۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۹۹۸۰۱
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد

کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد
کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عصر دوشنبه در کرسی هم اندیشی «گام دوم از نظر تا عمل» اساتید حوزه و دانشگاه ضمن تبیین ضرورت های گام دوم انقلاب اسلامی و تشریح بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب به گفت و گو و نظریه پردازی پرداختند.

کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: الان 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی  همان آرمان های اصیل دوباره تکرار می شود و این نشان از پیوند انقلاب با حرکت جامعه است.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری در صدد ایراد سخن تازه ای نبودند و این بیانیه خود به نوعی عمل است که با توجه به این هجمه های تبلیغاتی علیه نظام و انقلاب دشمنان شرایط را به سمت و سویی برده اند که جوانان مایوس شوند اما رهبر معظم انقلاب طی نامه ای به جوانان این موضوع را رتق و فتق می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این بیانیه نشانگر این است که رهبری انقلاب یک امر اعتباری نیست و دغدغه مندی ولی فقیه به گونه بوده است که خلاف سنت حوزه، مراجع دیگر نیز از این بیانیه استقبال کرده اند.

وی در ادامه افرود: خطاب بیانیه گام دوم انقلاب نیروی جوان و پتانسیل جاری این مرز و بوم است و مطلق جوان در این خطاب آمده است که هیچ حد و مرزی ندارد و همه ی جوانان این مملکت را شامل می شود سوای از هر قومیت و سلیقه و تقکری که خود به نوبه ی خود منحصر به فرد است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم خاطرنشان کرد: برای تبیین این بیانیه لازم است منظومه ی فکری مقام معظم رهبری خوانش شود و سخنرانی ها و منویات معظم له مورد توجه و رغبت جوانان قرار گیرد تا برداشت صحیحی از این بیانیه شکل گیرد.

کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد

فرشاد مهدی پور رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به انقلاب امام راحل و پیشینه انقلابات علمای قرون متمادی خاطرنشان کرد: امام پس از یک هزاره و نظریه پردازی انقلاب توسط افرادی همچون فارابی، ملاصدرا و علمای قرون معاصر توانست فصل جدیدی در شیوه حکومت داری ایجاد کرده و انقلاب اسلامی را پایه ریزی کند.

وی در ادامه افزود: برای اولین بار، کشوری که به شیوه سلطنتی اداره می شد رنگ و بوی جمهوریت گرفت و در اولین قدم، در راستای نظام سازی و نظام مند کردن آن حرکت کرد.

استاد دانشگاه با اشاره به مقدمه ابن خلدون یادآور شد: طی مقدمه ابن خلدون هر نظام و انقلابی که به چهارمین دهه خود نزدیک می شود از همه جهات رو به افول می رود  و نمی توان روی آن حساب کرد، اما این نکته حائز اهمیت است که نسل سوم انقلاب بیش از نسل اول انقلاب به این نظام و انقلاب وفادارند.

مهدی پور در راستای تبیین این بیانیه اظهار کرد: بخش زیادی از این بیانیه در مورد آسیب های این چهار دهه و ارائه راهکارهایی در راستای رفع آنان سخن می گوید و مخاطب اصلی آن نیز قشر رو به نمو و رشد، قشر نخبه و جوانان این مرز و بوم است.

وی در ادامه افزود: مخاطب اصیل این بیانیه به جهت اینکه در مسیر رشد و انعطاف پذیری و موتور حرکت و پیشرانی دارند، جوانان قرار گرفته است، همانانی که آینده ی این نظام و انقلاب به دست آنان خواهد بود، ما نیازمند تبیین و تغییر هستیم و این دو مرهون عملکرد نخبگانی و توسعه دانش است.

استاد پژوهشگر علوم انسانی گفت: بیانیه نوعی خط و مشی کلان است، در مورد دیروز، امروز و فردا سخن می گوید، بیانیه به ساحت یک سیاست است و خطاب انتزاعی ندارد بلکه خطاب انضمامی دارد به عنوان مثال به طور مستقیم نهاد ریاست جمهوری را در حفظ و صیانت از استقلال و آزادی و ... این ملت موظف می داند.

وی خاطر نشان کرد: بیانیه ذیل و برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است و اشاره مقام معظم رهبری به برخی مقولات از جمله سبک زندگی اسلامی از جمله مفاهیمی است که کمتر مورد توجه تابه حال قرار گرفته است و تحت گفتمان انقلاب در چهلمین سالگرد آن مورد تامل قرار گرفت.

کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد

حبیب رحیم پور با اشاره به یکی از نقاط اساسی این بیانیه خاطرنشان کرد: یکی از نقاط اصلی این بیانیه پاسخ به چیستی این متن بوده است چون یک متن اصیل زمانی به درستی تحلیل می شود که بدانیم چه پیش رو داریم و چه می خوانیم؟ و این نکته حائز اهمیت است که انتظارها در راستای فهم متن امکان پذیر است.

وی در ادامه افزود: این متن طبق نظر برخی راهبردی است، طبق نظریه برخی دیگر چشم انداز، تحلیلی، راهنمای عمل و به عقیده ی برخی سیاست نامه ای است که در واقع کارکرد محور است.

رحیم پور با اشاره به فرم این بیانیه خاطرنشان کرد: این متن ضمن روایتگری در صدد تصویرسازی است، مقام معظم رهبری در چندین سخنرانی اخیرشان به مقوله تصویر سازی اشاره مفصلی کرده اند که این بیانیه از جمله این قبیل بیانیه ها بوده است.

پژوهشگر علوم انسانی ابراز داشت: نگهداشتن هر انقلابی به مراتب از ایجاد آن سخت تر است، یکی از تصویرسازی های دشمن، تصویر پروژه ی فروپاشی انقلاب است، ما اگر در راستای نصویرسازی و مرزبندی معنایی انقلاب جد و تلاش لازم را نداشته باشیم خطر تبدیل انقلاب به غیر انقلاب و حتی ضدانقلاب ما را تهدید می کند.

وی ادامه داد: از دست رفتن انقلاب در صورتی است که در ایده انقلاب، انقلاب معنایی رخ دهد و به نوعی در ایده ی انقلاب دگرگونی پدید آید، راه حفظ از این خطر و مرز بندی هویتی، مرز بندی در ایده است.

استاد پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ و اندیشه خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم ضمن ارائه ی برخی هشدارها در بعضی میدان ها، نظریه ی نظام انقلابی را تقویت می کند و ادبیات رئالیسم آن در نوع خود جالب و قابل تامل است.

رحیم پور با اشاره به برخی متون از منویات مقام معظم رهبری در طول چهار دهه انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی در طول چهل سال، چند متن کلاسیک تولید کرده است که از بیانات مقام معظم رهبری به پیام ایشان در اولین سالگرد امام راحل، بیست سالگی انقلاب اسلامی و بیانیه اخیر گام دوم چهل سالگی انقلاب اسلامی می توان اشاره کرد و از منویات امام راحل وصیت نامه معظم له از جمله متونی است که احصای آنها به نوعی ایده ی علمی است.

کرسی هم اندیشی «گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد

حاجی حیدری استاد دانشگاه تهران با اشاره به دیدگاه تحلیلگران اظهار داشت: از دیدگاه تحلیلگران مهمترین مفهوم سده اخیر مفهوم جهاد است، جهاد یک مفهوم عمیق فرهنگی است که مصادیق آن از صدر اسلام تاکنون مورد توجه بوده است.

وی در ادامه افزود: چهاد صرفا به معنای حضور در میدان جنگ نیست و در عرصه های مختلف علمی اجتماعی، فرهنگی پژوهشی قابل ظرح است.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اساسا انسان برای سازندگی آمده است، خود سازی و جهاد با نفس مقدم بر همه ی جهادها است به نوعی جهاد با طاغوت و جهاد اکبر نامیده شده است.

وی ابراز داشت: نکته ی عطف این بیانیه علیرغم پرداختن به موضوع جهاد، همت گماردن جوانان و به دوش کشیدن فعالیت هایی در عرصه های مختلف این کشور است که به نوعی می توان آن را از مصادیق جهاد شمرد.

دکتر حاجی حیدری ضمن اشاره به مقوله مدیریت جهادی جنگ گفت: هشت سال دفاع مقدس نشان از مدیریت جهادی و بسیج 80 میلیونی نشان از تکیه ی توده ی شکل دهنده این نظام به نیروی عقیدتی و اعتبار فرهنگ جهاد است./811/پ201/ب1

ارسال نظرات