۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۰۷۱۰۷
معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام:

تخصص‌گرایی یکی از نیازهای اصلی علوم در عصر کنونی است

تخصص‌گرایی یکی از نیازهای اصلی علوم در عصر کنونی است
حجت الاسلام بسطامی گفت: با توجه به گستردگی رشته‌های مختلف علمی طبیعتا نمیتوان انتظار داشت مثل گذشته شخصی جامع همه علوم باشد لذا تخصص‌گرایی و تخصصی کردن علوم یک ضرورت است.

حجت الاسلام اصغر بسطامی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام اظهار داشت: تخصص‌گرایی یکی از نیازهای بدیهی فعالیت‌های علمی در عصر جدید است.

وی افزود: با توجه به گستردگی رشته های مختلف علمی طبیعتا نمی توان انتظار داشت مثل گذشته یک نفر جامع همه علوم باشد لذا تخصص‌گرایی و تخصصی کردن علوم یک ضرورت است.

حجت الاسلام بسطامی خاطر نشان کرد: این کار دارای مزایای بی شماری است از جمله اینکه هر کسی بنا بر سلیقه یا تخصص یا علاقه ای که دارد می‌تواند تمام انرژی و وقت خود را صرف یک علم کند و تمرکز بر روی یک علم داشته باشد و خود این ویژه نگاه کردن به تحقیقات و فعالیت‌های علمی حتماً دستاوردهای جامع تر و دقیق تری را هم به بار خواهد آورد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام عنوان داشت: از دیگر مزایای تخصص‌گرایی اشرافی است که انسان به همه جوانب آن علم پیدا می‌کند و مستدل تر می تواند آن علم را تبیین یا از آن شبهه زدایی کند.
.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت عظیم حوزه خواهران و لزوم بهره گیری از این ظرفیت در مراکز رسمی و فرهنگی کشور ابراز کرد: حوزه های علمیه خواهران بخشی از حوزه های علوم دینی ما را تشکیل می دهند و طبیعتا نمی توان نقش آنها را نادیده گرفت یا برای آنها نقشی درجه دو قائل شد.

این مدرس حوزه ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از جامعه ما را بانوان تشکیل می دهند و نیازهای اجتماعی فرهنگی خاص خودشان را هم دارند و از طرف دیگر رکن اصلی تربیتی جامعه خانواده است و بیش از هرکسی این زنان هستند که تاثیرگذار بر این نهاد محوری می باشند حوزه علمیه خواهران می تواند در این زمینه نقش آفرین باشند.

حجت الاسلام بسطامی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم اجرایی سازی و عملیاتی شدن برنامه جامع حوزه که در گزارش آیت الله اعرافی به آن اشاره شد پرداخت و گفت: از زمان آمدن آیت الله اعرافی به مدیریت حوزه های علمیه برادران با توجه به تجربه خوبی که ایشان در جامعه المصطفی داشتند نویدبخش تحولاتی در حوزه های علمیه شدند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقتضائات جهان جدید و لزوم بازآفرینی تمدن بزرگ اسلامی که از آن به عنوان تمدن نوین اسلامی یاد میشه تحول در ساختار و برنامه ها و چشم اندازهای حوزه های علمیه به عنوان یکی از متولیان اصلی تمدن اسلامی از ضروریات است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام با بیان اینکه در باب اجرایی سازی این برنامه‌ها امیدواریم عملیاتی شدن آنها در جهت تحول مثبت باشد گفت: امید است که این برنامه ها شتاب بخش روند رو رشد و تعالی حوزه های علمیه باشد و برآیند آن توجه بیشتری به نقش اجتماعی حوزه‌های علمیه در گره گشایی از مشکلات جامعه و تحقق تمدن نوین اسلامی باشد.

حجت الاسلام بسطامی در ادامه به لزوم مطالعه کامل منشور روحانیت از سوی طلاب و فضلای حوزه پرداخت و تصریح کرد: از آنجا که روحانیت شغل حساب نمی شود بلکه یک رسالت هست یکی از ضروریات و انتظاراتی که از طلاب و روحانیون حوزه های علمیه می رود این است که با منشور روحانیت آشنا باشند و به آن وظایف و تکالیفی که به عنوان یک روحانی و مبلغ دین پذیرفته‌اند و خودشان را آماده انجام آنها قرار داده اند عمل کنند.

وی اضافه کرد: توقع جامعه از روحانیت چنان است که حتی خطا و اشتباه حداقلی روحانیت برای آنها قابل پذیرش نیست به ویژه در زمینه ساده زیستی و اخلاق.

این مدرس حوزه خاطر نشان کرد: باید توجه داشته باشیم که بخش عمده‌ای از مردم رفتار دینی شان متاثر از نحوه سلوک و رفتار روحانیت است لذا باید نظارت بیشتری بر رفتار گفتار و کردار خود داشته باشیم که خدایی نکرده باعث بدبینی یا بد فهمی جامعه از دین نشویم.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان ایلام به استقبال از پیشنهاد راه‌اندازی مرکز نوآوری حوزه به منظور استفاده از ظرفیت و خلاقیت طلاب جوان و تاسیس یک بانک اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: با توجه به عصری که در آن زندگی می کنیم که عصر تکنولوژی و فضای مجازی بوده و به صورت پر شتاب شاهد نو به نو شدن دستاوردهای علمی و بهره مندی از تکنولوژی های جدید هستیم و از طرفی هم اخلاق و فرهنگ افراد جامعه متاثر از این امکانات هست لازم و ضروری است که حوزه‌های علمیه هم خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

این مسوول حوزوی ادامه داد: راه‌اندازی مرکز نوآوری حوزه و ایجاد یک بانک اطلاعاتی یکی از ضروریات است که البته باید به این موضوع همه جانبه نگاه بشود و از همه ظرفیت ها استفاده شود./879//210/خ

جلال وحید نیا
ارسال نظرات