۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۶۰۸۱۶۳
یادداشت؛

لحظه‌های قدر

لحظه‌های قدر
بسیاری از افراد شاهد اتفاق‎هایی در زمینه شغل، ازدواج و برآورده نشدن آرزو‌هایی در زندگی هستند؛ شبی که باز شدن همه‌ این‌ مشکلات در آن رقم می‎خورد شب قدر است.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شب قدر شبی است که تمامی مقدرات یک ساله‌ی انسان‌ها تعیین می‌شود و در تمام سال شبی به عظمت و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن از عمل در هزار ماه برتر است.

فرشتگان خداوند در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود آمده و خدمت امام زمان(عج) می‌رسند و آنچه را که برای هر کس در طول سال آینده پس از شب قدر مقرر شده است را بر آن حضرت عرضه می‌دارند.

در حقیقت ما در شب قدر با توبه و زاری و راز و نیاز و خواندن و انجام دادن اعمال شب قدر از خدا می‌خواهیم بهترین و نیکوترین سال را برای ما رقم بزند؛ البته این بدان معنی نیست ما هر کاری انجام دهیم و فقط شب قدر به توبه و انابه بپردازیم و خدا نیکو‌ترین سال را برای ما رقم زند.

شب قدر یا شب تقدیر یک سال انسان

علمای سلف یک سال، و حداقل سه ماه رجب و شعبان و رمضان را به عبادات می‌پرداختند و سعی می‌کردند زبان و چشم و دست خود را حتی از کوچکترین معاصی باز دارند تا بتوانند شب قدر را درک کنند و البته اگر بازگشت حقیقی و فرو الی الله حقیقی حتی در شب قدر صورت پذیرد در تقدیر یکساله انسان بی‌تأثیر نیست.

معصومین شب قدر را به‌طور دقیق معین نکرده‌اند و آن را مردد بین شب‌های نوزده و بیست و یک و بیست و سه ماه رمضان ذکر فرموده‌اند هر چند با توجه به روایات شب‌های بیست و یک و مخصوصا بیست و سه ماه رمضان به شب قدر نزدیکتر است و نکته‌ی ظریف این که سه شبی که یکی از این سه شب، شب قدر است مصادف با ضربت خوردن امیرالمومنین علی(ع) و شهادت و شب سوم شهادت آن حضرت است و اشاره لطیفی دارد که حقیقت شب قدر ولایت امیر المومنین و اعمال ما با عبور از صافی ولایت ائمه طاهرین هست که ما را به سالی نیکو و خدایی رهنمون می‌کند.

شب قدر یا شب تقدیر یک سال انسان

بسیاری از انسان‌ها به مشکلات مختلف اعم از شخصی و مالی و خانوادگی و بیماری دچار هستند و مهم‌تر از همه آسایش معنوی و روحی از آنان سلب شده و یا شاهد اتفاق‎هایی در شغل، ازدواج و برآورده نشدن آرزو‌هایی در زندگی هستند؛ شبی که باز شدن همه‌ این‌ مشکلات در آن رقم می‎خورد همین شب است و نه سرنوشت یکسال، بلکه به نوعی سرنوشت یک عمر ما رقم می‌خورد چرا که یک سال نیکو و با رقم خوردن بهترین تقدیر‌ها در این سال می‌تواند زمینه‎ساز عمری سرشار از زیبایی و نیکویی و عاقبت به‌خیری باشد و حتی در دعا‌های مخصوص شب قدر داریم که: خدایا اگر نامم در زمره‌ی بدبختان است نامم را از سلک آنان پاک کن و در زمره‌ی سعادتمندان ثبت کن، زیرا خودت در قرآن فرمودی خدا هر چه خواهد محو می‌کند و ثبت می‌کند.

امید است ابتدا با انجام دادن صحیح و کامل اعمال شب‌های قدر که در مفاتیح ذکر شده و دوم با تفکر و تأمل در حقیقت شب قدر و نیز توبه و بازگشت به سوی خداوند، سالی پر از عافیت و صحت و خدایی برایمان رقم خورد./۹۱۸/ی703/س

سید محیط حسینی کوهساری

ارسال نظرات