۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۹۹۴۱۲
کدخدایی:

کار عده ای بیانیه نویسی هر روزه علیه شورای نگهبان شده است

کار عده ای بیانیه نویسی هر روزه علیه شورای نگهبان شده است
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از بیانیه نویسی هر روزه برخی علیه این شورا، به سؤالاتی درباره بودجه، FATF، تأیید صلاحیت ها و قانون انتخابات پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ۱۱ اسفندماه سال ۹۷ در نشستی خبری گفت: لازم است درگذشت عضو فقهای شورای نگهبان را تسلیت بگویم.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله مؤمن یکی از چهره های برجسته حوزوی بود.

کدخدایی تأکید کرد: فقدان آیت الله مؤمن یک خسران بزرگ برای کشور است. وی یکی از ارکان اصلی شورای نگهبان بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به بررسی بودجه در شورای نگهبان بیان داشت: به دلیل حجم بالای مصوبات مجلس شورای اسلامی هنوز نتوانسته‌ایم به صورت کامل به بررسی بودجه ورود کنیم.

وی پس از ارائه گزارشی درباره بررسی مصوبات اخیر مجلس در شورای نگهبان، بیان داشت: درباره بودجه سال ۹۸ هنوز نظری را ارائه نمی‌کنیم، زیرا باید آن را به طور کامل بررسی کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه رییس جمهور گفته است نظر شورای نگهبان درباره لایحه پالرمو مثبت است، ابراز داشت: این لایحه و موضوع CFT محل اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود و به همین دلیل موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد. باید توجه داشت که شاید در اعلام نظر آقای روحانی نوعی تسامح رخ داده باشد. زیرا شورای نگهبان به این دو لایحه چندین ایراد گرفته بود.

کدخدایی درباره احتمال برگزاری رفراندوم برای تصویب لوایح چهارگانه، ابراز داشت: تا زمانی که مراجع قانونی درباره این لوایح نظر خود را نداده‌اند، بحث رفراندوم برای تصویب آنها موضوعیت ندارد. هرچند ما از برگزاری همه پرسی هراسی نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره بررسی موضوع تایید صلاحیت وکلای ملت و رجل سیاسی، ابراز داشت: دولت از طریق یک لایحه و مجلس هم در قالب یک طرح بحث انتخابات و قوانین مربوط به آن را مطرح کرده است. شورای نگهبان نیز نظر خود را درباره رجل سیاسی و همچنین موارد دیگر به آنها انتقال داده و منتظر تصویب موارد گفته شده خواهد ماند.

وی درباره حواشی ناتمام درباره رد صلاحیت ها در انتخابات های گذشته، ابراز داشت: شورای نگهبان تنها به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و در بحث تایید و رد صلاحیت‌ها نیز این عمل را انجام داده است.

کدخدایی درباره گفت وگوی گروه‌های مختلف با وی و شورای نگهبان نیز گفت: از هر نوع پیشنهاد برای گفت وگو با شورای نگهبان استقبال می‌کنیم و در این رابطه نیز جلساتی انجام شده که گروه‌ها می‌توانند به آن اشاره کنند. باید توجه داشت که هر روز برخی از گروه‌ها علیه شورای نگهبان بیانیه می‌دهند و ما نیز بر اساس کار خود حداقل پاسخ ها را به آنها ارائه می دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حضور رسانه ها در جلسات شورای نگهبان گفت: جلسات بررسی قوانین در شورای نگهبان به صورت مشروح و مکتوب در اختیار همگان قرار دارد و حتی برخی از این جلسات را نیز خبرنگاران می‌توانند پوشش دهند. اما درخصوص جلساتی که با تایید صلاحیت افراد اختصاص دارد نمی توانیم آنها را به صورت علنی بیان کنیم زیرا در این جلسات به حریم خصوصی افراد اشاره می شود.

کدخدایی درباره موضوع استانی شدن انتخابات بیان داشت: تا موضوع قانون جامع انتخابات در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد ما در خصوص استانی شدن انتخابات نظری نمی دهیم. هرچند بنده موافق انتخاب نسبی افراد در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستم چرا که به عدالت نزدیکتر است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ورود افرادی که در مجلس شورای اسلامی به صورت شایسته عمل نمی‌کنند، بیان داشت: شورای نگهبان بر اساس قوانین موجود جهت بررسی صلاحیت‌ها شرایط حداقلی دارد و نمی‌تواند ابزار شایسته سنجی داشته باشد. باید خود مردم و گروه‌های سیاسی در انتخاب و معرفی افراد شایسته تلاش کنند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا دولت به دنبال دولتی کردن انتخابات مجلس است گفت: هر لایحه و طرحی دارای نظرات مختلفی است اما باید نظر نهایی شده از مجلس شورای اسلامی را مورد بحث قرار دهیم.

کدخدایی تصریح کرد: اگر یک روز مجلس شورای اسلامی نظارت استصوابی را حذف کند ما نیز بر اساس قانون در خصوص این مصوبه اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ورود شورای نگهبان به بحث صلاحیت اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، بیان داشت: شورای نگهبان خواهان ورود به این مسأله نیست و تنها پیشنهاد می کند که یک سازمان مستقل این موضوع را بررسی کند.

کدخدایی در خصوص شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی، گفت: شورای نگهبان قانون اساسی تنها می‌تواند به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کند و بنده هنوز آخرین مواضع این هیأت در خصوص آقای صادقی را پیگیری نکرده‌ام.

کدخدایی در پایان با اشاره مجدد به بحث بررسی بودجه، بیان داشت: از زمانی که به صورت غیر رسمی مصوبات بودجه‌ای مجلس را فرستاده آنها را مورد بررسی قرار داده و هنوز نظر خاصی در خصوص این لایحه ارائه نخواهیم کرد./۸۵۶/پ201/ق

ارسال نظرات