۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۹۹۱۶۹
در مقاله ای بررسی شد؛

تشریح "وظیفه حوزویان در گام دوم انقلاب" به قلم حجت الاسلام پیروزمند

تشریح
بیانیه گام دوم انقلاب در راستای تمدن سازی نگاشته شده و حوزه به عنوان پرچمدار تمدن سازی اسلامی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد عابدی عصر امروز در همایش "نقش حوزه در گام دوم انقلاب" که امروز در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تشریح مقاله حجت الاسلام علیرضا پیروزمند در زمینه "وظیفه حوزویان در گام دوم انقلاب" پرداخت و گفت: اگرچه خطاب اصلی بیانیه رهبری تنها حوزویان نیستند و بیشتر جوانان و نخبگان مورد خطاب قرار گرفته اند، اما نمی توان حوزویان را از این میان جدا کرده و برایشان نقشی در نظر نگرفت.

وی ادامه داد: طلاب جوان باید در گام دوم انقلاب اسلامی نقش آفرینی ویژه ای داشته باشند، زیرا این بیانیه در راستای تمدن سازی نگاشته شده و حوزه به عنوان پرچمدار تمدن سازی اسلامی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به تأکیدات رهبری در رابطه با حرکت های جهادی افزود: هنگامی که سخن از جهاد به میان می آید، حوزویان در خط مقدم هستند و باید همانگونه که در عرصه جهاد در جنگ سخت نقش آفرینی کردند، در جنگ نرم نیز باید به صورت خستگی ناپذیر فعالیت کنند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب گذشته، حال و آینده انقلاب را به شکلی خوانش کرده اند که امیدآفرینی کند، ابراز کرد: حوزویان باید گام دوم انقلاب اسلامی را به گونه ای ترسیم کند که امیدآفرین باشد و در این راستا نقشه های دشمن را که سعی می کند سیاه نمایی کرده و انقلاب را در معرض فروپاشی جلوه دهد خنثی کنند.

وی با تأکید بر اینکه امید آفرینی باید مستند به توانمندی ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد، گفت: حوزه باید گذشته را به صورت کامل تبیین کرده و در راستای آینده انقلاب به صورت مستند امیدآفرینی کند؛ حوزه باید در این زمینه علیرغم استفاده از ابزارهای سنتی از ابزارهای جدید نیز استفاده کرده و حتی اگر نیاز باشد در این عرصه دست به ابزارسازی بزند، زیرا امروز مستندسازی، تبیین و تشریح این بیانیه وظیفه مهم حوزه علمیه است.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب قدرت غرب را در بیانیه گام دوم انقلاب رو به افول دانسته اند، اضافه کرد: امروز باید حوزویان به صورت مستند تبیین کنند که لیبرال دموکراسی در حال احتضار بوده و انقلاب اسلامی آن را رو به انحطاط سوق داده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب در زمینه نقدپذیری خاطرنشان کرد: حوزه نباید در برابر نقدها انفعال پیدا کند، بنابراین حوزویان باید شاخصه های انفعال را بررسی کرده و با فعالانه عمل کردن از مرعوب و ناامید شدن در برابر نقدها پرهیز کند.

وی عنوان کرد: امروز حوزه باید به اصولی همچون پایبندی به اصول در عین مرزبندی با دشمنان، قابل طی شدن فاصله میان آرمان ها با واقعیت ها و بهره گیری از تجربه های گذشته توجه داشته باشد و ان ها را برای جامعه تبیین کند؛ امروز حوزه علمیه باید تجربه های گذشته را استخراج کرده و برای آیندگان تبیین کند.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به اینکه مسأله نفوذ یکی از مسائلی است که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند، گفت: حوزه علمیه باید شاخصه های نفوذ را بیشتر مورد توجه قرار دهد؛ خبرسازی دروغ، وارونه نشان دادن واقعیت ها و بزرگ نمایی عیوب کوچک و پنهان سازی دستاوردهای انقلاب از جمله شاخصه های نفوذ دشمن است که حوزه باید آن ها را بیشتر رصد کرده و برای مقابله با آن برنامه ریزی کند.

پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه باید برای جامعه الگو قرار گرفته و برای آن الگوسازی کند، تأکید کرد: اگر ما در جهادی عمل کردن پیشگام نباشیم، فرهنگ جهادی عمل کردن در جامعه نهادینه نخواهد شد.

وی با اشاره به توطئه های دشمن در زمینه تخریب حوزه های علمیه به وسیله تبلیغات سوء تصریح کرد: امروز نباید اجازه بدهیم دشمن علیه حوزه تصویرسازی غلط داشته باشد؛ گسترده کردن ارتباط با جوانان، حضور در جامعه با معنویت و اخلاق، ارائه سبک زندگی اجتماعی، سبک استفاده از فضای مجازی، سبک پر کردن اوقات فراغت، سبک اشتغال و مواردی از این دست می تواند نقشه های دشمن را خنثی کند.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه حوزه با بعد اخلاقی خود کمتر در جامعه حضور پیدا می کند، گفت: امروز حوزویان متخلق به اخلاق باید در بدنه جامعه حضور پیدا کنند، زیرا با استفاده از این زمینه می توان اثرگذاری بیشتری در جامعه داشت.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت اشتغال زنان در جامعه تأکید کرد: کجای اشتغال زنان با فرهنگ دین ارتباط دارد؟ ما باید وضعیت کنونی اشتغال زنان را بررسی کرده و آسیب های آن را برای جامعه ارائه دهیم و از طرفی یگر فرهنگ اشتغال دینی را در جمعه نهادینه کنیم.

این پژوهشگر حوزوی مسأله «علم و پژوهش» را مهم ترین مجرای حرکت به سوی تمدن اسلامی دانست و افزود: علم و پژوهش مهم ترین ابزار نیل به مقصد اصلی انقلاب، یعنی تمدن سازی است و حوزه در این راستا وظیفه بسیار بزرگی دارد./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات