۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۶۰۶۲۲۱
یادداشت؛

آرایش جنگی متقابل

آرایش جنگی متقابل
آرایش جنگی یعنی سازماندهی تمام تجهیزات، امکانات و افراد، تحت فرماندهی واحد، متناسب و متوازن با آرایش جنگی دشمن برای غلبه و پیروزی در نبرد پیش رو.
به گزارش خبرگزاری رسا، آرایش دشمن آرایش جنگی است؛ از لحاظ اقتصادی آرایش جنگی گرفته؛ از لحاظ سیاسی آرایش جنگی گرفته؛ فقط از لحاظ نظامی علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البته حواس نظامی‌های ما جمع است؛ همان طور که عرض کردم از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملت ایران گرفته، ملت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه بخش‌های مختلف (امام خامنه‌ای ۱۱/۲/۹۸)

معنی آرایش جنگی

آرایش جنگی یعنی سازماندهی تمام تجهیزات و امکانات و افراد با تقسیم کار و نقشه؛ تحت فرماندهی واحد، متناسب و متوازن با آرایش جنگی دشمن برای غلبه و پیروزی در نبرد پیش رو. این آرایش میتواند هم تهاجمی باشد هم تدافعی، بنابر این وقتی در برابر تهام دشمن شکل می‌گیرد حالت تدافعی دارد و باید از مرز‌های مربوطه دفاع و اجازه نفوذ و شکستن خطوط دفاعی را نداده ونقشه‌های دشمن برای سلطه بر سرزمین- اقتصاد – فرهنگ –سیاست –فضای مجازی و ... را خنثی نماید.

لوازم آرایش جنگی

۱-فرماندهی مقتدر
۲-اتاق فکر وتنظیم عملیات جنگ
۳-اطلاعات از نقشه و برنامه‌های دشمن
۴-فرماندهان میدانی مطیع وتابع سیاست‌ها و برنامه‌ها
۵-سربازان فداکار و جان برکف و آموزش دیده و مجهز برای اجرای دستورات

الزامات آرایش جنگی

۱ـ موضوع اساسی در این زمینه تلاش برای تحکیم انسجام ملی است که این انسجام و اتحاد ملی با شعار فراهم نمی‌شود؛ بلکه باید به ضرورت‌های آن تن داد. مسئولان باید با تلاش بی‌وفقه و درک مسائل مردم رویکرد جهادی را در پیش گیرند. در واقع، اعتماد و انسجام ملی را باید با کار متراکم و فراگیر تحکیم بخشید.

۲ـ تبعیت از فرمانده از الزامات آرایش جنگی و شرط موفقیت در مقابله و خنثی‌سازی تهاجم اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی دشمن است.

۳ـ در شرایط آرایش جنگی، نقشه راه و طرح عملیاتی لازم و حیاتی به نظر می‌رسد که باید دربرگیرنده روش‌ها و راهبرد‌های واقع‌بینانه باشد.

۴ـ تلاش برای برطرف کردن نقایص و کاستی‌ها در جبهه خودی، دیگر امری است که برای تحقق و پیش بردن آرایش جنگی ضرورت دارد. در حالی که کشور در جنگ اقتصادی و سیاسی قرار دارد، نباید اجازه داد برخی از وضعیت پدید آمده به نفع شخص و گروه خود سود جویند.

۵ـ همچنان که در بخش نظامی، رسیدن به نقطه بازدارندگی مطلوب تلقی می‌شود، در بخش سیاسی و اقتصادی نیز دست یازیدن به نقطه بازدارندگی غایتی است که برای همیشه می‌تواند کشور را از جهات اقتصادی و سیاسی در وضعیت پایدار قرار دهد.

آرایش‌های جنگی دشمن یک هدف دارند

اهداف اعلامی آمریکا در جنگ اقتصادی علیه ایران، وادار کردن ایران به تسلیم اصلاحات مورد نظر کاخ سفید در برجام است، اما تحلیلگران سیاسی با رصد و رمزگشایی مواضع و عملکرد دولتمردان آمریکا، هدف اعمالی جنگ اقتصادی را تغییر رژیم ایران دانسته‌اند.

آرایش جنگی دشمن اگرچه فعلاً در حوزه نظامی نیست، آرایش جنگی او در حوزه‌های دیگر دقیقا همان نتایجی را دنبال می‌کنند که آرایش جنگی در حوزه نظامی در پی تحقق آن است. دشمن می‌خواهد از طریق تضعیف قدرت اقتصادی ایران و به قول خودش به صفر رساندن توان اقتصادی ایران، جمهوری اسلامی را از مسیر استقلال‌طلبی و تبدیل‌شدن به یک قدرت مؤثر منطقه‌ای و بین‌المللی باز بدارد.

این موضوع در یک وضع طبیعی امکان‌پذیر نیست یعنی اگر دشمن بخواهد از طریق خارجی، ایران را وادار به تسلیم و تبدیل‌شدن به یک کشور وابسته نماید امکان‌پذیر نیست.

همین روز‌ها در خود آمریکا چندین مقاله از شخصیت‌های صاحب تجربه آمریکایی در مطبوعات مشهور این کشور درج شدند و خمیرمایه همه یک چیز بود. ایران را از طریق فشار اقتصادی و… خارجی نمی‌توان وادار به تمکین کرد. بنابراین برای اینکه ایران از مسیری که می‌رود یعنی مسیر استقلال و تبدیل‌شدن به یک قدرت بازگردد، باید در داخل ایران اتفاقاتی بیفتد و این اتفاقات از یک‌سو از طریق جاانداختن این موضوع که آقا این راه هرچند ارزشمند است، اما چون به جنگ ختم می‌شود به نتیجه نمی‌رسد بهتر است که قبل از آنکه دیر شود از آن برگردیم.

اگر به فضای مجازی و حتی بعضی از روزنامه‌هایی که با مجوز رسمی در داخل کشور منتشر می‌شوند، نگاهی بیندازیم می‌بینیم که هر روز صد‌ها مطلب با همین مضمون منتشر می‌شود.

آنچه که دشمن انجام می‌دهد. برنامه‌هایش اینهاست: فشار اقتصادی، تهدید نظامی، جنگ‌روانی برای اثرگذاری بر روی افکار عمومی؛ هم در داخل کشور، هم در سطح بین‌المللی؛ این‌ها کار‌هایی است که دارند می‌کنند. ایجاد اختلال سیاسی و خرابکاری در داخل. بلاشک هستند در داخل، مراکزی که الهام می‌گیرند از دشمن؛ با هدایت دشمن، با الهام از دشمن، این‌ها مشغول کار‌هایی هستند؛ «انّ الشّیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم». هستند بلاشک، مراکزی وجود دارند. در کنار همه این کارها، آمریکایی‌ها شعار مذاکره را هم از دست نمیدهند! حالا تحریم‌های یک‌جانبه هم هست، قطعنامه هست، تهدید نظامی هم هست، اما مذاکره هم مطرح می‌شود؛ هِی مکرر در مکرر: ما حاضریم با ایران بنشینیم مذاکره کنیم! خوب، این تدابیر جبهه مقابل ما، تدابیرِ در واقع دشمن ما، هیچ‌کدام جدید نیست. به نظر من یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که هیچ کدام از این‌ها جدید نیست، که بی‌سابقه باشد. تحریم‌ها سابقه سی ساله دارند و تهدید نظامی هم در همه دوره‌های قبل از این دوره وجود داشته است. (امام خامنه ای۲۷/۵/۸۹)

آرایش جنگی درجبهه اقتصادی

دوم خردادماه پارسال، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، صراحتاً مطالبه جدید خود از مسئولین را اعلام کردند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق]جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آن‌ها است، به شکل فعّال هم مشغولند… من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله با شرارتِ این دشمن در مجموعه اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.» (۱۳۹۷/۰۳/۰۲)

پیش از اعلام این مطالبه به صورت عمومی البته رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رئیس‌جمهور و قوه مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت.

سرمایه‌گذاری، تورم، اشتغال، بهبود شرایط نظام بانکی و موضوعات مربوط به تولید ملی، از سرفصل‌های مهم موضوعات اقتصادی بود که توسط رهبر انقلاب در این جلسه مطرح شد تا به‌عنوان اولویت‌های اصلی، در دستور کار این شورا قرار بگیرد تا بتواند سریع‌تر برای آن تصمیم‌گیری کنند. البته ایشان تأکید کردند که محور‌های دیگر نیز توسط خود این شورا تعیین شود. برای همین، درخصوص تعیین محور‌های اولویت‌دار حوزه‌ی اقتصادی در بخش‌هایی همانند ارتباطات و تعاملات بخش بازرگانی خارجی، و نقل و انتقالات منابع کشور مقرر شد دولت، خود کار‌ها را ادامه دهد. همچنین رهبر انقلاب در اولین جلسه‌ی این شورا تأکید کردند که اگر در این جلسات به حمایت بنده نیازی است، تأیید مصوبات مورد توافق جلسات قوا توسط رهبری صورت می‌گیرد و ایشان نیز به عنوان پشتیبان از این مصوبات برای اجرایی شدن حمایت می‌کنند.

اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هنوز جبهه اقتصادی آرایش جنگی نگرفته والزامات آن رعایت نشده ودولت در تهیه نفشه راه و مقابله با حرکات دشمن تاخیر دارد.

راه مقابله با جنگ اقتصادی

۱- اجرای سیاست‌های اصل ۴۴،
۲- اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی
۳- سپردن مسئولیت‌های اقتصادی به افراد جهادی وانقلابی
۴- تدوین نقشه راه اقتصاد اسلامی
۵- قظع وابستگی بودجه به نفت
۶- تکیه به ظرفیت‌های داخلی
۷- رونق تولید
۸- ثبات و هماهنگی در تصمیمات اقتصادی
۹- مبارزه با قاچاق و رانت خواری
۱۰- بستن را‌های فساد اقتصادی.

آرایش در جبهه جنگ سیاسی ونرم

امروز جنگ سرد و جنگ روانی را با شکل‌های مختلفی انجام می‌دهند. می‌خواهند به ملت ایران و به جوان ایرانی بباورانند که شما نمی‌توانید بدون ارتباط و اتصال با قدرت‌های سلطه‌گر به جائی برسید. در تاریخ انقلاب‌ها که انسان نگاه میکند، این همه موانع در راه یک ملت و یک انقلاب بسیار بندرت دیده می‌شود و انقلاب‌ها معمولاً پشت این موانع می‌مانند و خود را تسلیم دشمن می‌کنند – و با این همه تهدید، با تحریم، با انواع و اقسام دشمنی‌ها و حیله‌ها و کارشکنی‌ها توانسته است پیش برود، قله‌ها را فتح کند؛ همچنان چشم به قله‌های بالاتری دارد و همچنان با قدرت پیش می‌رود. می‌خواهند این انگیزه را از ملت ایران بگیرند. من به جوانان عزیزمان عرض می‌کنم: شما در نیمه راه هستید و آنچه از راه گذرانده‌اید، با مشکلات بسیار بزرگی مواجه بوده است؛ اما توانسته‌اید. آن نیمه دیگر راه و آن بخش باقیمانده راه را – که دشمن می‌خواهد نگذارد شما آن نیمه اصلی، نیمه آخر را طی کنید و به قله‌ها برسید – با عزم راسخ می‌توانید دنبال کنید. شما می‌توانید؛ همچنانی‌که ثابت کرده‌اید که می‌توانید.۱۴/۳/۸۷

جنگ روانی:

جنگ روانی یعنی چه؟ هدف جنگ روانی، مرعوب کردن است. کی را می‌خواهند مرعوب کنند؟ ملت که مرعوب نمی‌شود؛ توده‌ی عظیم مردم که مرعوب نمی‌شوند. چه کسی را می‌خواهند مرعوب کنند؟ مسئولان را، شخصیت‌های سیاسی را، به قول معروف خود ما نخبگان را؛ این‌ها را می‌خواهند مرعوب کنند. کسانی که قابل تطمیعند، آن‌ها را می‌خواهند تطمیع کنند؛ اراده عمومی را می‌خواهند تضعیف کنند؛ درک مردم از واقعیت‌های جامعه‌ی خودشان را می‌خواهند تغییر دهند؛ هدف جنگ روانی این است. یک نفر که بیمار نیست، صد بار به او بگویند آقا! شما کسالت دارید، شما مریضید، یک مقدار احساس بیماری می‌کند. بالعکس، اگر کسی دچار بیماری هم باشد، صد بار به او بگویند شما حالتان خوب است، احساس صحت می‌کند. با تلقین می‌خواهند واقعیت‌های کشور ما را در نظر ملت ما دگرگون کنند. (مقام معظم رهبری۱/۱/۸۶)

دشمن در آرایش جنگ سیاسی خود صد‌ها اندیشکده را بسیج کرده ومحصول آن‌ها در اختیار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و صهیونیسم گذاشته شده و از سربازان منافق و ضد انقلاب و اپوزیسیون ضد نظام در داخل و خارج و ده‌ها رسانه و شبکه‌های متعدد رسانه‌ای برای تحقق اهداف سیاسی خود که براندازی نظام و یا تغییر نظام سیاسی کشور است استفاده می‌کنند و تا کنون نتیجه را در چند فتنه و اغتشاشات داخلی دنبال کرده و شکست خورده اند

اصول مقابله با جنگ سیاسی ونرم دشمن

۱-اصل دستاویزی به مبانی الهی
افسران جنگ نرم به سفارش پیامبر اعظم (ص) همواره به اصول مورد تأکید قرآن و سیره اهل بیت توجه نموده و در انتخاب‌های فردی و اجتماعی این اصول را خط مشی خود قرار می‌دهد.

٢- اصل اعتماد به وعده‌های الهی
افسر جنگ نرم بر این اعتقاد است که اگر فقط برای رضای خدا تلاش کند، خداوند قطعاً او را در مسیر رسیدن به هدف یاری خواهد کرد.

٣- اصل تکلیف محوری
افسر جنگ نرم همواره در تصمیم گیری‌های فردی و اجتماعی به جای نتیجه گرایی فقط به انجام تکلیف می‌اندیشد؛ چرا که معتقد است با توکل به خداوند مهربان به وظیفه، نتیجه حاصل خواهد شد.

٤- اصل اعتقاد به ظهور منجی
افسر جنگ نرم در راستای زمینه سازی ظهور، همواره بالابردن آگاهی و بصیرت، دفاع از حق، حمله به شیطان و مبارزه با جهل و کفر را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

٥- اصل دشمن شناسی
افسر جنگ نرم با هوشیاری و بصیرت دشمن را شناخته و همواره با دقت و تیزبینی مواضع روش‌های آنان را به منظور طراحی عملیات دفاعی یا تهاجمی مورد بررسی قرار می‌دهد.

٦- اصل بازی نکردن در زمین دشمن
افسر جنگ نرم همواره با توجه به تدابیر فرمانده، به هیچ وجه در زمین دشمن بازی نکرده و در نقشه‌های دشمن نیز ایفای نقش نمی‌کند.

۷-یکی از اساسی‌ترین کار‌ها حفظ اتّحاد و وحدت کلمه است. آحاد ملّت مراقب باشند به خاطر اختلاف نظر‌های کوچک و اختلاف سلیقه‌های کوچک، در مقابل هم قرار نگیرند. بدانند که قدرت این ملّت در اتّحاد است؛ اتّحاد آحاد مردم، اتّحاد گروه‌های اجتماعی گوناگون، اتّحاد اقوام مختلفی که در کشور زندگی میکنند، اتّحاد مسئولین کشور با مردم، مردم با مسئولین کشور؛ این است که به این کشور اقتدار می‌بخشد و تا حالا اقتدار بخشیده و بحمدالله این اقتدار هست؛ این [اقتدار]را حفظ کنند؛ و بدانند به توفیق الهی این توطئه‌هایی که دشمن دارد انجام می‌دهد، همه این تدبیر‌هایی که علیه ملّت ایران دارند انجام می‌دهند، با وجود تبلیغات وسیعی که برای مشوب کردن ذهن‌ها و مخلوط کردن صحنه دارند، به ضرر خود او تمام خواهد شد.۱۱/۲/۹۸

من به همین مناسبت به عناصر سیاسی داخلی هم دوستانه نصیحت می‌کنم؛ مراقب باشند، طوری حرف نزنند، طوری موضعگیری نکنند که به مقاصد دشمن در این جنگ روانی کمک شود؛ به دشمن کمک نکنند. امروز هر کس که مردم را ناامید کند و به خود، به مسئولین و به آینده بی‌اعتماد کند، به دشمن کمک کرده. امروز هر کس که به اختلافات دامن بزند – هر نوع اختلافاتی – به دشمن ملت ایران کمک کرده. کسانی که قلم دارند، بیان دارند، تریبون دارند، جایگاهی دارند، باید مراقب باشند؛ نباید بگذارند دشمن از آن‌ها استفاده کند. جنگ روانی دشمن، مهمترین بخش مبارزه دشمن با ملت ایران است۱/۱/۸۶

شما جوان‌های عزیز به توفیق الهی شکست آمریکا را خواهید دید؛ به توفیق الهی به زانو در‌آمدن صهیونیسم را خواهید دید؛ به توفیق الهی عظمت و عزّت نهایی ملّت ایران را مشاهده خواهید کرد.. ۱۱/۲/۹۸

آرایش جنگی در حوزه فرهنگی ومجازی

در حوزه فرهنگی اعم از نظام آموزشی و تربیتی و فضای مجازی سیاست‌ها و نقشه راه مشخص شده ولی فرماندهی و هماهنگی و تبعیت از فرماندهی و تمرد ومتاثر شدن از تبلیغات دشمن مانع تحقق آرایش کامل جنگی شده.

مثلا در سند تحول آموزشی؛ نهادینه کردن نگاه یکپارچه به فرآیند تعلیم و تربیت با رویکرد تعالی‌بخشی در کلیه مؤلفه‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، تقویت و نهادینه‌سازی مشارکت اثربخش و مسئولیت‌پذیری مردم، خانواده و نهاد‌های اقتصادی، مدیریت شهری و روستایی و بنیاد‌های عام‌المنفعه در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، ارتقاء جایگاه نظام تعلیم و تربیت کشور به‌عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و اعمال سیاست‌های مصوب و هدایت و نظارت بر آن، از پیش‌دبستانی تا دانشگاه به‌عنوان امر حاکمیتی با توسعه مشارکت همگانی، ارتقاء معرفت و بصیرت دینی، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش‌آموزان و مشارکت برای ارتقاء معنوی خانواده، توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای تحقق اهداف و مأموریت‌های مندرج در قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و برنامه‌های پنج‌ساله تنها بخشی از اهداف کلان سند تحول بنیادین است که برخلاف سند ۲۰۳۰، قرائتی بسیار مترقی و هماهنگ از فرهنگ ایرانی – اسلامی به شمار می‌آید.

اقدامات دشمن در فضای مجازی

– آنان از تهدید نظامی حرف می‌زنند و با تهدیدنمایی می‌خواهند ایجاد رعب کرده و کشور را در شرایط انتخاب بین جنگ و سازش نشان می‌دهند؛

– آنان شرایط آینده کشور را به رغم آنکه دوران سخت تحریم‌ها را سپری کرده و امکان افزایش آن وجود ندارد، بدتر و روبه‌بدترشدن معرفی می‌نمایند؛

– آنان مذاکره با آمریکا راعلی‌رغم آن‌که به شرور بودن ترامپ و تیم او اعتراف هم می‌کنند، یک گزینه منطبق با مصلحت و منافع ایران معرفی می‌کنند؛

– آنان سخن از سایه‌نشین، خانه‌نشین و محدودشدن سپاه به حوزه نظامی می‌گویند که این برخلاف نص قانون اساسی هم هست که سپاه را «پاسدار دستاورد‌های انقلاب اسلامی» معرفی می‌کند؛

– آنان به دروغ‌پردازی علیه گروه‌های مقاومت منطقه‌ای نظیر حزب‌الله، حشدالشعبی، انصارالله و دولت سوریه سرگرم هستند؛

– آنان روند کنونی اقتصادی که قطعاً ریشه اصلی آن در سوء مدیریت و رهاشدن امور است، علاج‌ناپذیر معرفی می‌نمایند؛

– آنان در زمانی که به همبستگی ملی در مواجهه با دشمنی که با آرایش جنگی به صحنه آمده نیاز داریم، بر طبل تفرقه می‌کوبند؛

– آنان به تضعیف موقعیت‌ها و جایگاه‌هایی که برای کشور و نظام جنبه هویت‌بخشی دارند و قله‌های دفاع از امنیت و منافع ملی ایران شناخته می‌شدند، مشغولند و به‌خصوص تضعیف کنندگان رهبری. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات