه چیست؟ چله دوم انقلاب اسلامی است و دو چیز جدید در این بیانیه مشهود است:

اول. ایشان مسئولیتِ مسئولیت پذیری را بر عهده خود جوانان قرار می‌دهند. این، متفاوت از آن است که به مسئولین بگوییم عرصه را برای ورود جوانان باز کنید. آتش به اختیار در کار خودجوش فرهنگی تمیز، توسعه داده شده است تا جوان، شانه خود را زیر بار هر کاری که می‌تواند انجام دهد، ببرد. جوانان ما باید خودشان #باور کنند که باید بار مسئولیت را بر دوش بگیرند.

دوم. کلمه نظام انقلابی است که یکی از بدیع‌ترین ترکیب‌ها و تعبیر‌های ایشان است. حوزه انقلابی، جوان انقلابی و… را شنیده بودیم، ولی نظام انقلابی تعبیر جدیدی است. به صورت طبیعی از نظام، ایستایی و حرکت کند و سیستم اداری خاص فهم می‌شود. کلمه انقلاب وقتی به نظام اضافه می‌شود، نظم مصطلحِ غلط کنار می‌رود.

بار انقلاب و دفاع مقدس بر دوش جوانان بوده است. مگر پیشتر اینگونه نبوده است که اکنون مقام معظم رهبری می‌گویند باید جوانان این بار را بر دوش بگیرند؟

انقلاب ما جوانانه‌ترین انقلاب بوده است. بدنه نهضت در انقلاب و جنگ، جوانان بودند. رهبر انقلاب هم مبتنی بر این تجربه، بر این مسئله تاکید می‌کنند. اما گویا اتفاقی افتاده است که نسل اول انساء (فراموشاندن نه فراموشی) می‌کند که چنین گفتمانی بوده است. برداشت من این است که حضرت آقا چنین احساسی دارند و درصدد هستند جو را بشکنند. برای اولین بار است که در تاریخ انقلاب‌های دنیا، یک انقلاب دارد به دست نسل سومش می‌رسد.

سطح توقع حضرت آقا از نسل جدید، دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است. دال مرکزی اینکه ما در دولت سازی می‌لنگیم، نیروسازی است و برای اصلاح این عیب باید جوان سازی اتفاق بیفتد.

بیانیه گام دوم یعنی اعلام جهاد رهبری برای نسل سوم و چهارم انقلاب برای تمدن سازی.

ایشان ابتدا همه جوانان را مخاطب قرار می‌دهند، ثانیاً آتش به اختیار را گسترش می‌دهند. ثالثاً ملیت ایرانی (نه نژاد ایرانی) را محور قرار می‌دهند و می‌فرمایند جوان ایرانی مسلمان و انقلابی. پهلوی بر نژاد ایرانی و باستان گرایانه بر نژاد آریایی تاکید می‌کرد، ولی اینجا سخن بر سر ملیت ایرانی با هر زبان و نژادی است. این نکته‌ای است که استان‌های ما می‌توانند روی آن کار کنند.
چکار کنیم؟

پیشنهاد: یک فکرانه با حضور دانش آموزان قرارگاه ملی و با حضور نماینده مقام معظم رهبری برگزار شود تا در این موضوع ماموریت یابی شود.

ماموریت یابی را به خود بچه‌ها بسپارید. اگر حس مشارکت ایجاد نشود، نمی‌توان اینجا ماموریت یابی کرد و ابلاغ کرد. در استان‌ها هر کسی سهم خودش را مشخص کند.
 
حال چند پیشنهاد برای ماموریت یابی:

در دیدار بهار وصل، حضرت آقا دانش آموزان را نیز جوان خطاب کردند. پس باور اینکه مخاطب ما جوانان هستند نه نوجوان.
 
از دانش آموزان بخواهیم مدرسه ۱۴۰۷ و دانش آموز ۱۰ سال آینده را ترسیم کنند. بزرگترین ماموریت اتحادیه این است که بچه‌ها را با این ماموریت آشنا کند و با نظرخواهی و نیازسنجی از خود بچه‌ها این کار را انجام دهد.
این چند کار باید انجام شود:

یک. روایت جوانانه از بیانیه: از فراز‌های این بیانیه می‌توان قصه نوشت. تصویرسازی، مستندسازی و… بسیار مهم است.

دو. شرح و بسط جوانانه: بسپاریم بچه‌ها برداشت جوانانه خود از این بیانیه را بنویسند. مشق شب عید برای بچه‌ها بدهیم. بیانیه قطعه قطعه شود و واگذار شود که بچه‌ها در تعطیلات عید روی آن کار کنند و نظرات و برداشت‌های خودشان را بگویند.

سه. ایده پردازی جوانانه: حضرت آقا هفت ماموریت را مشخص کرده اند. برای این هفت ماموریت ایده یابی شود. ایده مقدم بر ماموریت یابی است. هر مدرسه یک ایده پخته بدهد. اگر می‌خواهیم معجزه بیانیه حضرت آقا را ببینیم باید این کار را بکنیم.

چهار. توجه به اقتضائات بومی و محلی است. دفتر مرکزی یک چارچوبی که بدهد، و استان‌ها مبتنی بر شرایط هر مدرسه برنامه ریزی کند. مثلاً استان آذری زبان ما چگونه می‌تواند روی هویت ایرانی (که گفتیم مخاطب جوان ایرانی است) کار کند.

پنج. توجه به فضای مجازی: فضای مجازی جوان‌ترین عرصه مدیریتی است. علوم و عرصه‌هایی داریم که ذاتاً

جوانانه است مثل موشکی و هسته‌ای و …. باید در فضای مجازی دقت ویژه کنیم و حضور موثر، تاثیرگذارو آینده ساز داشته باشیم.

شش. اتحادیه به شدت در حوزه تاریخ نگاری وارد شود. ما به این عرصه نیاز داریم. اتحادیه استان‌ها در آستانه چهل سالگی اتحادیه وارد تاریخ شفاهی اتحادیه شوند. شبیه همکلاسی آسمانی، دانش آموزان برای حفظ و تثبیت کامل تاریخچه انجمن‌های اسلامی در هر استان و شهرستانی وارد کار بشوند. از هر شهر، یک مقاله تاریخ شفاهی (مقاله‌ای که حاصل یک کار پژوهش میدانی باشد) بدهیم. طبق تحلیلی که دفتر نشر داشته است ما حدود ۱۹۰ شهر انقلابی داشته ایم. برای همین ۱۹۰ شهر می‌توان این کار را انجام داد. وقتی می‌گوییم تاریخ اتحادیه یعنی تاریخ انقلاب، تاریح مبارزه با گروهک ها، تاریخ دفاع مقدس و..

هفت. الگونمایی در استان‌ها از دانش آموزان خوب که باید معرفی شوند. باید یک منظومه چهرگانی از الگو‌های جوانانی باید انجام شود. یکی از کار‌ها همکلاسی آسمانی بود که انجام دادیم.

ماموریت اتحادیه تربیت نیروی تمدن ساز است. باید دانش آموز را تحویل بگیریم و در این چند سالی که دانش آموز در بستر تشکل حضور پیدا می‌کند، باید به جایی برسد که نیروی خروجی را تحویل دهد. /۹۹۹/د101/س
 
مشرق نیوز
ارسال نظرات