۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۰۷۲۴۵
آیت الله میرباقری:

انسان فاسق از وادی بندگی خداوند خارج می شود

انسان فاسق از وادی بندگی خداوند خارج می شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان فاسق از وادی بندگی خداوند خارج می شود، گفت: ولایت‌پذیری ویژگی مهم انسان مومن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، در برنامه معرفتی  مسجد ارگ تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ریشه و اساس ایمان حب و بغض است.

وی با اشاره به اینکه ایمان یک حقیقت درونی است که از قلب ظاهر می شود و سپس در اعضا و جوارح تجلی می یابد، ادامه داد: ایمان مثل بیت است و انسان باید وارد آن شود تا در زمره مومنان قرار گیرد.

آیت الله باقری با اشاره به اینکه ایمان انسان را به امنیت و ارامش می رساند، ابراز کرد: ایمان فعل قلبی و جوارحی است که از انسان صادر می شود؛ همچنین در تعریف دیگر ایمان می توان به معرفت امر ولایت اشاره کرد؛ بنابراین کسی مومن شناخته می شود که وارد وادی ولایت شده باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری درخصوص شجره طیبه، گفت: اصل شجره طیبه خود اهل بیت(ع) و فرع آن پذیرش ولایت آن بزرگان است.

وی با تاکید بر اینکه مومن اهل گناه نیست، ادامه داد: ایمان با گناه سنخیت ندارد از این رو مومن هرگز گناه نمی کند شاید گاهی لغزش داشته باشد اما این لغزش توام با ندامت و پشیمانی همراه است.

آیت الله باقری با اشاره به اینکه فاسق از وادی بندگی خارج می شود، بیان کرد: مومن زمانی که گناه انجام می دهد سریع پشیمان می شود و نسبت به گناه انجام شده نفرت دارد برای همین او فاسق نیست بلکه گناه او فسق محسوب می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مومنی که مرتکب گناه کبیره شده و توبه می کند به سبب ندامت و نفرت از گناه نمی توان او را طاغی و فاسق خواند؛ انسان اگر بداند براثر گناه چه بلایی بر سر او می آید دیگر نسبت به انجام گناه بی تفاوت نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه انسان متقی شتابان به سوی بهشت حرکت می کند، اظهار داشت: شیعیان امام علی(ع) علاوه بر فروبردن خشم اهل عفو و احسان به دیگران هستند این افراد در زمره متقین قرار می گیرند.

آیت الله باقری با بیان اینکه همه همت شیطان منحرف کردن انسان متقی است، گفت: زمانی که انسان متقی گناه می کند به سرعت پشیمان می شود خداوند نیز سریع گناه او را پاک می کند تا نجات پیدا کند؛ بنابراین شیعه امام علی(ع) اصرار به انجام گناه ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: مومن چون به عاقبت خودش ایمان دارد بعد از توبه مستحق بخشش می شود؛ انسانی که گناه می کند و پشیمان نیست مومن به عقوبت خود نیست بر این اساس مستحق بخشش الهی نخواهد بود./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات