۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۶۰۳۱۰۵
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی:

جامعه نیازمند حضور نخبگان است + فیلم

جامعه نیازمند حضور نخبگان است + فیلم
امام جمعه همدان گفت: همان طور که همه می دانند کشور ما دارای جوانان نخبه بسیاری است و امیدواریم که پس از بیانیه گام دوم انقلاب شاهد حضور چشمگیر آنها باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان عصر امروز در نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه بوعلی سینا در زمینه راهکارهای تحقق بخشیدن بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به لزوم توجه به قشر جوان در جامعه یادآور شد: همان طور که همه می دانند کشور ما دارای جوانان نخبه بسیاری است و امیدواریم که پس از بیانیه گام دوم انقلاب شاهد حضور چشمگیر آنها باشیم.

وی حضور نخبگان را راه حل رفع مشکلات دانست و گفت: یکی از نقدهایی که به مساله انتخابات وارد است شکل و ساختار انتخاباتی است که حضور نخبگان کم رنگ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: البته این موضوع ربطی به فیلتر شورای نگهبان ندارد و به نحوه انتخاب افراد توسط مردم بر می گردد که باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

وی بیانیه گام دوم انقلاب را مبتنی بر تمدنی بر اساس تعالیم اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: اعتقاد این بیانیه بر این است که تمدن امروز و توسعه ای که در جامعه صورت گرفته است، یک توسعه مبنی بر اومانیسم غربی و انسان گرایی محض می باشد.

امام جمعه همدان تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که از لحاظ انسان شناسی دینی می توانیم تمدن قوی اسلامی را طراحی کنیم و در مقابل سبک زندگی غربی آن را معرفی کنیم.

وی در ادامه به تفاوت های علوم تجربی با علوم انسانی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات موجود در علوم انسانی این است که تکامل در آن به سادگی محقق نمی شود در حالی که در علوم تجربی به راحتی با اختراع و حضور در آزمایشگاه این مهم اتفاق می افتد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان به اهمیت بالای علوم انسانی اشاره کرد و یادآور شد: تحولاتی که در غرب بعد از انقلاب صنعتی فرانسه به وجود امد در اصل تحولات در فلسفه انسانی آنها بوده است و پس از آن بود که مساله علوم تجربی و صنعتی شدن غرب مطرح شد.

وی علوم انسانی را زیر بنای علوم دیگر معرفی کرد و بیان داشت: تحول در علوم انسانی به سادگی اتفاق نمی افتد و نیازمند جمع های نخبگان و بارش های فکری است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با اشاره به این که مباحثه ای که در حوزه های علمیه بین طلاب شکل می گیرد پردازش ذهنی را افزایش می دهد اظهار داشت: اگر این شکل یادگیری مطالب در دانشگاه ها هم به وجود می امد مطمئنا پیشرفت های بیشتری را در جامعه مشاهده می کردیم.

وی یادآور شد: بنده بسیار علاقه مند هستم در جمع های دانشگاهی حضور داشته باشم و به دور از سلایق سیاسی در داخل چارچوب ها به مباحثه بپردازیم.

امام جمعه همدان برگزاری این جلسات را در کاهش اختلافات موثر عنوان کرد و گفت: در این هم اندیشی ها باید به دنبال نقاط مشترک باشیم تا بتواتیم به راحتی موضوعات مختلف را نقد کنیم.

باید فضای علمی کشور را به سمت فضای نقد و گفت و گو ببریم

وی با اشاره به اینکه فضای جلسات هم اندیشی فضای تعریف کردن نیست خاطر نشان کرد: اینجا وقت آن است که با بهره گیری از نظرات مختلف به نقد مطالب بپردازیم و منتظر رسیدن به مقصود مورد نظر باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تصریح کرد: بسیار عالی است که فضای علمی کشور را به سمت فضای نقد و گفت و گو ببریم و از نظرات کارشناسان و نخبگان در کشور استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب دارای بند های مختلفی است که بررسی راه های تحقق هر یک از آنها نیازمند برگزاری جلسات تخصصی است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در ادامه به نحوه انتخاب مدیران اشاره کرد و گفت: کمیل بن زیاد با وجود ان که انسان وارسته ای بود هیچ گاه مسوولیتی را عهده دار نبود چرا که تخصص انجام ان را نداشت.

وی افزود: باید در کنار درست انتخاب کردن افراد با فساد موجود نیز مبارزه کنیم و اجازه ورود مدیران به این موضوعات را ندهیم.

امام جمعه همدان به تشریح راه های مبازره با فساد پرداخت و گفت: یکی از این راه ها  آن است که نظارت ها به حدی قوی باشد که هیچ کس نتواند به سمت انجام کار اشتباه یا خلافی برود یا آن که سیستم به اندازه شفاف و روشن باشد که حرکات افراد مشخص باشد.

وی در پایان به طراحی سیستمی جامع در نظام اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: باید افرادی را انتخاب کنیم که به تمام معنا عادل باشند و اگر هیچ نظارتی هم وجود نداشته باشد فرد به دنبال سو استفاده نباشد./979/پ310/ب1

تعداد بازدید : 3
هادی شاملو
ارسال نظرات