۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۰۷۳۹۲
آیت الله سبحانی:

لشکری که شعارش صلح وسازش باشد، پیروز نمی شود

لشکری که شعارش صلح وسازش باشد، پیروز نمی شود
حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه صلح و سازش بر امام حسن(ع) تحمیل شد، گفت: لشکری که شعارش صلح و سازش باشد، پیروز میدان نمی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در سیزدهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، با اشاره به این نام دیگر سوره توبه، «الفاضحه» است، گفت: این نام گذاری بدان جهت است که دسیسه ها و توطئه های منافقان را فاش کرده و آنها را رسوا می سازد.

وی به آیات ابتدای سوره مبارکه بقره اشاره و اظهار کرد: یکی از دسیسه های منافقان این بود که پیامبر گرامی اسلام(ص) و مسلمانان را مورد استهزاء قرار می دادند و در ظاهر با آنها ابراز دوستی کرده و در باطن دشمنی می ورزیدند.

حضرت آیت الله سبحانی به تفسیر آیه 64 سوره مبارکه توبه پرداخت و عنوان کرد: خداوند با نزول سوره توبه و منافقون اسرار منافقان و توطئه هایشان علیه پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان را آشکار کرده و از دسیسه هایشان پرده برداشته است.

وی با بیان اینکه منافقان در ظاهر ابراز دوستی کرده و در باطن ریشه اسلام را می زنند، مطرح کرد: طبق تفسیر علامه طباطبایی(ره) از آیه مذکور، منافقان همواره نسبت به این مسأله برحذر بودند که سوره ای نازل شود که آنها را در نظر پیامبر اکرم(ص) رسوا کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی(ره) سرتا پا علم، فقه، عرفان و اخلاق بودند، از همین جهت شهید مطهری(ره) در کتاب های خود هر کجا از ایشان یاد می کند، می نویسد «روحی له الفداء».

وی به تبیین آیه 65 سوره توبه پرداخت و با بیان اینکه انسان حق ندارد آیات الهی را به استهزاء بگیرد، تأکید کرد: منافقان در جریان جنگ تبوک همواره سعی می کردند به لشکریان اسلام القا کنند که نمی توانند در برابر لشکر دشمن مقاومت کنند و آیات الهی را مورد تمسخر قرار می دادند؛ در این هنگام خداوند توطئه هایشان را برای پیامبر اکرم(ص) آشکار کرد تا حضرت آنها را مورد مؤاخذه قرار دهند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تفاوت های دین با مسلک بیان کرد: دین مقوله ای است که با آسمان و عالم وحی ارتباط داشته باشد، اما مسلک ساخته دست خود افراد است؛ به عنوان مثال بهائیت یک مسلک است و نمی توان آن را یک دین دانست.

این مرجع تقلید ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت(ع) و با بیان اینکه صلح و سازش بر امام حسن(ع) تحمیل شد، تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) هنگامی که غیر منسجم بودن سپاه خویش را مشاهده کردند، راهی جز صلح نداشتند، زیرا اگر به جنگ ادامه می دادند، اسلام به خطر می افتاد؛ اگر یک فرمانده کل دارای مدیرانی باشد که اهداف عالیه را به انگیزه های مادی بفروشند، نمی تواند راه به جایی ببرد.

وی با اشاره به اینکه لشکری که شعارش صلح و سازش باشد، پیروز میدان نمی شود، گفت: دنیا طلبان، انسان های دودل و کسانی که فریب معاویه را خورده بودند، لشکر امام حسن(ع) را تشکیل می دادند، از همین جهت ایشان راهی جز صلح نداشتند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات