۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۶۰۵۵۵۸
یادداشت؛

استیصال ترامپ و کودتاچیان در ونزوئلا

استیصال ترامپ و کودتاچیان در ونزوئلا
واشنگتن انتظار چنین نتیجه‌ای را از بحران ونزوئلا نداشت و حالا که طرحش برای انجام کودتا شکست خورده تمام تلاش خود را می‌کند تا از عواقب آن جلوگیری کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، ظاهراً آرامش به ونزوئلا بازگشته؛ بعد از اینکه خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا، روز سه شنبه گذشته همراه با جمع اندکی از نظامیان این کشور در کنار پایگاه هوایی لا کارلوتا ظاهر شد و با اشاره به این گروه نظامی گفت که «نیرو‌های مسلح تصمیمی درست اتخاذ کردند و آن‌ها حالا روی حمایت مردم ونزوئلا حساب می‌کنند.»
 
او در آن روز اعلام کرد «عملیات آزادی حالا وارد فاز نهایی خود می‌شود» و تصاویر نظامیان همراه او می‌توانست نشانه‌ای از همراهی ارتش ونزوئلا با او باشد، اما وقایع یکی دو روز بعد نه تنها خلاف این تصور را ثابت کرد بلکه به شکست عملیاتی منجر شد که گوایدو آن را فاز نهایی برای سرنگونی دولت ونزوئلا می‌دانست. حالا که اوضاع تا اندازه‌ای آرام شده، گزارش رسانه‌ها و حتی مصاحبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا، نشان می‌دهد که مسئله تنها شکست گوایدو و گروه اندکی از نظامیان نبوده بلکه نقشه مفصل امریکایی است که شکست خورده است.

بولتون اخیراً در یک سخنرانی تلویزیونی از سه مقام ارشد ونزوئلایی انتقاد کرده بود. وی گفته بود که «ژنرال هرناندز، پادرینو و مایکل مورینو» در لحظه سرنوشت‌ساز و دقیقه نودی که گوایدو برای «مرحله نهایی» از نجات دموکراسی در ونزوئلا تلاش می‌کرد، تصمیم گرفتند به مادورو وفادار باشند. این حرف بولتون با توجه به گزارش پایگاه خبری‌ای‌بی‌سی اینترناسیونال معنای واقعی خود را پیدا می‌کند که بر طبق این گزارش، «فاز نهایی» مورد نظر گوایدو و بولتون نه یک حرکت خودجوش از سوی مخالفان مادورو در بین مردم و ارتش بلکه طرح مفصلی از سوی امریکا بوده که ماه‌ها روی آن کار شده بود و حتی کانال‌های مخفی با سران ارتش برقرار شده بود تا رضایت آن‌ها برای اجرای این فاز به دست بیاید.
 
طبق این طرح، قرار بود کل برنامه از روز سه شنبه و با آن نمایش گوایدو شروع شود و بعد از پیوستن نظامیان به او، مادورو بازداشت یا به خارج از کشور منتقل شود، مجلس مؤسسان غیرقانونی اعلام شود، گوایدو به مقام ریاست جمهوری موقت برسد و بعد از ۳۰ روز هم انتخابات برگزار شود. گزارش این پایگاه خبری نشان می‌دهد که امریکایی‌ها تمام قرارومدار‌ها را با فرماندهانی نظیر ژنرال ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع، و ژنرال یوان هرناندز، رئیس گارد ریاست جمهوری و امور ضد اطلاعات ارتش ونزوئلا، گذاشته شده بود، اما همچنان که بولتون اعتراف کرده، آن‌ها در دقیقه ۹۰ پا پس کشیده بودند و با حمایت قاطع از دولت مادورو مانع جدا شدن ارتش از این دولت شدند.

بنابراین، شکست کودتای روز سه شنبه در ونزوئلا شکست طرح امریکایی برای سرنگونی مادورو بود و حضور گوایدو در کنار پایگاه لا کارلوتا تنها پیش‌درآمدی برای این طرح بود و حتی خود گوایدو هم بازیگر سناریوی امریکا در ونزوئلا بود. هنوز معلوم نیست که چرا این دو فرمانده ارشد ونزوئلا به گفته بولتون در دقیقه ۹۰ پا پس کشیدند و آیا همراهی اولیه آن‌ها تنها برای کشاندن امریکایی‌ها به تله اطلاعاتی دولت ونزوئلا بوده یا نه، اما سردرگمی و استیصال واشنگتن در قبال شکست طرحش کاملاً واضح و روشن است.
 
ترامپ برخلاف ادعا‌های وزیر خارجه‌اش مایک پمپئو علیه روسیه، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تماس گرفته و در این تماس نظر موافقتش مبنی بر حل مسالمت‌آمیز بحران ونزوئلا را اعلام کرده و به گفته سارا سندرز، گفت‌وگوی این دو «در مجموع بسیار مثبت» بوده است. از سوی دیگر، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع امریکا، در عین ادعای وجود همه گزینه‌ها روی میز، اما گفت که «احتمال مداخله نظامی مستقیم امریکا در ونزوئلا بسیار کم است.»‌این حرف او برخلاف ادعای چند روز قبل پمپئو است که از مداخله نظامی در ونزوئلا گفته بود و حالا با شکست کودتا، به نظر می‌رسد که شاناهان و دیگر فرماندهان پنتاگون متقاعد شده‌اند که این مداخله نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.
 
مجموع این کنش و واکنش‌ها از سوی رسانه‌ها و مقامات امریکایی نشان می‌دهد که واشنگتن انتظار چنین نتیجه‌ای از بحران ونزوئلا را نداشته و حالا که طرحش برای انجام کودتا در این کشور شکست خورده تمام تلاش خود را می‌کند تا از عواقب این شکست جلوگیری کند. تماس تلفنی ترامپ، سخنان شاناهان یا بولتون و گزارش رسانه‌هایی مثل واشنگتن‌پست یا‌ای‌بی‌سی اینترناسیونال شواهد چنین تلاشی است که دلالت بر استیصال واشنگتن بعد از شکست کودتایش در ونزوئلا دارد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات