۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۰۲۲۰۰
استاد حوزه علمیه قم:

ادعیه ماه شعبان با مضمون ترین دعاهای موجود است

ادعیه ماه شعبان با مضمون ترین دعاهای موجود است
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به بخشی از اعمال و ادعیه ماه شعبان که خوب است در این ماه خوانده شود، گفت: ادعیه ماه شعبان از با مضمون ترین دعاهای موجود است.

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: ماه شعبان همانطوری که در منابع وارد شده، ماه پیامبر گرامی اسلام(ص) است و در صلوات شعبانیه می خوانیم که «هذا شهر نبیک سید رسلک».

وی اضافه کرد: خوب است انسان در این ماه خودش را برای ورود به شهرالله آماده کند و به توصیه هایی که در روایات برای این ماه آمده توجه کند؛ یکی از آن توصیه ها خواندن دعاهایی است که در ماه شعبان وارد شده است که از جمله آنها مناجات امیرالمؤمنین که همه ائمه اطهار(ع) این مناجات را می خواندند که خوب است مردم متدین فرازهایی از آن را حفظ کنند و در قنوت نماز بخوانند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان داشت: معنای بخشی از این دعا این است که «خدایا در لحظه ای که تو را در قیامت ملاقات می کنم مرا شاد گردان و در برابر دیدگان مردم مفتضح نگردان»؛ امام راحل نیز قبل از ماه مبارک رمضان در دیدارهایی که داشتند این دعا را می خوانند به ویژه فرازی که می خوانیم: «الهی هب لی کمال الانقطاع الیک».

وی با بیان این که ادعیه شعبانیه و خصوصا مناجات شعبانیه از غرر ادعیه موجود است که در جای دیگری پیدا نمی شود، گفت: این ادعیه هم از نظر لفظ و هم از نظر معنا بی نظیر است؛ نکته دیگری صوم و روزه این ماه است، همچنانکه مرحوم شیخ صدوق در امالی خود نقل کرده است که امام صادق(ع) فرمودند: «روزه ماه شعبان ذخیره برای انسان در روز قیامت است».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شیخ صدوق در ادامه روایت آورده است که صوم شعبان سه اثر دارد، دو اثر دنیوی و یک اثر اخروی چراکه در روایت آمده است: «کسی نیست که در ماه شعبان زیاد روزه بگیرد الا این که خداوند گشایش در رزق او پیش می آورد و از تنگدستی بیرون می آورد و خداوند شر دشمنان را از سر او برمی درد و اثر اخروی آن این است که کسی که یک روز از شعبان را روزه بگیرد برای او بهشت است.

وی در ادامه با اشاره به این که با وجود روزه واجب امکان گرفتن روزه مستحب وجود ندارد، گفت: کسانی که روزه قضا دارند تلاش کنند که در این ماه روزه های قضای خود را بگیرند و از همان ثواب هایی که در روایت بیان شده است بهره مند شود چراکه در این روایات فرقی بین روزه واجب و مستحب گذاشته نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که نیمه ماه شعبان شبیه لیله القدر بوده و از جایگاه و ارزش زیادی برخوردار است، گفت: نکته دیگر دعایی از رسول خدا(ص) در نیمه ماه شعبان که مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده است که با این عبارت آغاز می شود: «اَللّهُمَّ اقْسِمْ لَنا مِنْ خَشْیَتِکَ ما یَحُولُ بَیْنَنا وَ بَیْنَ مَعْصِیَتِکَ وَ مِنْ طاعَتِکَ» و از نظر مضمون دعایس عالی است و هم دعایی برای دنیا و آخرت است که مرحوم محدث در مفاتیح گفته اند خوب است این دعا در همه ایام سال خوانده شود.

وی با بیان این که استغفار در این ماه نیز ارزش زیادی دارد، بیان داشت: همچنین دعایی است که در روایت مفصلی از امام رضا(ع) نقل شده است که بعد از نیمه ماه شعبان خوانده می شود و عبارت معروف آن «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ» یعنی خدایا! اگر مرا تا الان در ماه شعبان نیامرزیده ای در باقی مانده از این ماه مرا بیامرز تا وقتی به ماه رمضان وارد می شود پاک و پاکیزه باشم./1330/ج

ارسال نظرات