۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۰۴۰۴۸
یادداشت؛

راه نوین تبلیغ گروهی

راه نوین تبلیغ گروهی
کسانی که در گروه تبلیغی هستند شایسته است خلأهای تبلیغی یکدیگر را پوشش دهند. حتی ممکن است در مورد خاصی از یک غیر طلبه در گروه استفاده کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از ضرورت‌ها برای نشر معارف دین، تبلیغ گروهی است. استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی افراد در زمینه خاص و پوشش دادن خلأها و نقصان‌های تبلیغ فردی، از مزایای این نوع از تبلیغ است. در آستانه ماه مبارک رمضان می‌توان از این شیوه به‌خوبی بهره برد.

تبلیغ گروهی

شام نیمه شعبان در یکی از مساجد پردیسان، شب شعری با موضوع حضرت مهدی(عج) برپا شد. در این محفل که به مدیریت طلبه شاعر، آقای شرافت برگزار شد چند تن از طلاب، سروده‌های خود را در زمینه امام زمان(عج) خواندند. در بازخورد این جلسه همین بس که پسری حدودا ده ساله را دیدم که با علاقه زیاد، گوشی همراه پدرش را گرفت و از شعرخوانی آنها فیلم‌برداری کرد و بعد از جلسه به‌همراه پدرش با تک تک شعراء، دست داد و آنها نیز حسابی او را تحویل گرفتند.

فارغ از تحسین برگزارکنندگان این جلسه به‌خاطر حسن انتخاب این روش و برپایی این‌چنین محفلی در زمینه حضرت حجت (عج)، استفاده از روش تبلیغ گروهی طلاب با روش خاص، از مزیت‌های این جشن بود. اینکه طلبه‌هایی با گرد هم آمدن در زمینه‌ای که تخصص دارند، تبلیغ دین کنند جذابیت خاصی دارد. کار مهمی که در این محفل شعر انجام شد استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی به‌غیر از سخنرانی و منبر بود. چه‌بسا طلبه‌ای نتواند در جلسه‌ای به ایراد سخن بپردازد ولی قرآن را به‌خوبی تلاوت می‌کند یا در موضوع دیگری تخصص دارد. این افراد می‌توانند در آن زمینه، به‌صورت گروهی، تشکیل محفلی را به‌عهده بگیرند و اجرای برنامه کنند. نحوه انتخاب کسانی که در این گروه هستند باید به‌گونه‌ای باشد که خلأهای تبلیغی یکدیگر را پوشش دهند. حتی ممکن است در مورد خاصی از یک غیر طلبه در گروه استفاده کرد؛ مثلا برای برپایی یک جلسه شبی با قرآن از یک حافظ یا قاری قرآن که طلبه نیست برای عضویت در گروه، دعوت به‌عمل آید.

تبلیغ گروهی راهی نوین در کنار روش های سنتی تبلیغ

مسؤولان امور تبلیغ حوزه باید برای این فضاها نیز پرورش نیرو داشته باشند و کسانی را که در زمینه خاصی استعداد دارند شناسایی کرده و از آنها در مناسبت‌ها و زمینه‌های مختلف، استفاده کنند. خود طلاب نیز می‌توانند با یافتن افراد موفق در زمینه‌ای که خودشان تخصص دارند گروهای تبلیغی پدید بیاورند که در تمام فصول سال، ارائه برنامه داشته باشند و جلساتی مانند شبی با شهداء، شبی با قرآن، شب شعر و ... را پوشش دهند. نباید موضوعات تبلیغ گروهی را هم به این موارد خاص یا در مناسبت ویژه، محدود کرد. به‌عنوان مثال افرادی که در زمینه مشاوره با گرایش‌های مختلف، تخصص دارند می‌توانند با هماهنگی نهادهای مرتبط با گرد هم آمدن در زمینه‌های مشاوره‌های فردی و خانوادگی، در یکی از پارک‌ها و بوستان‌های پر جمعیت به برطرف کردن مشکلات روحی و روانی مردم با نگاه دینی بپردازند.

همچنین می‌شود حوزه‌های علمیه استان‌ها، گروه‌های تبلیغی طلاب برادر و خواهر را شکل دهند که در آن برخی از طلاب در زمینه سخنرانی، بعضی در زمینه کار با کودک و دانش‌آموز، افرادی با محوریت تبلیغ جوانان و ... عضو باشند و آنها را به‌صورت گروهی به مناطق مختلف استان بفرستند تا از تمامی ظرفیت‌های تبلیغی آن منطقه استفاده شود. این‌چنین خلأهای تبلیغی فردی نیز پوشش داده می‌شود./918/ی704/س

مجتبی صداقت

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
تبلیغ گروهی اقدام نوینی است. باید مورد مطالعه و نظر اهل فن علما قرار گیرد
0
0