۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۶۰۰۰۳۵
استاد حوزه علمیه:

اجرای نظر مردم در حکومت اسلامی، ناظر به قید و شروط است

اجرای نظر مردم در حکومت اسلامی، ناظر به قید و شروط است
استاد حوزه علمیه گفت: نقش مردم در حکومت اسلامی انکار ناپذیر است هرچند این جایگاه ناظر به شروطی باید دنبال شود و مطلق نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زمانیان استاد حوزه علمیه و محقق علوم انسانی ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه آیت الله ایروانی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در رابطه با موضوع نقش مردم در حکومت اسلامی و جایگاه آنها ما باید ببینیم در ساحت هست صحبت می کنیم یا باید؟! به عبارت دیگر انسان باید به حرف خدا گوش دهد یا نه؟! ضمن اینکه اجرای نظر مردم در حکومت ناظر به قید و شروطی است.

انسان، خلیفه الهی روی زمین است

وی در ادامه ضمن اشاره به آیات قرآنی بیان کرد: خلیفه الهی باید روی زمین باشد و در پاسخ به آن دسته از افرادی که حکم را مخصوص خدا می دانند و مدخلیت هیچ فردی را در ضمن این حق قرار نمی دهند قرآن لب به سخن گشوده است و خلیفه خدا روی زمین را معرفی کرده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مبنای اجبار یا اختیار عمل ابراز داشت: با توجه به اینکه مردم قوم لوط در مقام اجرا مقصدی را انتخاب کردند که خلاف پسند الهی بود، تضرر نهایی آن هم گریبانگیر خود آن قوم شد و در واقع تاثیر عمل ناشایست شان به خودشان بازگشت نهایی داشت.

وی  در پایان با اشاره به مقوله حکومت انسان به سرنوشت خویش خاطر نشان کرد: اگر انسان کاملا به سرنوشت خود حاکم باشد و این نظریه صحیح تلقی شود آن زمان خداوند متعال هم حق ندارد او را مجازات کند، اما سرنوشت قوم لوط حاکی از آن است که هرچند انسان اختیار دارد اما این اختیار استقلالی نیست، هرچند در سرنوشت خود موثر باشد اما باید به قوانین و مقررات آن عصر نیز پایبند باشد./811/پ202/ب1

ارسال نظرات