۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۵۹۸۸۶۹
در قم؛

نشست تحلیلی"تطورات موسیقی انقلاب مبتنی بر مبانی رهبر انقلاب" برگزار شد

نشست تحلیلی
حجت الاسلام فلاحتی در نشستی تحلیلی به تبیین تطورات چهل ساله موسیقی انقلاب با اتکای به مبانی فقهی رهبر انقلاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی فلاحتی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه در نشست تحلیلی "تطورات چهل سال موسیقی انقلاب مبتنی بر مبانی فقهی موسیقایی رهبر انقلاب" که ششم اسفند در سالن اجتماعات حوزه هنری قم برگزار شد، با توجه به ولادت حضرت زهرا(س)، مطالب خود را با روایتی از امام صادق‌(ع) آغاز کرد و اظهار داشت: امام صادق در تعبیری می‌فرمایند: « لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ»، اگر تمام زیبایی‌ها بخواهد در یک نقطه جمع و در وجود یک انسان متجلی شود، در وجود فاطمه(س) تجلی پیدا می‌کند، خداوند تمام زیبایی‌ها را در وجود حضرت زهرا(س) به ودیعت گذاشته است تا دیگران راه زیبایی را فراموش نکنند.

هنر و جوهره هنر، زیبایی است

این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که هنر و جوهره هنر زیبایی است، گفت: معمولا تعریف ما از هنر و زیبایی به این شکل نیست، اگر به ما گفته شود که هنر و زیبایی را تعریف کنید، در نهایت تعریفی از افلاطون و ارسطو و تعاریف مدرن و پست مدرن ارائه داده و چیزی غیر از اینها برای تعریف هنر نداریم.

وی ادامه داد: اما به تعبیر زیبای امام صادق(ع) زیبایی فقط در ابراز محسوسات نیست، بلکه رفتار، فکر و عمل زیبای انسان می‌‌تواند مصداق زیبایی و هنر باشد، البته بخشی از زیبایی همین هنرهای زیبای متعارف بشری همچون، موسیقی، نمایش‌ها، شعر و کلام موزون است.

تعاریف متنوع از اندیشمندان غربی درباره موسیقی

حجت الاسلام فلاحتی با اشاره به تعریف ریچارد واگنر از موسیقی مطرح کرد: واگنر که فیلسوف، آهنگساز و موسیقی‌دان بوده است، در پاسخ به این سؤالی درباره تعریف موسیقی از منظر خود، می‌گوید، اگر بخواهم در یک مثال، موسیقی را تعریف کنم، امری است از مقوله و جنس زن و خصوصیات زنانه مانند لطافت، زیبایی و جذابیت.

وی اضافه کرد: البته نظریاتی مانند نظر فروید در مقابل نظر واگنر قرار دارد، که در پاسخ به چیستی موسیقی، او هم همین‌گونه و مانند واگنر پاسخ می‌دهد، اما با برداشت و جنبه‌های دیگری از زنانگی زن.

استاد حوزه علمیه افزود: او در تعریف خود می‌گوید، تمام هنرها منشأ جنسی دارند و به میل مرد به زن برمی‌گردند، بنابراین او هم به نوعی، موسیقی و هنر را به جنس زن تأویل می‌برد، اما برداشت زیبای واگنر کجا و این برداشت سافل و نازل فروید کجا؟

نظر دین اسلام در رابطه با حس زیبایی شناختی انسان

وی با اشاره به دیدگاه اسلامی درباره هنرها و اساسا حس زیبایی شناختی انسان‌ها بیان کرد: زمانی که در فلسفه اسلامی می‌خواهند اجزای فطرت و چیستی امور فطری را تعریف ‌کنند، یکی از تعابیری که فلاسفه مسلمان تقریبا روی آن اجماع دارند، حس زیبایی شناختی انسان است.

حجت الاسلام فلاحتی ادامه داد: در کنار حس خداپرستی، معنویت جویی، علم‌دوستی و دیگر امورات فطری بحث گرایش به زیبایی، زیبا زیستن و زیبا طلب بودن نکته و امر مهمی است تا جایی که گفته می شود مسأله زیباطلبی جزء فطریات انسان است./876/پ202/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات