۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۰۰۶۷۹
استاد حوزه علمیه:

زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام شناسی و منشور ولایت مداری است

زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام شناسی و منشور ولایت مداری است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام شناسی و منشور ولایت مداری است، گفت: شیعه در برابر اهل بیت(ع) باید تابع محض باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیل‌سپور استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت شام شهادت امام هادی(ع) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین مسائل اعتقادی شیعه که ریشه در اخلاق و عمل دارد مساله امامت است، ما شیعیان قائل هستیم آنچه مورد رضایت خداوند است توسط امام به دست ما می رسد.

وی با بیان حدیثی از پیامبراسلام ادامه داد: حضرت فرمودند: اگر کسی امام زمان خویش را نشناسد و مرگ او فرا برسد آن فرد به مرگ جاهلیت مرده است؛ انسان اگر نسبت به امام زمان خویش شناخت نداشته باشد به طبع از ایشان تبعیت نمی کند و در برابر شبهات تسلیم شده و نسبت به امام بغض و عناد می ورزد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دشمنان، امام حسین(ع) را نیز براساس بغضی که از امام علی(ع) داشتند فرزند گرامیشان را به شهادت رساندند و این بغض نتیجه عدم شناخت جایگاه امامت است.

حجت الاسلام سیل‌سپور با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام شناسی و منشور ولایت مداری است، ابراز کرد: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره به صورت کامل و جامع جایگاه امامت را تبیین می کنند. مرحوم مجلسی(ره) درباره زیارت جامعه کبیره می فرمایند: زیارت جامعه کبیره از صحیح‌ترین زیارات از حیث سند محسوب می شود، در فصاحت فصیح‌ترین و در معنا کاملترین زیارت است.

وی ادامه داد: اگر زیارت جامعه کبیره نبود ما نمی توانستیم مقام امامت را درک کنیم چرا که انسان محدود با علم محدود چگونه می تواند امامی که دارای علم نامحدود است را بشناسد. امام در زیارت جامعه کبیره می فرمایند: مردم به واسطه امام و جایگاه امامت مورد آزمایش قرار می گیرند و به دو جبهه حق و باطل تقسیم می شوند، سرانجام کسانی که با امامت دشمنی کردند جهنم و عاقبت شیعیان بهشت خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان باید نسبت به امام معصوم معرفت کسب کند، عنوان کرد: در عصر غیبت از مهمترین وظایف منتظران معرفت پیدا کردن به امام زمان(عج) است، انسان باید به قدری به امام معصوم معرفت پیدا کند که ذوب در ایشان شود.

حجت الاسلام سیل‌سپور ادامه داد: انسان امام شناس مطیع محض ولی خویش است او هرگز از دستورات امام معصوم سرپیچی نمی کند و در برابر اوامر مقتدایش چون و چرا نمی آورد.

وی با استناد به کلام مرحوم علامه طباطبایی که فرمودند همه اسلام عمل به شریعت است، گفت: مهمترین انتظار اهل بیت(ع) از ما این است که خداوند را اطاعت کرده و در مواجهه با سختی‌ها از دین خود صیانت کنیم؛ گرانفروشی، دروغ گفتن، کم کاری برخی مسؤولان و کم فروشی در دین اسلام نهی شده است.

استاد حوزه علمیه با نقل داستانی از مرحوم میرزای قمی، عنوان کرد: زمانی که فتحعلی شاه برای پسرش از دختر مرحوم میرزای قمی خواستگاری کرد آن مرحوم فرمودند: ما آخوند هستیم و تو طاغوتی هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم، ما با تو نسبتی نداریم؛ هر چه مرحوم قمی انکار کرد فتحعلی شاه به اصرار خود ادامه داد، نهایت بنا شد میزرای قمی به صبح فردا خبر قطعی را بدهند.

حجت الاسلام سیل‌سپور ادامه داد: صبح فردا با خبر مرگ دختر مرحوم میرزای قمی، فتحعلی شاه در مراسم تشییع جنازه شرکت کرد و جویای جریان شد و مرحوم میرزای قمی فرمودند: من مرجع هستم و مردم برای دینداری خودشان به من مراجعه می کنند اگر دخترم عروس تو می شد مردم نسبت به دین الهی بدبین می شدند لذا تا صبح از خداوند خواستم مرگ دخترم را برساند تا به دینداری مردم خدشه وارد نشود؛ حضرت معصومه(س) فرمودند برای شفاعت اهل قم میرزای قمی کافی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سبقت در انجام عمل صالح یکی از خواسته های مهم اهل بیت(ع) از پیروان‌شان است از این رو با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی می طلبد مردم نسبت به یکدیگر رحم و مروت داشته باشند و در کمک به یکدیگر از هم سبقت بگیرند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات