۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۰۰۲۸۴
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

الحاق به پالرمو و CFT فشارهای اقتصادی را دو چندان می کند

الحاق به پالرمو و CFT فشارهای اقتصادی را دو چندان می کند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه الحاق به لوایح پالرمو و CFT در شرایط تحریمی هیچ حسنی ندارد، گفت: ما مصلحت نظام را مبنای کار قرار می دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران با اشاره به شعار سال 97 «حمایت از کالای ایرانی» گفت: دولت در امسال حدود 3 هزار و 500 قلم از کالاهایی که در داخل تولید می شد را به گمرک اعلام کرد و از آن خواست تا از واردات این کالاها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه پس از گذشت چندی مشاهده کردیم که برخی کالاها همچون سنگ پا، غذای سگ و گربه و گِل زیر پای گربه وارد می شود؛ گمرک اعلام کرده است که این واردات در مقابل صادرات بوده و ارز برای این کالا تخصیص داده نشده است، اما به نظر این توجیه صحیح نیست.

حجت الاسلام مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: تراز تجاری ایران خوشبختانه مثبت بوده و صادراتمان در امسال نسبت به واردات بیشتر بوده و این مسأله باید تقویت شود؛ ارزهای خارجی حدود سه برابر افزایش پیدا کرده و این مسأله باعث شده است که واردات کالا از ایران برای کشورها همسایه به صرفه باشد و باید گفت متأسفانه این مسأله تا حدی بوده است که کالاهای یارانه ای را هم به کشورهای دیگر می برند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گاو و گوسفند زنده و گوشت هم به سایر کشورها قاچاق می شود و همین مسأله اسباب گرانی گوشت را برای مردم فراهم کرد؛ واردات پوشاک و کفش 38 درصد کاهش پیدا کرده و صادراتمان در این زمینه 18 درصد بیشتر شده است؛ تولید کالاهای ایرانی همانند لباسشویی و یخچال اوج گرفته و حمایت از کالای ایرانی در عمل مقداری شکل گرفته است و اگر اراده قوی تر بود، بدون شک می توانستیم در این زمینه بهتر عمل کنیم.

وی افزود: ما در امسال شاهد افزایش صادرات فولاد بوده ایم و این مسأله ارز آوری بالایی داشته است؛ همچنین صادرات کالاهای غیر نفتی تا کنون بیش از 40 میلیارد دلار بوده است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم از اجرای نادرست «پیمان سپاری ارزی» انتقاد کرد و ابراز داشت: این سیاست باید به صورت صد درصدی اجرا شود؛ متأسفانه استثنائاتی که بانک مرکزی برای این مسأله قائل شد، زمینه سوء استفاده برخی افراد را فراهم کرد؛ به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرد کسانی که یک میلیون دلار صادر می کنند لازم نیست ارز خود را به سامانه نیمایی وارد کنند و این سبب شد تا سودجویان به نام 10 نفر یا 20 نفر کالا صادر کنند و راه گریز داشته باشند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم  با بیان اینکه پتروشیمی ها و فولادی ها باید 100 درصد ارز را به سامانه نیما ارائه دهند، زیرا این بخش ها بیشترین صادرات را دارند، تأکید کرد: ما اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده ایم و دانسته ایم که این بخش ها تنها 6 و نیم میلیارد دلار به سامانه نیما داده اند، در حالی که نزدیک به 30 میلیارد دلار صادرات داشته اند؛ همچنین 8 میلیارد دلار به سامانه نیما ارائه کرده اند، در حالی که 40 میلیارد دلار صادرات داشته اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت صمت باید رخنه های موجود در زمینه «پیمان سپاری ارزی» را ببندند، ابراز کرد: باید بر ارزی که صادرکنندگان وارد کشور می کنند نظارت جدی شود؛ ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و اگر ارز وارد سامانه نیما شود مشکل کمبود ارز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با رییس بانک مرکزی بر مسأله «استقلال بانک مرکزی» و «تقویت پول ملی» تأکید کردند، اضافه کرد: اگر این دو مورد محقق شود تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد؛ استقلال بانک مرکزی بدان معنا است که دولت در اعتبارات و منابع بانک مرکزی دخالت نکرده و به آن ها دست درازی نکند، زیرا این کار مشکل آفرین است.

حجت الاسلام مصباحی مقدم ادامه داد: به عنوان مثال برخی مؤسسات مالی اعتباری متخلف در پایان سال گذشته و اوایل امسال مشکل آفریدند و در پی این مشکل آفرینی، سپرده گذاران در به نشانه اعتراض اجتماع کردند؛ این مؤسسات در اثر ندانم کاری جاهایی سرمایه گذاری کردند که بازگردادن پول میسور نبود و مردم نیز ریسک سپرده گذاری خود را نپذیرفتند و به اجتماع پرداختند، حال دولت ناچار شد از بانک مرکزی استقراض کند تا بدهی آن مؤسسات را بپردازد؛ آن زمان آقای روحانی گفت «ما دست دراز کردیم و از جیب ملت 30 هزار میلیارد تومان برداشتیم»، بنابراین قدرت خرید مردم با این مسأله کاهش پیدا کرد؛ این موضوع گویای عدم استقلال بانک مرکزی است.

یکی از زمینه های رشد نقدینگی استقراض دولت از بانک مرکزی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بانک مرکزی باید جلوی رشد بی رویه نقدینگی را بگیرد، تصریح کرد: یکی از زمینه های رشد نقدینگی استقراض دولت از بانک مرکزی است و همین موجب شده دائماً شاهد کاهش قدرت خرید پول مردم باشیم؛ پول ملی دول های عراق، سوریه و افغانستان ثبات پیدا کرده، اما متأسفانه قدرت پول ملی ما 3 هزار و 30 برابر کاهش پیدا کرده است.

وی عدم نظارت بر بانک ها را یکی دیگر از زمینه های رشد نقدینگی دانست و افزود: بانک ها از طریق سود بالا و عدم پرداخت بدهی های خود به بانک مرکزی نقدینگی را افزایش می دهند، بنابراین این موضوع باید با انضباط مالی از طریق نظارت بانک مرکزی اصلاح شود؛ اگر جلوی رشد نقدینگی گرفته شود، شاهد ثبات ارزش پول ملی خواهیم بود.

الحاق به لوایح پالرمو و CFT در شرایط تحریمی هیچ حسنی برای ما ندارد

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه به مسأله الحاق ایران به لوایح پالرمو و CFT اشاره و بیان کرد: عده ای همانند دولت اصرار دارند که باید به این کنوانسیون ها بپیوندیم و دلیل خود را نیز این مسأله می دانند که ما با ایجاد شفافیت در داد و ستدهای خودمان زمینه اعتماد بانک های خارجی را فراهم کرده و با مبادلات اقتصادی مشکلات کشور را حل می کنیم؛ این سخن در شرایط غیر تحریم درست است، اما در شرایط تحریم هیچ جهت حسنی برای ما ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: از آقای ظریف سؤال شد که تضمین می دهید با الحاق ایران به کنوانسیون ها همه مشکلات حل شود؟ نه ایشان و نه آقای رییس جمهور تضمین ندادند که اوضاع خوب می شود، بلکه گفتند اوضاع مملکت از این بدتر نخواهد شد؛ در حالی که اگر دقت کنیم می دانیم که اوضاع با الحاق به این کنوانسیون ها بدتر خواهد شد، زیرا آمریکا، اسرائیل و سعودی ها ناظران FATF هستند و پر واضح است که در صورت شفافیت اطلاعات مالی کشور، تحریم ها را هوشمندانه تر و شدیدتر اعمال خواهند کرد.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه گفته بود ما از دور زدن تحریم ها نفت خود را می فروشیم؛ حال دولت اگر به حرف ایشان اعتماد دارد باید از نظرات خود درباره کنوانسیون های پالرمو و CFT صرف نظر کند، زیرا ما از طریق شرکت های پوششی ارز ناشی از فروش نفت را وارد کشور می کنیم و در صورت تصویب این کنوانسیون ها باید از آن دست برداریم.

مصلحت نظام را مبنای کار خود قرار می دهیم، نه هواها و هوس ها را

حجت الاسلام مصباحی مقدم افزود: در شرایط تحریمی این چه اصراری است از سوی رییس جمهور و برخی رسانه ها بر مجمع تشخیص تحمیل می شود؟ همه باید بدانند که ما مصلحت نظام را مبنای کار خود قرار می دهیم، نه هواها و هوس ها را.

وی همچنین به مسأله کانال مالی اروپا اشار کرد و گفت: اروپا بعد از برجام متعهد شده که 12 راهکار برای تجارت ایران با اروپا درست کند، اما یک قدم هم در این زمینه بر نداشته است؛ اینستکس کانال مالی نیست، بلکه کانال خرید است، زیرا آن ها این صندوق را درست کرده اند که ارز مبادلات ایران به این صندوق وارد شود و آن ها در قبال ارز به ما مواد غذایی، دارو و لوازم پزشکی بدهند؛ آیا این آن کانال مالی است که عده ای از آن دم می زدند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اروپا وقیحانه در قبال هیچ کاری، از ما می خواهد که به FATF بپیوندیم؛ اروپاییان بدانند که طبق تعهداتشان باید شعب بانک های ایرانی را در کشورهای مختلف اروپا ایجاد کنند تا ما با برخورد با تحریم های آمریکا مشکلی نداشته باشیم.

وی عملکرد اروپایی ها در زمینه عمل به تعهدات 12 گانه شان را نوعی فریب دادن دانست و اظهار داشت: اروپایی ها ما بچه نیستیم، بلکه عاقل تر از شما هستیم./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات