۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۰۶۲۷۴
آیت الله حیدری در بازدید از غرفه خبرگزاری رسا در نمایشگاه قرآن و عترت:

تدبر در قرآن بدون نیاز به روایات و سنت امکان پذیر نیست

تدبر در قرآن بدون نیاز به روایات و سنت امکان پذیر نیست
آیت الله حیدری گفت: تدبر قرآن متوقف بر فهم آیات است و فهم آیات متوقف بر تفسیر قرآن و تفسیر قرآن متوقف بر استفاده از منابع تفسیری(قرآن، سنت، عقل، تاریخ، ادبیات و ...) است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، شامگاه گذشته از غرفه خبرگزاری رسا در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان از غرفه خبرگزاری رسا دیدن کرد.

امام جمعه موقت اهواز پیرامون نهادینه کردن آموزه‌های قرآنی در خانواده اظهار داشت: راهیابی به هدایت‌های قرآنی راهکار‌های مختلفی دارد در این میان تلاوت و حفظ الفاظ قرآنی، تدبر و تفسیر قرآن، عمل کردن به تعالیم و رهنمود‌های قرآن سه راهکار مهم هستند که در زمینه تلاوت و حفظ شاهد برگزاری مسابقات بین المللی، راه اندازی مؤسسه‌ها در آموزش و پرورش و مهدکودک‌ها هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در زمینه تلاوت و حفظ قرآن شاهد اقدمات خوبی هستیم، عنوان داشت: اینکه در یک منطقه محروم عقب مانده شاهد تربیت ۴۰ حافظ قرآن باشیم در طول تاریخ بی سابقه و چنین عملی گویای نفوذ قرآن در میان جوانان مناطق روستایی و عشایر است.

آیت الله حیدری در زمینه تدبر و تفسیر قرآن بیان داشت: در این زمینه تفسیر، مؤسسه‌های قرآنی و دانشگاه ها، حوزه‌ها و مکاتب قرآنی تأسیس شده و به واقع شاهد خدمات ارزشمندی هستیم، ده‌ها و بلکه صد‌ها کتاب مرتبط با تفسیر قرآن پس از انقلاب اسلامی، تألیف شد ضمن اینکه کتاب‌های پیشین تجدید چاپ شده و رونق خوبی پیدا کردند، اما در زمینه بحث تدبر قرآن یک خط انحرافی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در زمینه تدبر قرآن احتمال می‌دهیم که این خط انحرافی، جاهلانه عمل می‌کند، اما در پشت پرده چه بسا دست‌های خطرناکی باشد که بحث مهم تدبر قرآن را به انحراف بکشد و در عین حال این تز را مطرح می‌کند که در تدبر قرآن نیازی به روایات و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت وجود ندارد.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: چنین تزی، بزنگاه یک راه بیراهه خطرناک و تجدید فرهنگ «حسبنا کتاب الله» است که در صدر اسلام با طرح چنین شعاری، ملت از اهل بیت (ع) جدا شد چنین تز خطرناکی کم و بیش در گوشه کنار مملکت مطرح و با آن مقابله شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خط انحرافی می‌گوید که در بحث تدبر قرآن تنها آشنایی با کلمات و واژه‌ها و ترجمه قرآن کافی است و نیازی به سنت رسول خدا (ص) و اهل بیت نداریم هر چند که در تفسیر محتاج چنین سنتی هستیم البته چنین سخنی مغلطه است.

آیت الله حیدری اظهار داشت: تدبر قرآن متوقف بر فهم آیات است و فهم آیات متوقف بر تفسیر قرآن و تفسیر قرآن متوقف بر استفاده از منابع تفسیری (قرآن، سنت، عقل، تاریخ، ادبیات و ...) است؛ از این رو سنت به عنوان مبین و پرده برداری از مبهمات قرآن می‌باشد.

وی تصریح کرد: قرآن زمانی می‌تواند نقش هدایتگری را به دوش گیرد که در کنارش عترت باشد، اما اگر کسی بصورت گزینشی برخی از آیات و مفاهیم قرآنی را بپذیرد یا نپذیرد در واقع «یؤمنون ببعض الکتاب و یکفرون ببعض الکتاب اولئک هم الکافرون حقا» هستند که در این باره ولایت اهل بیت (ع) یکی از مفاهیم قرآنی است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: مؤمن از دیدگاه قرآن کسی است که ولایت اهل بیت را در کنار سایر مفاهیم و اصول قبول داشته باشد، اما کسانی که اهل البیت و سنت را کنار گذاشته باشند، ظالم هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سنت نبوی به تصریح کلام الله مبین قرآن است، گفت: حضرت ختمی مرتبت وظیفه ابلاغ و تبیین کلام خدا را بر عهده داشت و تبیین قرآن از طریق سنت نبوی و معصومین صورت می‌گیرد.

آیت الله حیدری اظهار داشت: مطرح کردن این مطلب که در تدبر قرآن نیازی به روایات و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت وجود ندارد، زنگ خطر است و باید به مقابله ایستاد تا جوانان به بیراهه کشانده نشوند.

وی در رابطه با عمل به مفاهیم قرآنی بیان داشت: قرآن نسخه شفابخش است آن هنگامی که دستوراتش مورد عمل قرار گیرد؛ از این رو در بُعد مردمی فرهنگ عمل کردن به آموزه‌ها و دستورات قرآنی نهادینه و سبک زندگی براساس قرآن، سنت و عترت پایه گذاری شود ضمن اینکه در مسائل سیاسی، اقتصادی و بین الملل همه نهاد‌ها و ارگان‌ها براساس دستورات قرآن عمل کنند و سرلوحه برنامه‌ها باشد. /۹۴۵۶//210/خ
حاتم شرفی
ارسال نظرات