۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۰۵۶۸۹
یادداشت؛

یک ماه تمرین برای آسمانی شدن

یک ماه تمرین برای آسمانی شدن
ماه رمضان یک فرصت استثنایی است که خداوند مهربان به‌منظور هدایت انسان به بزرگراه رستگاری ایجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، همه ایام به خدا تعلق دارد. هر کس در هر لحظه و دقیقه‌ای که دلش یاد خدا کند می‌تواند با خدا ارتباط برقرار کند و به خاطر لغزش‌ها و کاهلی در بندگی درخواست بخشش از دریای کرم خداوندی داشته‌باشد. این یک ارتباط شخصی است. خداوند با ندای “ادعونی استجب لکم” مرا بخوانید شما را می‌پذیرم، همواره در انتظار لبیک بندگانش است.

اما ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. یک فرصت استثنایی است که خداوند مهربان به‌منظور هدایت انسان به بزرگراه رستگاری ایجاد کرده است. پیام‌های محبت‌آمیز پروردگار مهربان توسط فرشتگان رحمت به تشنگان محبت القاء می‌شود.

پیام‌های الهی برای مخاطبان در همه سطوح، عاشقانه است. همه جا صحبت از عفو عمومی است. صحبت از پذیرش اعمال، پذیرش توبه، پاداش فراوان و برآورده شدن حاجات است. در مساجد و تکایا و محافل، زمزمه مناجات و صوت دلنشین قرآن و آوای روح‌بخش دعا‌ها دل و جان انسان را صفا می‌بخشد.

در ماه مبارک رمضان سفره اکرام الهی از غنا برخوردار است. آن‌سان که عطش روحی همه انسان‌ها را با همه تنوعی که در نیاز‌های معنوی و گرایش‌های ملکوتی دارند برطرف می‌نماید. عاشقان خدا‌در این ماه برنامه‌های روزانه را به نحوی تنظیم می‌نمایند تا از فیوضات و برکات ساری و جاری در لحظه لحظه‌های این ماه برخور دار شوند.

احساسات و تمایلات عالی و استعداد‌های درونی انسان در این ماه، جنب و جوش و بروز و ظهور خاصی دارد و شاید همین شور و هیجان است که به آدمی نشاط و شادمانی ویژه می‌بخشد. در این ماه، شب و روز و ماه و خورشید، حتی کوه و دشت و چمن، حیوان و نبات، پیامی بزرگ‌تر از همیشه برای انسان‌ها دارند. همه چیز رنگ آیت الهی دارد. همه پدیده‌ها انسان را به یاد خدا، خالقیت حاکمیت، رحمانیت و رحیمیت او می‌اندازد.

به دریا بنگرم دریا تو وینم  |  به صحرا بنگرم صحرا تو وینم
به هرچه بنگرم کوه و در و دشت  |  نشان از روی زیبای تو وینم

از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که فرموده‌اند: “اگر بنده از آنچه در ماه رمضان برایش مقدر شده آگاه بود، دوست داشت تمام ایام سال ماه رمضان باشد”؛ و نیز پیامبر اسلام فرموده اند: “الحمد لله الذی اکرمنا بک ای‌ها الشهرالمبارک” خدا را سپاس‌ای ماه مبارک، که ما را به خاطر تو گرامی داشت.

آری، ماه رمضان برای همه انسان‌ها فرصت پاک شدن و تمرین برای پاک ماندن است. عارف‌ترین انسان‌ها، بهشت خلوت انس با محبوب را در لحظه لحظه‌های این ماه می‌جویند و گناه‌کار‌ترین مردم بیشترین امید را به عفو و بخشش الهی دارند.

خداوند مهربان برای ماه مبارک رمضان ظرفیت عظیمی قرارداده و این ظرفیت تا آنجا عمق دارد که خداوند از همه بندگانش دعوت کرده تا از این ضیافت حداکثر بهره‌مندی را به دست آورند.

چه زیبا است پیروان نبی مکرم اسلام (ص)، این فرصت طلایی را برای خود‌سازی پاس دارند. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات