۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۶۰۲۲۴۹
سرمقاله؛

آورده‌های سفر عادل عبدالمهدی به ایران

آورده‌های سفر عادل عبدالمهدی به ایران
سفر نخست وزیر عراق به ایران در اوج تحریم‌ها و جنگ رسانه‌ای و جنگ اقتصادی غرب علیه ایران، حاوی دستاورد‌های کم‌نظیر کوتاه‌مدت و بلندمدت است.
به گزارش خبرگزاری رسا، سفر نخست وزیر عراق به ایران در آغازین روز‌های سال ۹۸ و در اوج تحریم‌ها و جنگ رسانه‌ای و جنگ اقتصادی غرب به‌ویژه شیطان بزرگ امریکا علیه ایران، حاوی دستاورد‌های کم‌نظیر (و بلکه بی‌نظیر) کوتاه‌مدت و بلندمدت است. انجام این سفر در اولین روز‌های سال جدید که مزین به شعار «رونق تولید» است، نویدبخش توسعه و عمق‌بخشی به روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است.

یکی از پایه‌های اساسی رونق تولید، بی‌شک بازار مصرف داخلی و خارجی است و به دلایل متعدد بازار عراق مطمئن‌ترین، امن‌ترین، نزدیک‌ترین و به صرفه‌ترین بازار خارجی برای تولیدات ایرانی است. مردم عراق نیز به دلیل علائق فرهنگی و دینی مشترک به کالا‌های ایرانی اقبال بیشتری نشان می‌دهند.

از ۱۰۰ سال پیش (۱۹۲۰ میلادی) تا امروز یکی از نگرانی‌های دولت استعماری انگلیس، نزدیکی و عمق بخشی روابط تجاری، بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، زیست‌محیطی، علمی و سیاسی دو کشور ایران و عراق بوده و پس از استقلال عراق (۱۹۳۲ میلادی) نظام سلطه غرب همواره بر ایجاد بحران‌های مصنوعی، منازعات ارضی و مرزی، مسائل قومی و نژادی، مناقشات جعلی عرب و عجم، بحران سازی کرد‌های دو کشور، و دمیدن در کوره اختلافات بین دو کشور اصرار داشته است، به طوری‌که تقریباً هیچ‌گاه روابط دو کشور از سطح مناسب و قابل قبول برخوردار نبوده‌است.

اینک با رهایی عراق از شر دیکتاتوری حزب بعث و صدام، به یمن همکاری‌های مشترک بین دو کشور علیه تروریسم، کشور عراق با پیروزی بر داعش و تروریسم داخلی عملاً در محور مقاومت در کنار ایران قرار گرفته و شیطان بزرگ امریکا در ضعیف‌ترین وضعیت ممکن در این کشور قرار گرفته و فرصتی طلایی برای تعمیق و استحکام بخشی به روابط دو کشور فراهم شده است. با تغییر رویکرد دولت روحانی و جایگزینی نگاه منطقه‌ای به جای نگاه بی‌حاصل به غرب، بی‌شک سفر نخست‌وزیر عراق می‌تواند نوید بخش خبر‌های خوش و آینده‌ای روشن برای دو کشور، تقویت محور مقاومت، تضعیف محور شیطانی غربی، عبری و وهابی، بی‌اثر و خنثی شدن تحریم‌های ظالمانه غرب وحشی و... باشد.

از نگاه راهبردی سفر عادل عبدالمهدی به «دستیابی ایران به بازار بزرگ عراق در تمامی زمینه‌های تجاری، بازرگانی، عمرانی، تکنولوژیکی و...»، «برگ برنده ایران برای بی‌اثر کردن جنگ دلار و جنگ اقتصادی»، «تقویت بنیان‌های امنیتی بین دو کشور»، «از بین رفتن ریشه‌ای اختلافات ساختگی استعمارگران» و... خواهد انجامید.
دیروز ایران به عنوان لیدر و تکیه‌گاه اصلی محور مقاومت در جنگ علیه تروریسم و دسیسه مشترک مثلث شیطانی غربی، عبری و وهابی به یاری دو کشور عراق و سوریه شتافت و برای تأمین امنیت و پیشگیری از جنگی به مراتب بزرگ‌تر از جنگ هشت ساله قبلی و خنثی کردن سناریوی مثلث شیطانی که بی‌شک نابودی ایران را نشانه رفته بود هزینه پرداخت و امروز ضمن دستیابی صد درصدی به اهداف خود و محو تروریسم داعش و نابودی همه طرح‌های شیطانی نظام سلطه، در این سفر در حال چیدن اولین میوه نوبرانه و پیش‌رس همکاری مشترک دو کشور است.

اگر چه سفر‌های متقابل مسئولان دو کشور ایران و عراق، تحکیم روابط اقتصادی در زمینه‌های «تجاری و بازرگانی» «عمرانی» «زیست‌محیطی»، «همکاری در زمینه آب و اکوسیستم»، «تکنولوژیکی»، «توریسم زیارتی»، «تشکیل بازار مشترک، منطقه صنعتی مشترک و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی»، «ایجاد سامانه مستقل مالی بر مبنای پول ملی دو کشور» و... را در پی خواهد داشت، اما با توجه به اینکه نزدیکی هر چه بیشتر دو کشور تضعیف محور شرارت غربی، عبری و وهابی و خشم نظام سلطه را در پی دارد، تلاش مسئولان دو کشور باید معطوف به «اختلاف زدایی»، «تقویت بنیان‌های امنیتی»، «اخراج نظام سلطه و مزاحمین فرامنطقه‌ای از منطقه غرب آسیا»، «ایجاد و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی مشترک» و... باشد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات