۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۹۹۹۶۳
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خبر داد؛

تدوین برنامه جامع پژوهشی حوزه

تدوین برنامه جامع پژوهشی حوزه
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی از تدوین برنامه جامع پژوهشی حوزه در معاونت پژوهش و اجرای مرحله ای آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در نشست خبری جشنواره پژوهشی علامه حلی که امروز در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به این که در جشنواره علامه حلی دو نوع برنامه وجود دارد، اظهار داشت: برخی برنامه‌ها زیرساختی است که سبب ارتقا و رشد سطح توانایی طلاب و اساتید آموزش دهنده به طلاب در پژوهش خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که برنامه جامع پژوهش طلاب در معاونت تدوین و تصویب شده است که به صورت مرحله‌ای در حال اجرا است، گفت: پیش از این، برنامه‌ای که برای پژوهش وجود داشت، فقط ناظر به مواردی برای کارهای پژوهشی یا تدوین موارد پژوهشی در سطح یک بود که این برنامه را به سطح دو، سه و چهار تحصیلی در حوزه علمیه ارتقا داده و برنامه جامع آن تصویب شده و یک برنامه منسجم و تأیید شده منطقی برای ورود طلاب به مراحل بالاتر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: این برنامه، مرحله به مرحله تا سطح چهار ارتقا پیدا می‌کند که خروجی آن یک محقق توانای بالفعل خواهد بود و جای امیدواری است که موانع موجود در راه این برنامه برطرف شود تا در تمام سطوح اجرایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی اضافه کرد: برنامه دوم که برنامه‌های زیرساختی است، بحث آموزش اساتید در حوزه پژوهش و ارتقای اساتید در مهارت های پژوهشی و پژوهش است.

وی افزود: هرچه اساتید ما در حوزه پژوهش ارتقا پیدا کنند، با توجه به جایگاه استاد راهنمایی آنها برای طلاب، سبب ارتقای طلاب در مراحل سطوح تحصیلی خواهد شد، از این رو یکی از برنامه‌های مهم ما در این زمینه است که از ابتدای سال 97 این برنامه را شروع کرده و تعداد بسیاری از اساتید ما به صورت کارگاههای حضوری و مجازی، یک سری آموزش های پژوهشی را طی کرده و بیش از پیش وارد عرصه پژوهش شده‌اند و ارتقا نیز رخ داد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: از دیگر برنامه‌های زیرساختی می توان به توسعه کانون های علمی و همچنین مجلات مدرسه ای اشاره کرد، کانون‌های علمی شبیه انجمن‌های علمی مدارس هستند که طلاب کنار گرد هم آمده و در حوزه پژوهشی و فعالیت‌های پژوهشی تصمیم گیری و اقدام می‌کنند، همچنین در سیاستگذاری خود، طرح توسعه مجلات پژوهشی که از محصولات کانون‌های علمی در سطح مدارس است را در دستور کار قرار داده‌ایم، که سبب تشویق و ایجاد زمینه‌ای برای طلاب خواهد شد.

وی با بیان این که نسبت به خود جشنواره هم، مطالعات و آسیب شناسی داشته‌ایم، مطرح کرد: برخی از نتایج این مطالعات به دست ما رسیده و براساس آن تغییراتی را در جشنواره داده‌ایم، البته این مطالعه کامل نشده و تا پایان سال به نتیجه خواهد رسید که تحلیل ده دوره برگزاری جشنواره است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز داشت: امید است که نتایج آن بتواند راهکارهای ارتقایی را در اختیار مجموعه قراردهد، یقینا براساس این مطالعات، فرآیندها و روش‌های برگزاری این جشنواره را ارتقا خواهیم داد.

وی در ادامه مطرح کرد: یکی از کارهای بدیع و تازه این دوره، واگذاری ارزیابی مقالات در این دوره به استان ها بوده است، یعنی استان‌ها در خصوص مقالات دریافتی احساس مسئولیت کرده و این حس را دارند که این کار از آن خود آنها است، درحالی که پیش از این، استان ها نقش رابط مقالات را داشتند، اما این ارزیابی به استان‌ها واگذار شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به برنامه جدید دوره یازدهم جشنواره بیان کرد: این برنامه، بحث جشنواره مدرسه‌ای است، در گذشته ارزیابی و معرفی از سوی مدارس انجام نمی‌شد، بلکه مقالات توسط مدارس به مرکز استان ارسال می‌شد، اما در دوره یازدهم ارزیابی در خود مدارس صورت می‌گیرد و برترین ها به استان ارسال شده و پس از ارزیابی استانی، برترین ها به مرکز ارسال می شوند./876/ج

مهدی شاهی
ارسال نظرات