مصوبات انتخاباتی امروز پارلمان؛
ارائه لیست نامزدها در انتخابات مجلس باید چه شرایطی داشته باشد؟
وکلای ملت مجازات عدم انجام تکالیف از سوی مجریان و ناظران در انتخابات و شرایط ارائه لیست انتخاباتی مجلس را تعیین کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سهشنبه ۲۷ فروردین سال ۹۸ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون انتخابات «مجلس شورای اسلامی» را در دستورکار خود قرار دادند.
مشروح مصوبات انتخاباتی امروز مجلس به شرح ذیل است:
مجازات عدم انجام تکالیف از سوی مجریان و ناظران در انتخابات پارلمانی تعیین شد
نمایندگان ملت در بهارستان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان ماده ۶۲ این طرح را اصلاح و تصویب کردند.
به موجب این مصوبه؛ ماده ۶۷ این قانون به شرح ذیل اصلاح میشود:
عدم انجام تکالیفی که در این قانون برای مجریان و ناظران درج شده است و در این قانون برای آنها مجازاتی پیشبینی نشده، تخلف اداری محسوب و مرتکب به انفصال موقت از خدمات دولتی از دو تا شش ماه محکوم میشود. در صورتی که اشخاص مذکور از مستخدمین دولت نباشند به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم میشود.
نمایندگان مجلس در ادامه مواد ۷ و ۸ این طرح را برای بررسی بیشتر مجددا به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند.
ارائه لیست نامزدها در انتخابات مجلس باید چه شرایطی داشته باشد؟
بهارستان نشینان با بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان ماده ۵ این طرح را درباره شرایط ارائه لیست انتخاباتی احزاب، جبههها و نامزدهای مستقل را با ۱۳۱ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده در جلسه اصلاح و تصویب کردند.
به موجب این مصوبه؛ ماده ۵- یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۷ مکرر۳) به قانون الحاق میشود:
ماده ۷ مکرر ۳ - احزاب، جبههها و نامزدهای مستقل میتوانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند. فهرستها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسیهای آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.
تبصره ۱- احزاب و جبههها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.
تبصره ۲- چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب با جبهه ارائه کننده فهرست میتواند از میان سایر داوطلبان تأییدصلاحیت شده در حوزه انتخابیه فرعی تا بیست و چهار ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند در غیر این صورت احزاب و جبههها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه میتواند تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع أخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.
تبصره ۳- ارائه فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۱۳۹۵ / ۸ / ۸ پروانه معتبر فعالیت دارند و همچنین مقامات مسؤول جبههها صورت میگیرد. احزاب استانی صرفا جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.
تبصره ۴- در صورت اعلام موجودیت جبهه ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.
تبصره ۵- هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهههای ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.
تبصره ۶- رأی دهندگان میتوانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزدهای منتخب خود را در برگه رأی اعلام کنند. در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرستها و نامزدها رأی دهد، رأی به نامزدها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد.
تبصره ۷- اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی میباشند.
عدم توفیق فراکسیون زنان در اصلاح قانون انتخابات مجلس
وکلای ملت در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان پیشنهادی را مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرستهای انتخاباتی به زنان در حوزههای انتخابیه بالای ۶ کرسی نمایندگی بیان کرد، اما نمایندگان با ۷۹ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.
در ادامه جلسه علنی فاطمه حسینی نماینده مردم تهران بیان کرد: براساس آن در حوزههای دارای سه کرسی نمایندگی، یک نفر از فهرست انتخاباتی باید به زنان اختصاص یابد. در کرسیهای دارای ۴ و ۵ کرسی نمایندگی ۲ نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص مییابد و در حوزههای دارای ۶ کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص مییابد.
وی افزود: همچنین حوزههای انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمیگرفتند و به گفته فاطمه حسینی بیش از ۱۷۰ حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.
پیشنهاد این نماینده هم با ۷۶ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر تصویب نشد.
اعلام مخالفت مجلس در قبال پیشنهاد اختصاص بخشی از فهرستهای انتخاباتی به زنان در حالی بود که نمایندگان دولت و کمیسیون شوراها با این پیشنهاد اعلام موافقت کردند و تعداد زیادی از نمایندگان در صحن مجلس نیز با نشان دادن عدد ۴ موافقت خود را اعلام کردند، اما نتیجه رأی گیری مخالفت مجلس بود. /۸۵۶/پ202/ق
مشروح مصوبات انتخاباتی امروز مجلس به شرح ذیل است:
مجازات عدم انجام تکالیف از سوی مجریان و ناظران در انتخابات پارلمانی تعیین شد
نمایندگان ملت در بهارستان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان ماده ۶۲ این طرح را اصلاح و تصویب کردند.
به موجب این مصوبه؛ ماده ۶۷ این قانون به شرح ذیل اصلاح میشود:
عدم انجام تکالیفی که در این قانون برای مجریان و ناظران درج شده است و در این قانون برای آنها مجازاتی پیشبینی نشده، تخلف اداری محسوب و مرتکب به انفصال موقت از خدمات دولتی از دو تا شش ماه محکوم میشود. در صورتی که اشخاص مذکور از مستخدمین دولت نباشند به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش قانون مجازات اسلامی محکوم میشود.
نمایندگان مجلس در ادامه مواد ۷ و ۸ این طرح را برای بررسی بیشتر مجددا به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع دادند.
ارائه لیست نامزدها در انتخابات مجلس باید چه شرایطی داشته باشد؟
بهارستان نشینان با بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان ماده ۵ این طرح را درباره شرایط ارائه لیست انتخاباتی احزاب، جبههها و نامزدهای مستقل را با ۱۳۱ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده در جلسه اصلاح و تصویب کردند.
به موجب این مصوبه؛ ماده ۵- یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۷ مکرر۳) به قانون الحاق میشود:
ماده ۷ مکرر ۳ - احزاب، جبههها و نامزدهای مستقل میتوانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند. فهرستها به صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه انتخابیه فرعی، به تعداد کرسیهای آن حوزه در مجلس، داوطلب معرفی شود.
تبصره ۱- احزاب و جبههها مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی داوطلبان مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند. نام هیچ داوطلبی نباید در بیش از یک فهرست درج شود.
تبصره ۲- چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرستها به درخواست کتبی خود و تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب با جبهه ارائه کننده فهرست میتواند از میان سایر داوطلبان تأییدصلاحیت شده در حوزه انتخابیه فرعی تا بیست و چهار ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات، با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند در غیر این صورت احزاب و جبههها حق تغییر فهرست ارائه شده را نخواهند داشت، مگر اینکه به دلایل قهری نامزد یا نامزدهایی از فهرست مزبور حذف شوند. در این صورت حزب یا جبهه میتواند تا چهل و هشت ساعت قبل از شروع أخذ رأی مطابق تشریفات مزبور فهرست خود را تکمیل کند.
تبصره ۳- ارائه فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی که طبق قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی مصوب ۱۳۹۵ / ۸ / ۸ پروانه معتبر فعالیت دارند و همچنین مقامات مسؤول جبههها صورت میگیرد. احزاب استانی صرفا جهت حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود حق ارائه فهرست انتخاباتی را دارند.
تبصره ۴- در صورت اعلام موجودیت جبهه ها، احزاب ائتلاف کننده حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.
تبصره ۵- هر فهرست دارای یک عنوان است و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهههای ارائه کننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.
تبصره ۶- رأی دهندگان میتوانند به عنوان یک فهرست رأی داده یا نامزد یا نامزدهای منتخب خود را در برگه رأی اعلام کنند. در صورتی که رأی دهنده به صورت همزمان به فهرستها و نامزدها رأی دهد، رأی به نامزدها ملاک بوده و رأی به فهرست محاسبه نخواهد شد.
تبصره ۷- اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی از شمول این ماده مستثنی میباشند.
عدم توفیق فراکسیون زنان در اصلاح قانون انتخابات مجلس
وکلای ملت در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات پارلمان پیشنهادی را مبنی بر اختصاص حداقل یک ششم فهرستهای انتخاباتی به زنان در حوزههای انتخابیه بالای ۶ کرسی نمایندگی بیان کرد، اما نمایندگان با ۷۹ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.
در ادامه جلسه علنی فاطمه حسینی نماینده مردم تهران بیان کرد: براساس آن در حوزههای دارای سه کرسی نمایندگی، یک نفر از فهرست انتخاباتی باید به زنان اختصاص یابد. در کرسیهای دارای ۴ و ۵ کرسی نمایندگی ۲ نفر از فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص مییابد و در حوزههای دارای ۶ کرسی نمایندگی و بالاتر یک سوم فهرست انتخاباتی به زنان اختصاص مییابد.
وی افزود: همچنین حوزههای انتخابیه دارای یک یا دو کرسی نمایندگی تحت تأثیر این پیشنهاد قرار نمیگرفتند و به گفته فاطمه حسینی بیش از ۱۷۰ حوزه انتخابیه مشمول این پیشنهاد نیستند.
پیشنهاد این نماینده هم با ۷۶ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر تصویب نشد.
اعلام مخالفت مجلس در قبال پیشنهاد اختصاص بخشی از فهرستهای انتخاباتی به زنان در حالی بود که نمایندگان دولت و کمیسیون شوراها با این پیشنهاد اعلام موافقت کردند و تعداد زیادی از نمایندگان در صحن مجلس نیز با نشان دادن عدد ۴ موافقت خود را اعلام کردند، اما نتیجه رأی گیری مخالفت مجلس بود. /۸۵۶/پ202/ق
ارسال نظرات