۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۰۳۶۱۶

در سوگ یک واعظ انقلابی

در سوگ یک واعظ انقلابی
او که معلم اول خود را درعرصه مبارزه، سید مجتبی نواب صفوی می دانست، ادامه مبارزه را تحت لوای نهضت امام(ره) پی گرفت و در این راه ازهیچ تلاشی دریغ نکرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی اکبر مهدوی خراسانی از روحانیون انقلابی و وعاظ پیشگام در مبارزه با رژیم پهلوی، حجت الاسلام و المسلمین مشهدی آقایی در یادداشتی و در پاسداشت مقام علمی و مجاهدت‌های خالصانه و روشنگرانه این یار دیرین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، به گوشه‌ای از خدمات این واعظ خدمتگزار و خادم اهل بیت عصمت و طهارت پرداخته که توجه خوانندگان را به آن جلب می‌نمائیم:

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبر مهدوی خراسانی (ساسان خواه) از روحانیان انقلابی و وعاظ پیشتاز در مبارزه با رژیم ستمشاهی، دیروز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه و پس از یک دوره کسالت و بیماری، به فرزند شهیدش پیوست.

حاج شیخ اکبر مهدوی خراسانی در سال ۱۳۱۲ در یکی از روستاهای نیشابور و در خانواده‌ای متدین و زحمتکش، دیده به جهان گشود. وی پس از طی دوره ابتدایی، دوران طلبگی خود را با تحصیل در مدرسه علمیه گلشن نیشابور آغاز کرد و سپس به مشهد مقدس رفته و پس از هشت سال اقامت در جوار مضجع تابناک امام رضا علیه السلام، برای تکمیل تحصیلات خود به حوزه علمیه مقدسه قم هجرت کرد. ده سال در قم از محضر اساتید بزرگواری چون: حضرات آیات ستوده، سید رضاصدر، علامه طباطبایی و امام خمینی و درس اخلاق آیت الله سیدحسین فاطمی، بهره مند شد.

در سال ۱۳۳۸ به تهران آمد و از محضر بزرگانی چون آیت الله شیخ علی آقا فلسفی، آیت الله برهان، آیت الله میرزا ابوالقاسم فلسفی استفاده کرد و از همین رهگذر با واعظ شهیر جهان اسلام، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد تقی فلسفی آشنا شد و وارد عرصه وعظ و خطابه گردید. شیخ علی اکبر، سنگر وعظ را برای ایفای مسئولیت دینی و انقلابی خود برگزید و در این راه سختی‌ها و زندان‌ها و شکنجه‌ها را به جان خرید و در زمره نامداران این صنف خدمتگزار در آمد. وی از همان ابتدا شیفته و عاشق شخصیت حضرت امام خمینی شد و تا آخر عمر صادقانه و خالصانه، بر این پیمان ماند.

او که معلم اول خود را در عرصه مبارزه، سید مجتبی نواب صفوی می‌دانست، ادامه مبارزه را تحت لوای نهضت امام پی گرفت و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرد و لحظه به لحظه پای در رکاب نهضت و انقلاب اسلامی به جهاد پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم اینکه مناصب مختلفی به وی پیشنهاد شد، لکن عشق به نوکری اهلبیت عصمت وطهارت علیهم السلام و منصب وعظ و خطابه‌ی ناس را بر هر موقعیت دیگری ترجیح داد و تا سال‌های پایانی عمر بابرکتش، منبرهای سرشار از نکات آموزنده ی معارفی و مشحون از روشنگری‌های انقلابی وی زبانزد بود. شیخ علی اکبر مهدوی خراسانی در راه دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن، اهل تعارف و مسامحه نبود و از مواضع انقلابی خود به ویژه در فتنه‌های مختلف، به ویژه در فتنه ۸۸ کوتاه نیامد و همچنان بر میثاق عاشقانه خود با مرادش امام خمینی ماند و دفاع از ولایت فقیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی را در هر موقعیت و مناسبتی وظیفه خود دانست.

این واعظ انقلابی که عضو جامعه وعاظ تهران بود، در دفاع از انقلاب اسلامی تنها پسر دلبندش، محمد ساسان خواه را در عملیات بیت المقدس (آزادی خرمشهر) تقدیم انقلاب اسلامی کرد و خود در راه مبارزه با نفاق بارها تا مرز حادثه و خطر پیش رفت.

از خصوصیات این روحانی انقلابی، مناعت طبع و تلاش برای استقلال مالی در زندگی، ساده زیستی و بی ادعایی، خلوص و گمنامی، اهتمام به نماز اول وقت، دفاع بدون تسامح و قاطع از انقلاب اسلامی، عشق بی پایان به اهلبیت به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، حساسیت در برابر انحراف و التقاط و…بود.

وی بدون ادعا و با اخلاص تمام در پایان عمر، گمنام و قدر ناشناخته ماند.

سرانجام روح پاک این روحانی خدمتگزار و واعظ انقلابی در شب جمعه ۲۹ فروردین ماه به شهیدان پیوست و پیکر مطهرش، پس از تشییع با شکوه در خیابان زیبا (میدان خراسان) در قطعه ۴۵( قطعه صالحین؛ والدین و خانواده شهدا) در جوار شهیدان گلگون کفن و محمدِ شهیدش آرام گرفت.

کتاب خاطرات این عالم مبارز و مجاهد، در سال ۹۵ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی و به کوشش مهدی قیصری، منتشر شده است و گوشه‌ای از تلاش‌های علمی و تحصیلی و انقلابی وی را از زبان او و خانواده و به روایت اسناد بازگو کرده است.

عاش سعیدا و مات سعیدا

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات