۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۰۴۷۷۳
هانی زاده مطرح کرد؛

مشوقان تحریم نفت ایران، بیشترین زیان دیدگان بستن تنگه هرمز

مشوقان تحریم نفت ایران، بیشترین زیان دیدگان بستن تنگه هرمز
هانی زاده با اشاره به اینکه بستن تنگه هرمز کار نظامی بالایی نیست، گفت: بستن تنگه هرمز تأثیرات منفی بسیاری بر کشور‌های صادر کننده نفت حاشیه خلیج فارس خواهد گذاشت.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اصرار رییس جمهور آمریکا برای منع صادرات نفتی ایران اظهار داشت: این اصرار ناشی از توطئه مشترک اماراتی، سعودی، صهیونیستی علیه ملت ایران است که در این باره برخی کشور‌های منطقه تصور می‌کنند با محرومیت ایران از صادرات نفت، قادر به تسلیم سازی جمهوری اسلامی هستند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران برگ برنده و راهکار‌های زیادی برای رویایی با تحریم صادرات نفتی دارد، افزود: بسیاری از کشور‌ها همچون چین، هند، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی نیازمند نفت ایران از لحاظ کمی و کیفی و نزدیکی جغرافیایی هستند با این حال اگر آمریکا بخواهد ایران را بطور کلی از فروش نفت محروم و تمام ابزار‌های فشار را بکار برد، جمهوری اسلامی در نهایت بناچار تنگه هرمز را ببندد.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با بیان اینکه جمهوری اسلامی راهکار‌های عملی بستن تنگه هرمز را تهیه کرده است، خاطرنشان کرد: بستن تنگه هرمز کار نظامی بالایی نیست، اما از آنجا که روزانه ۱۸ میلیون بشکه نفت عبور می‌کند با بستن آن عملا بازار نفت دچار تلاطم شده و هر بشکه نفت به ۲۰۰ دلار خواهد رسید.

هانی زاده ادامه داد: به مصلحت جهان و کشور‌های صادرکننده نفت نیست که ایران را مجبور به بستن تنگه هرمز کنند؛ از آنجا که صادرات نفت ونزوئلا و لیبی به علت مسائل سیاسی داخلی متوقف شده است با قطع نفت ایران، قیمت طلای سیاه به شدت افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بستن تنگه هرمز واکنش‌هایی را در حوزه سیاسی و نظامی خواهد داشت، گفت: بستن تنگه هرمز تأثیرات منفی بسیاری بر کشور‌های صادر کننده نفت حاشیه خلیج فارس خواهد گذاشت و بیش از آمریکا متضرر خواهند شد.

تحلیلگر مسائل بین الملل بیان داشت: در صورت تحریم نفتی، می‌توان فراورده‌های نفتی و پتروشیمی را صادر کرد، اما محروم کردن ایران از فروش نفت نوعی باز خواهی آمریکا تلقی می‌شود و ایران هرگز زیر چنین بازخواهی نخواهد رفت.

هانی زاده به مذاکرات اروپا با آمریکا برای تغییر نگاه آمریکا نسبت به ایران اشاره و عنوان داشت: در صورت موفقیت در چنین امری، ایران به صادرات نفت ادامه خواهد داد./۹۴۵۶/ت310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات