۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۰۳۱۷۲
استاد دانشگاه باقرالعلوم در مقاله‌ای بررسی کرد؛

رابطه هنر و دین از نگاه سیدحسین نصر و شهید آوینی

رابطه هنر و دین از نگاه سیدحسین نصر و شهید آوینی
رابطه میان دین و هنر همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، رفیع الدین اسماعیلی، رییس انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مقاله ای به بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می پردازد و این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند.

چکیده

دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بوده اند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمی توان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می باشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند. سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشأ هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزه های وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است. شهید آوینی نیز با تأثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدی تر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی ره، رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی می کند.

کلیدواژه ها: هنر، دین، حسین نصر، مرتضی آوینی، هنر دینی.

نویسنده:

رفیع الدین اسماعیلی، دانش آموخته سطح 3 حوزه علمیه قم و عضو گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام

فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی - سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، بهار 1395.

برای مشاهده کامل مقاله اینجا کلیک کنید./1324/د101/س

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
در طول این چهل سال - و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبر‌های دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.
0
0
طلبه قرن ۲۱
Iran, Islamic Republic of
۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
متن کامل مقاله را روی سایت قرار دهید.
0
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
سلام و درود خدا بر سید شهیدان اهل قلم.
0
0