۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۰۲۳۳۵
حجت الاسلام قاسمی خبر داد؛

توجه ویژه به بخش تفسیر در مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب

توجه ویژه به بخش تفسیر در مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب
سخنگوی مسابقات قرآن طلاب با اشاره به رشته های حفظ کل، قرائت، ترتیل، خطابه و پژوهش قرآنی به عنوان بخش های پنجگانه این دوره گفت: در همه این رشته ها بحث تفسیر نیز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی ظهر امروز در سالن نشست های اداره کل اوقاف و امور خیریه قم برگزار شد.

حجت الاسلام علی قاسمی معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم و مسؤول بخش فنی و داوری  مسابقات قرآن کریم طلاب در این نشست اظهار داشت: این مسابقات در پنج رشته برگزار می‌ شود که حفظ کل و تفسیر، قرائت تحقیق و تفسیر، رشته تلاوت ترتیل و تفسیر ،خطابه قرآنی و پژوهش های قرآنی را شامل می شود.

وی با بیان این که بخش پژوهش های قرآنی در این دوره اختصاص به پایان نامه های برتر قرآنی طلاب پیدا کرده است، گفت: داوران سومین دوره مسابقات نیز 16 نفر در بخش شفاهی و 10 نفر در بخش پژوهشی از نزدیک به 10 کشور هستند.

حجت الاسلام قاسمی یادآور شد: آقایان مهدی قره شیخ لو، محمدرضا شهیدی پور، محمود لطفی نیا، محمدحسین سعیدیان، شهریار پرهیزگار، صادق اخوان و حیدر کسمایی از کشور ایران و داورانی از کشورهای لبنان، عراق، اندونزی، سوریه و افغانستان در بخش شفاهی داوری خواهند کرد.

وی بیان داشت: در بخش پژوهشی اساتید قرآنی برجسته ای داوری می کنند که از میان آنها می توانیم به آقایان سید محسن میرباقری، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابولقاسم دولابی، حسین علوی مهر، عبدالهادی مسعودی، حیدر مسجدی، محمود ملکی اصفهانی، محمد مردانی و محمدعلی میرزایی اشاره کنیم.

سخنگوی مسابقات قرآن کریم طلاب با بیان این که مرحله مقدماتی مسابقات در سه بخش به صورت مجازی در کشورهای متقاضی برگزار شد، گفت: اساتید از شهر مقدس قم با داوطلبان ارتباط گرفتند و اجرای آنها را مشاهده کردند و براساس معیارهای فنی برگزیدگان انتخاب شدند که میزبان آنها در شهر مقدس قم هستیم.

وی اضافه کرد: فردا بعد از ظهر مراسم استقبال و کارگاه توجیهی و قرعه تلاوت و مرحله مقدماتی برگزار می شود و از صبح پنجشنبه در سالن مجتمع فرهنگی امام زاده سیدعلی(ع) قم مرحله نیمه نهایی آغاز و مرحله نهایی نیز روز بعد عصر جمعه در همان سالن مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار می‌ شود.

حجت الاسلام قاسمی بیان کرد: در هریک از پنج بخش یاد شده سه نفر برگزیده خواهیم داشت که در مجموع 15 نفر روز شنبه مورد تکریم قرار خواهند گرفت؛ همچنین برنامه های آموزشی و فرهنگی و سیاحتی برای میهمانان در نظر گرفته شده و همه متسابقین روز 26 فروردین ماه با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد و پس از آن از تاریخ 27 فروردین به کشورهای خود باز می‌ گردند.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم با اشاره تمایز مسابقات قرآنی طلاب از غیر طلاب در این دوره یادآور شد: ویژگی مهمی که در مسابقات طلاب وجود دارد و وجه متمایز با دیگر مسابقاتی است که برگزار می‌ شود آن است که مخاطبان ما از طلاب و نخبگان دینی هستند و مسابقات از پرداختن به الفاظ صرف فاصله گرفته و در همه مسابقات به ابعاد معرفتی هم پرداخته شده است.

سخنگوی مسابقات قرآن کریم طلاب گفت: غیر از بخش خطابه و پژوهش های قرآنی که خاص مسائل معرفتی و تفسیری است در سه بخش نخست یعنی قرائت، ترتیل و تحقیق نیز داوطلبان علاوه بر مسابقه شفاهی باید در مسابقات کتبی و شفاهی تفسیر از سه سوره فتح و حجرات و محمد نیز شرکت کنند.

وی عنوان کرد: بخش تفسیر مسابقات از دو تفسیر شیعه و سنی یعنی المیزان علامه طباطبایی و التحریر و التنویر ابن عاشور تونسی انتخاب شده که افراد مختار هستند هریک از این متنون را انتخاب کنند و در دو بخش کتبی و حضوری پاسخگوی سؤالات باشند.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که همه رشته های این دوره تقویت مهارت هایی است که طلاب باید دارا باشند، خاطرنشان کرد: رشته خطابه و پژوهش های قرآنی نیز مستقیما به این مسأله می‌ پردازد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم ادامه داد: نرم افزاری «اقرأ» جهت اطلاع از برنامه ها نیز راه اندازی شده که علاقه مندان می توانند به صورت برخط همزمان با اجرای مسابقات نتایج و امتیازات را مشاهده کنند و پایگاه اطلاع رسانی اقرأ هم اطلاعات را بارگذاری می‌ کند.

وی با اشاره به بخشی از کشورهای شرکت کننده یادآور شد: ما از پنج قاره شرکت کننده داریم که از این میان می توانیم به آمریکا، افغانستان، پاکستان، تایلند، اندونزی، عراق، بحرین، تانزانیا، برونئی، کنیا، غنا، الجزایر، چاد، موریتانی، تاجیکستان، تونس، کامرون، توگو، هندوستان، سریلانکا، الجزایر، سودان، قرقیزستان، عربستان، بنگلادش، ترکیه، فلسطین، ساحل عاج، آلبانی، مالابی و سیرالئون اشاره کنیم.

سخنگوی این دوره از مسابقات طلاب در پایان در ارتباط با شیوه انتخاب داوران نیز ابراز داشت: انتخاب داوران در مسابقات بین المللی ضوابط و استاندارهایی دارد وهر داوری در هر مسابقه ای نمی توانند شرکت کنند، اما یکی از سیاست های امسال ستاد عالی این بود که فضا را برای داوران جدید باز کنیم ولی همگی بر مبنای همان معیارهایی هستند که در کمیته های تخصصی تعیین شده است./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات