۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۰۹۶۵۱
به همت مؤسسه دارالإعلام؛

راهکارهای علمی ساماندهی بقیع بررسی شد

راهکارهای علمی ساماندهی بقیع بررسی شد
نشست علمی راهکارهای علمی ساماندهی بقیع با حضور محمد نوری مؤلف کتاب دانشنامه بقیع شریف به همت مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی راهکارهای علمی برای ساماندهی بقیع با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی دارالولایة قم برگزار شد.

در این مراسم که به مناسبت سالروز تخریب بارگاه مطهر ائمه بقیع توسط فرقه ضاله وهابیت ویژه برنامه «هشتم شوال» از سوی مؤسسه دارالإعلام برگزار شد شخصیت های حوزوی از جمله حجت الاسلام مهدی مکارم شیرازی رییس مؤسسه دارالإعلام حضور داشتند.

محمد نوری پژوهشگر و مؤلف کتاب دانشنامه بقیع در این نشست با بیان این که گاهی اوقات در ارتباط با بقیع تلقی درستی وجود ندارد، گفت: بقیع تنها جایی است که در جهان ویژگی های خاصی دارد چراکه حتی پیش از اسلام هم بوده و یا دوران مسیحیت یثرب تعدادی از علمای مسیحی دفن شده اند و در دوره اسلامی از قرون اول به ویژه خلافت عبدالعزیز ساخت و ساز بقیع شروع شد و ادامه پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسیج مردمی جهانی از سوی مسلمانان به عنوان راهکار اصلی برای بازسازی بقیع تأکید کرد که این میراث بزرگ نه تنها به شیعه بلکه به همه ادیان و مذاهب تعلق دارد.

در این مراسم همچنین گزارش کاملی از قبرستان بقیع و علمای شیعه و سنی مدفون در این قبرستان و شیوه تخریب آن در دو مرحله ارائه و تأکید شد که وهابیت سلفی تکفیری باید دست آلوده خود را از این مرکز فرهنگی بزرگ مسلمانان بردارد.

در ادامه این مراسم همچین سیدمحسن بنی فاطمی از مداحان استان قم به نوحه خوانی و مداحی پرداخت.

یادآور می شود، در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مكه، وهابيان به سركردگی عبدالعزيز بن سعود روی به مدينه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال نموده، مأمورين عثمانی را بيرون كردند و به تخريب قبور ائمه بقيع و ديگر قبور هم چنين قبر ابراهيم فرزند پيامبر اكرم(ص)، قبور زنان آن حضرت، قبر ام البنين مادر حضرت اباالفضل العباس (ع) و قبر عبدالله پدر پيامبر و اسماعيل فرزند امام صادق (ع) و بسيار قبور ديگر پرداختند.

ضريح فولادی ائمه بقيع را كه در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومين امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) قرار داشت را از جا در آورده و تخریب کردند./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات