۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۰۷۶۵۸
آیت الله فقیهی:

با نرم خویی و منطق مردم را به سوی رعایت احکام الهی سوق دهیم

با نرم خویی و منطق مردم را به سوی رعایت احکام الهی سوق دهیم
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه تنها با نرم خویی می توان مشکلات جامعه را حل کرد، گفت: تحلیل های سیاسی باید روشن، آشکار و با زبان خوش صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در پانزدهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مسجد سلماسی قم برگزار شد، به تفسیر آیه 83 سوره مبارکه بقره پرداخت و گفت: خداوند اموری همچون خداپرستی، توحید، احسان به والدین، احسان به خویشاوندان، رسیدگی به یتیمان و مساکین، خوش زبانی، اقامه نماز و ایتاء زکات را برای سعادت بشریت مقرر فرموده است.

وی با بیان اینکه انسان باید همه توجه خود را به سوی خداوند متمرکز کند، اظهار داشت: انسان نباید معبود خود را مادیات و زر و زیور دنیا قرار دهد؛ اگر انسان در باطن پول پرست بوده، اما اهل نماز و عبادت نیز باشد، اعمال عبادی اش قبول نخواهد شد.

آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه هدف از بندگی این است که انسان خداوند را بپرستد و اهل شهوت پرستی، پول پرستی، شهرت پرستی و مقام پرستی نباشد، خاطرنشان کرد: انسان نباید هنگامی که پول و مقام به دست آورد، خداوند را فراموش کند و نسبت به وظایف بندگی اش غفلت ورزد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر انسان در عبادات خود خلوص نیست نداشته باشد، نمی تواند خود را در برابر شهوت ها و امیال نفسانی کنترل کند، اما اگر خلوص نیت داشته باشد، از بسیاری از لذت های حرام برای رضای خداوند صرف نظر می کند.

وی با بیان اینکه انسانی که سرسپرده خداوند باشد از همه لذت های دنیوی برای رسیدن به مقام قرب الهی صرف نظر می کند، ادامه داد: گاهی اوقات مشاهده می کنیم برخی افراد اهل نماز و روزه هستند، اما هنگامی که موقع پرداخت خمس و زکات می رسد، ایمانشان سست شده و از پرداخت آن سرباز می زنند؛ این موارد نشانه ضغف خلوص نیت این افراد است، زیرا به طور کامل سرسپرده احکام الهی نیستند.

آیت الله فقیهی در ادامه با اشاره به اینکه مراد از «اقامه نماز» در آیه مذکور، ترویج فرهنگ نماز در جامعه است، مطرح کرد: اقامه نماز به این معنا نیست که انسان تنها به نماز خواندن بپردازد، بلکه بدین معنا است که انسان درصدد ترویج و تبلیغ فرهنگ نماز در جامعه باشد؛ والدین برای تربیت دینی فرزندان خود باید آنها را با مسجد و نماز جماعت آشنا کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، موعظه ها، پندها و اندرزهای ذهبی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید با زبان نرم و قول حسن صورت گیرد، گفت: تنها با نرم خویی، منطق و برهان می توان مشکلات جامع را حل کرد؛ ما نباید با تندخویی افراد را به سوی رعایت احکام الهی سوق دهیم، بلکه باید با نرمی و خوش رویی و خوش زبانی به این مهم عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه تحلیل های سیاسی باید روشن، آشکار و با زبان خوش صورت بگیرد، ابراز کرد: ما به وضوح مشاهده می کنیم که رهبر معظم انقلاب به بهترین شکل ممکن اوضاع مملکت و تحلیل های روز سیاسی را بیان کرده و در مسیر انقلابی گری روشنگری می کنند./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات