۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۶۰۵۰۹۰
یادداشت؛

کارگران، از ستون‌های اصلی عزت ملی

کارگران، از ستون‌های اصلی عزت ملی
کارگران در شرایط کنونی با کمک به رونق تولید و خودکفایی کشور ثابت کردند یکی از ستون‌های اصلی عزت ملی در کشور هستند.
به گزارش خبرگزاری رسا، موضوع کار و کارگر یکی از بستر‌های اصلی منازعات مکاتب سیاسی و قدرتمندان در چند قرن اخیر بوده است. بعد از انقلاب صنعتی اروپا و شکل‌گیری بنگاه‌های صنعتی و اقتصادی جدید، بار اصلی کار بر دوش کارگران بود. شکل‌گیری این طبقه جدید در اروپای بعد از رنسانس مسائل و مشکلات جدیدی را برای جامعه آن روز اروپا به وجود آورد.
 
اگرچه در مراحل آغازین برده‌هایی که از کشور‌های مختلف آفریقایی و آسیایی اسیر و به اروپای آن روز آورده می‌شدند، فاقد حقوق انسانی بودند وسرمایه‌داران اروپایی به آن توجهی نداشتند، اما به مرور و با تثبیت موقعیت این طبقه به‌عنوان یک عنصر اثرگذار در پیشرفت اروپای آن روز، مسئله توجه به حقوق آنان به یکی از محور‌های اصلی رقابت جریان‌های فکری و سیاسی آن زمان اروپا تبدیل شد.
 
شکل‌گیری تفکر مارکسیسم با اتکا به ظهور این طبقه در جامعه اروپای آن روز (اواخر قرن نوزدهم)، منشأ تحول جدیدی در قدرت در جامعه آن زمان شد. اگرچه با شکل‌گیری دولت کمونیستی در شوروی سابق که هنوز مراحل دیالکتیک مارکسیسم را طی نکرده و یکباره از فئودالیسم به کمونیسم جهش پیدا کرده بود و طبقه کارگر در آن جامعه محلی از اعراب نداشت، اما هسته اصلی رقابت‌های قدرت‌های جهانی در آن دوران در بین دو تفکر لیبرال دموکراسی و مارکسیسم بر این طبقه متکی بود.

در روند تحولات جوامع صنعتی اگرچه پیدایی نهاد‌هایی جهت احقاق حقوق کارگران و فعالیت‌های سندیکا‌های کارگری محملی برای رقابت‌های سیاسی بود، اما به دلیل نگاه مادی هردو ایدئولوژی به مسائل انسانی، کارگران همواره به عنوان ابزار و پلکانی برای قدرت‌ها بوده‌اند.

اما در تفکر اسلامی، نگاه اسلام به نقش کار و کارگر با مکاتب فوق متفاوت است. از نظر اسلام یکی از فلسفه‌های وجودی انسان و حکمت آفرینش وی آبادانی است و از این رواست که بر اساس آیه ۶۱ سوره هود هرگونه کار و فعالیتی در زمین که موجب آبادانی آن شود، به‌عنوان مأموریت و وظیفه انسانی شناخته و تعریف شده است. بر این اساس از دیدگاه قرآن کسب‌وکار به سبب آنکه موجب تحصیل فضل الهی می‌شود دارای اهمیت و ارزش است. خداوند در آیه ۷۹ سوره توبه کار و تلاش را امری ارزشمند شمرده و انفاق درآمد آن را نیز مورد ستایش قرار داده است تا این‌گونه دانسته شود که انفاق درآمد‌های تحصیلی از طریق کار و تلاش خود به‌عنوان یک ارزش محسوب می‌شود.

در برخی روایات نیز آمده است که خداوند متعال عبادت را ۱۰ جزء قرار داده که مهم‌ترین آن کسب حلال است. به همین دلیل جایگاه کار و کارگر در اقتصاد اسلام و سرمایه‌داری کاملاً متفاوت است. در اسلام اساس بر عبادت است و هرکاری حتی کار برای دیگران ممکن است عبادت تلقی شود و این درحالی است که در اقتصاد غربی، اصل بر سودجویی است و اگر امتیاز‌هایی به کارگر داده می‌شود برای این است که بهتر کار کند و نهایتاً بر سرمایه سرمایه‌داران افزوده شود. در چنین سیستمی، به هیچ عنوان اصل بر کرامت انسان گذاشته نمی‌شود.

تجربه ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی و نقشی که کارگران به‌ویژه در سال‌های پس از انقلاب در رشد اقتصادی کشور و رسیدن کشور به خودکفایی در عرصه‌های مختلف داشته‌اند، اهمیت این نقش را بیش از پیش می‌کند. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر کارگران تحقق شعار سال یعنی رونق تولید را منوط به تلاش و کار جهادی دانسته و یادآور شدند: رونق تولید به شرایطی متوقف است که یکی از آن‌ها کار است، این کار باید جهادی باشد، کار فوق‌العاده در کشور انجام بگیرد تا رونق تولید به‌وجود بیاید، این خود یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است و وقتی اقتصاد مقاومتی [محقق]شد، معنایش این است که جامعه نگران آن نخواهد بود که فلان اراذل امریکایی و یا صهیونیستی یا ... چه تصمیمی درباره نفت ما می‌گیرد و یا درباره اقتصاد ما می‌گیرد.
 
ایشان این ویژگی را در تحقق عزت ملی مؤثر دانسته و یادآور می‌شوند که ملت به عزت و استغنا از بیگانگان نیاز دارد. یک ملت درکنار اصلی‌ترین نیاز‌های خود، عزت ملی را قرار می‌دهد. ملت‌ها راضی نیستند تحت نفوذ و تأثیر تصمیم‌گیرانی باشند که یا دوست این ملت نیستند یا دشمن این ملتند.

کارگران در طول دوران انقلاب جزو وفادارترین بخش‌های جامعه به انقلاب بوده و در تمام مراحل سخت چه دوران دفاع مقدس که علاوه‌بر تلاش برای تأمین نیازمندی‌های عمومی، همواره در خطوط مقدم در کنار رزمندگان بودند که تعداد شهدای آن‌ها در دفاع مقدس شاهدی بر این مدعاست و چه در دوران فتنه‌های درونی که گروهک‌های سیاسی با نفوذ در میان آن‌ها تلاش داشتند در محیط‌های کارگری ایجاد اخلال کنند، اما آن‌ها با هوشیاری و ایستادگی مقاومت و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کردند.

در شرایط تشدید تحریم‌های کنونی نیز کارگران یکی از جوامع اصلی هدف دشمنان برای ناراضی‌سازی و تحریک هستند. باتوجه به پیامد‌هایی که تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی می‌تواند در محیط‌های کارگری به لحاظ محدودیت‌های ورود مواد اولیه و یا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد و یا به‌لحاظ اینکه افزایش قیمت‌ها و عدم امکان افزایش سریع دستمزد‌ها مطابق افزایش نرخ تورم می‌تواند منشأ اصلی نارضایتی باشد، اما به‌رغم آن جامعه کارگری کشور با هوشیاری این روند‌ها را شناخته و طی ماه‌های اخیر به‌رغم تمرکز دستگاه رسانه‌ای دشمن و عوامل نفوذی برای تحریک و اعتصاب، اما با هوشیاری و مقاومت ایستادگی کرده و ضمن فعال نگه‌داشتن چرخ اقتصادی، در مقابله با فشار‌ها و ناملایمات صبر و تحمل کرده است.

این ویژگی البته تعجب و عصبانیت دشمنان نظام اسلامی را در پی داشته است، به‌گونه‌ای که در همین فشار‌ها و تحریکات اخیر، یکی از موضوعاتی است که برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت خارجه امریکا به‌همراه عوامل و شبکه‌های ضد انقلاب بر آن متمرکز شده بودند، اتحادیه‌های کارگری و تلاش برای تحریک آن‌ها به اعتراضات اجتماعی بود که خوشبختانه در این عرصه نیز کارگران دشمنان را ناکام گذاشته و خواهند گذاشت.

کارگران در شرایط کنونی با کمک به رونق تولید و خودکفایی کشور ثابت کردند یکی از ستون‌های اصلی عزت ملی در کشور هستند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات