۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۰۵۷۴۵
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

تدبر و تفکر در قرآن از بهترین اعمال در ماه رمضان است

تدبر و تفکر در قرآن از بهترین اعمال در ماه رمضان است
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مطابق خطبه شعبانیه توجه به قرآن یکی از اصلی ترین اعمال ماه رمضان است، گفت: خواندن باید همراه با تدبر و تفکر در آن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: این روزها به نوعی عید است چراکه خداوند متعال رحمت و برکت و مغفرت خود را در این روزها و شب ها قرار داده است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرازهای نورانی را در خطبه شریف شعبانیه در ارتباط با ماه مبارک رمضان بیان کرده است که برای آمادگی مردم جهت استقبال ماه مبارک رمضان قبل از این ماه در جمعه آخر ماه شعبان یا آخرین روزهای ماه شعبان بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: پیامبر در این خطبه فرمودند که «شهرالله با رحمت و آمرزش و برکت الهی روی به شما آورده است»؛ برکات شامل برکت های مادی و معنوی است به همین جهت است که در این ماه ارزاق زیاد می‌ شود.

وی با اشاره به فراز دیگری از این خطبه یادآور شد: این میهمانی با همه میهمانی های دنیوی متفاوت است، میهمانی خداوند پر از نعمت است که اگر انسان درست آنها را اخذ کند و شرایط لازم آن را رعایت کند پایدار است نه موقت و زودگذر، به همین جهت کسانی که در ماه رمضان روزه دار نیستند از این میهمانی بی نصیب می‌ مانند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مطابق خطبه شعبانیه انسان در این ماه توسط خداوند تکریم شده است؛ خداوند هم میهمانی زمانی دارد که ماه مبارک رمضان است و هم میهمانی مکانی دارد که مکه و عرفات و مشعر است، هر دو دسته را خداوند مورد عنایت قرار داده ولی وقتی انسان تتبعی می‌ کند بعید نیست که ماه مبارک رمضان برتر باشد.

وی بیان داشت: حج ممکن است نصیب کسی نشود یا یک مرتبه قسمت شود ولی ماه رمضان سفره گسترده ای است که هر سال یک ماه باز می‌ شود؛ تکریم خداوند نیز به این صورت است که ماه رمضان با رحمت شروع می‌ شود با مغفرت الهی ادامه پیدا می‌ کند و آخر آن نیز اجابت دعا و رهایی از دوزخ است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که نفس های انسان در ماه رمضان تسبیح است، گفت: انسان در طول شبانه روز 20 هزار مرتبه نفس می‌ کشد که حیات انسان را ادامه می‌ دهد، حال در این ماه هر نفسی تسبیح خدا است با این که انسان کاری هم نکرده است حتی مطابق خطبه شعبانیه خواب نیز عبادت است.

وی تصریح کرد: با اطمینان خاطر روزه بگیرید، عمل خیر انجام بدهید، به دیگران رسیدگی کنید چراکه پیامبر فرمود همه اعمال شما در این ماه مقبول خداوند واقع می‌ شود؛ در ادامه رسول خدا فرمود: «دستان خود را در هنگام نماز به دعا بلند کنید در این لحظه خداوند به بندگانش نظر رحمت می‌ کند».

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دو مسأله مورد سفارش پیامبر در این ماه قرار گرفته که دو شرط هم دارد؛ حضرت می‌ فرماید: با نیت خالص و قلب های طاهر از خدا درخواست کنید که خداوند به شما توفیق روزه داری و تلاوت قرآن بدهد.

وی با بیان این که برخی افراد با افتخار به صورت علنی روزه خواری می‌ کنند، گفت: واقعا جای تعجب دارد که یک انسان ضعیف که همه وجودش به خواست خدا بستگی دارد با افتخار روزه خواری می‌ کند در حالی که نمی داند چه توفیق بزرگی را از دست داده و چه گناه بزرگی را مرتکب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در آخرین سال عمر خودشان که 87 سال زندگی کردند هم روزه گرفتند، آن وقت جای تعجب دارد که برخی از این سفره گسترده الهی فراری هستند در حالی که خداوند در حدیث قدسی فرمود: «روزه برای من است و خود من پاداش آن هستم».

وی یادآور شد: تلاوت یک آیه در این ماه چند برابر ماه های دیگر ثواب دارد ولی باید دانست که تدبر و تفکر از قرائت اهمیت بیشتری دارد، هرچه تدبر بیشتر باشد انس و علاقه انسان نیز به آن بیشتر می‌ شود به همین جهت بنده عقیده دارم خواندن یک صفحه قرآن با تدبر بهتر از روزی یک جزء خواندن قرآن در هر روز است./1330/ج

ارسال نظرات